Har byggt hus detta året, med hjälp av en byggfirma. De rekommenderade oss att måla takutsprånget med samma färg som fasaden. Vi kunde inte bestämma oss för om vi villa ha den naturlig eller målad, så istället frågade jag på Nordsjö butik om de hade ngt transparent att behandla med så länge för att undvika mögel. De rekommenderade en Tinova Wood Base Oil två strykningar, vilket vi applicerade i somras. Tyvärr har det inte fungerat och jag tycker det ser riktigt illa ut nu. Som ni ser på bilderna är angreppen på flera ställen begränsade till enskilda plankor vilket jag tycker är konstigt. Tillväxten har skett mycket snabbt och jag är rädd för hur det kommer att utveckla sig. Högsta höjden på utsprånget är ca 6 meter så det blir ställning eller lift vid åtgärd.
Hur allvarligt är detta? Risker?
Kan det sprida sig in i huset?
Vad bör vi göra och hur bråttom är det?
Bör man kontakta försäkringen, eller ska man driva det mot byggfirman eller färghandlaren?
Bör man kontakta försäkringen, eller ska man driva det mot byggfirman eller färghandlaren?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Mögel "sprider" sig inte med mindre än att förhållandena är de rätt. Och har man det på insidan så har man ett fuktproblem.E Ekliptikan skrev:Har byggt hus detta året, med hjälp av en byggfirma. De rekommenderade oss att måla takutsprånget med samma färg som fasaden. Vi kunde inte bestämma oss för om vi villa ha den naturlig eller målad, så istället frågade jag på Nordsjö butik om de hade ngt transparent att behandla med så länge för att undvika mögel. De rekommenderade en Tinova Wood Base Oil två strykningar, vilket vi applicerade i somras. Tyvärr har det inte fungerat och jag tycker det ser riktigt illa ut nu. Som ni ser på bilderna är angreppen på flera ställen begränsade till enskilda plankor vilket jag tycker är konstigt. Tillväxten har skett mycket snabbt och jag är rädd för hur det kommer att utveckla sig. Högsta höjden på utsprånget är ca 6 meter så det blir ställning eller lift vid åtgärd.
Mögelsporer finns överallt runtom oss.
Men lite udda att det blev sådär så snabbt. Vi har en obehandlad takfot på vårt hus som byggdes på 70-talet. Och visst är den missfärgad, men det har skett över 50 år...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Aktivt svartmögel eller ej? [foto]
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Plåt under takutsprång – uppvik eller heltätning med underlagsduk?
Tak & Vind -
Svartmögel i trägolv?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Svartmögel i skarven mellan golv och vögg i duschrum.
Badrum -
Måla takutsprång under bandtäckning
Fasad