Det har utvecklats lite svartmögel i silikonfogen i badrummet, tyvärr. När jag kollar lite närmare innan jag skär bort fogen, ser jag att kaklet spruckit, hårfina sprickor - och det är tydligt att det är möglet som ligger bakom (se bilden).
Jag har aldrig stött på detta och när jag söker hittar jag ingenting om detta fenomen.
Min fråga till er som har koll på sådant här: jag har ny fin silikonfog, men sprickorna är såklart kvar. Är orolig för att ev mögel i sprickorna kommer att förstöra kaklet helt... kan jag göra något? Funderar på epoxilack.
Någon med erfarenhet av detta i gruppen?
Jag har aldrig stött på detta och när jag söker hittar jag ingenting om detta fenomen.
Min fråga till er som har koll på sådant här: jag har ny fin silikonfog, men sprickorna är såklart kvar. Är orolig för att ev mögel i sprickorna kommer att förstöra kaklet helt... kan jag göra något? Funderar på epoxilack.
Någon med erfarenhet av detta i gruppen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du inte hittar något om detta fenomen, beror på att det inte finns. Mögel i sig kan inte spräcka varesig kakel eller andra saker. Sen kan det uppkomma i samband med fukt, som i vissa fall kan spräcka saker. Men fukt kan kan inte heller spräcka kakel, sålänge det inte blir frysgrader. Det skulle då möjligen bero på fuktskador bakom kaklel. Sålänge ingen har sparkat eller slagit sönder det, så är det nog bara rörelser i materialet bakom plattorna som kan vara orsaken. Du bör nog kolla upp så det inte är en fuktskada.
Sprickorna är tunna som hårstrån. Kan de ha uppkommit vid sprängningar i närområdet? Eller ser fuktsprickor ut så här? Bara på nedersta kakelraden.A AG A skrev:Att du inte hittar något om detta fenomen, beror på att det inte finns. Mögel i sig kan inte spräcka varesig kakel eller andra saker. Sen kan det uppkomma i samband med fukt, som i vissa fall kan spräcka saker. Men fukt kan kan inte heller spräcka kakel, sålänge det inte blir frysgrader. Det skulle då möjligen bero på fuktskador bakom kaklel. Sålänge ingen har sparkat eller slagit sönder det, så är det nog bara rörelser i materialet bakom plattorna som kan vara orsaken. Du bör nog kolla upp så det inte är en fuktskada.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Kan det vars att plattan sitter för tajt mot golvplattan d.v.s. inget mellanrum för fog och att det är tryckskador? Det är många gånger därför man har mjukfog mellan golv och vägg. Golvet rör sig (lite) och det räckte för att spräcka väggplattan
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Mögel gör ju i alla fall inte att plattorna spricker så det kan du släppa.
Jag tror snarare att det är sprickor i glasyren som varit med redan från början men de har inte framträtt förrän nu när det blivit smutsigt.
Inte heller är det säkert att det är mögel som spridit sig till dessa glasyrsprickor utan det kan vara vanlig smuts också.
Mögel vill ju gärna ha något att "tugga på" så de trivs på silikonet men i sprickorna finns ju inget liknande så därav min gissning på annan smuts så de e nog bara att köra på med t.ex klorin.
Jag tror snarare att det är sprickor i glasyren som varit med redan från början men de har inte framträtt förrän nu när det blivit smutsigt.
Inte heller är det säkert att det är mögel som spridit sig till dessa glasyrsprickor utan det kan vara vanlig smuts också.
Mögel vill ju gärna ha något att "tugga på" så de trivs på silikonet men i sprickorna finns ju inget liknande så därav min gissning på annan smuts så de e nog bara att köra på med t.ex klorin.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok, jo jag kan förstå det.C cpalm skrev:
Men det kanske också är så att just där behålls fukten längre så det är därför fläckarna är större just där.
Klicka här för att svara