Hej! Huset är från -77, bakom tapeter ser det ut såhär. Kan detta vara svartlim med asbest?
Lite pulvrigt i konsistens. Om test visar asbest- behöver sanering göras vid borttagning?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Ser ut som svartmögel. Asbestförstärkt svartlim användes för golvmattor, inte för tapeter.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Påväxt som sagt........är det nån slags gammal våtrumstapet? Ser tjock ut ? Vi hade nåt liknande på en mindre toalett.
Tack för svar! Inte i våtrum utan vanlig vägg i vardagsrum… Men håller med , tjock tapet!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
För att förtydliga teorin om svartmögel; det ser ut som Kinnasandstapeter. Dessa är tillverkade av lintråd och papper. Bra på att hålla fukt. Troligtvis uppsatta med klassiskt stärkelsebaserat tapetklister. Fin näring åt mögel om det skulle bli fuktpåslag
Tack så jättemycket! All information är värdefull 
Klicka här för att svara


