TechMark, jag vet inte varför marken är prickad. Som jag skrev tidigare så är detaljplanen där vi bor gammal och helt ur fas med nutiden. Det var från början ett sommarstugeområde som bebyggdes på 60-talet. Numera är dock de flesta tomterna permanentboende och va har dragits hit för länge sedan.
Alla tomter i området (ca 35 stycken) har breda remsor av prickad mark. Högljudda krav på ny detaljplan, både vad gäller prickad mark och rätten att byyga mer än 80+30 kvm, hörs från boende. Det sker i insändare, möten på byggnadsnämnden och personliga kontakter med bygginspektörer. Svaret blir alltid detsamma: Ny detaljplan kommer så fort tid finns, men det dröjer flera år. Det svaret har vi redan fått i flera år!

Detaljplaner får man räkna med att de tar 10 - 40 år att fixa.

Det kan väl ta hur lång tid som helst om kommunen får bestämma takten :confused:

Men om man är flera kan man engagera en kunnig person och göra ändringsförlaget själva.
Ett färdigt förslag kan föreläggas kommunen, som sedan får lägga ut den på remiss och ställa ut den.

Så har gjorts i ett "sommarstugeområde" jag känner till, och processen tog inte mer än ca tre år.

Hej
Be att kommunen läser PBL 11 kap 20 § (Rättelseförelägganden)

Byggnadsingenjören skrev:
Hej
Be att kommunen läser PBL 11 kap 20 § (Rättelseförelägganden)
Vad står det där?
Eller kan du kanske lägga upp en länk?

Men lagen är väl en sak, och hur den tillämpas kan vara en helt annan.

Från PBL:

20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335).

Så min fundering tidigare i tråden, om att de kanske måste förelägga om rivning verkar vara fel. De får inte förelägga om rivning.

Jag blir yr i huvudet av att läsa lagtext :confused:

Men det som Hempularen citerar borde alltså betyda att Mitthem lugnt kan låta sin förrådsbod stå kvar?

Ja förrådsboden kan stå kvar tillsvidare men om man vill söka bygglov för en annan åtgärd på fastigheten ex att bygga ut huset så kan det ligga till last för ett bygglov. Då kan kommunen säga att du måste riva förrådet för att ev kunna få bygglov för utbyggnaden.

Men det är väl bara om boden som sådan hindrar bygglov, oavsett att den är svartbyggd?

Ex. om fastigheten inkl. bod redan har fyllt den tillåtna byggytan, då får man inet bygglov för mer yta. Men det är i så fall samma situation om boden hade haft bygglov.

Om byggrätten är 100m2 enligt detaljplanen och man har byggt 95 m2 sedan vill man bygga ut med 10 m2 så blir total area utan förrådet 105 m2, det skulle man kunna godkänna och ge bygglov för med förklaring att det är en liten avvikelse från detaljplan men då utgör förrådet att den totala bygarea blir för stor och då får man inte bygglov för utbyggnaden om man inte river förrådet.

Men som sagt det problemet har man ju oavsett om boden är svartbyggd eller ej, eller tänker jag fel?

Hej
Om det enligt detaljplanen medger 100m2 byggarea och man har en total byggt 90 m2 inkl. förråd, sedan vill man bygga ut 20 m2 så den totala byggarean blir 110 m2. Det skulle man kunna bevlija för man kan godta en avikelse på ca 10%. Men nu är förrådet "svartbyggt" och då läggs den avikelsen på dom 10%én och då blir det för mycket för att ge bygglov. Man gör en sammanvägd bedömning på alla avikelser. Men så länge man inte ska gör något så kan förrådet stå kvar.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Okej, jag tror jag börjar förstå hur reglerna är. Kommunen kan inte hindra oss från att ha boden kvar men har den som en utpressningsåtgärd om vi vill göra något annat som kräver bygglov.
För att komplicera det hela lite så blev vi i samma veva som vi blev anmälda för boden även anmälda för att vi bytt fönster på vår veranda. Det blev en fasadändring som vi skulle ha begärt bygglov för. Vi hade inte tänkt på att begära bygglov och visste faktiskt inte heller att ett sådant krävdes. Det är en åtgärd som är gjord det senaste året och är alltså inte preskriberat. Kommunen säger att det är OK om vi kommer in med en bygglovsansökan i efterhand.
Nu har vi lämnat in en sådan och samtidigt begärt bygglov för en ny förrådsbod på ej prickad mark. Får vi ett bygglov så bygger vi ny bod och river den gamla. Kruxet är nu det där med byggrätten. I vårt område så är det 80+30 kvm och vi har nu 112kvm när man räknar med garaget. 2kvm har vi alltså tidigare fått dispens på. Vi har svårt att fundera ut hur vi ska klara oss helt utan bod. Vi har redan börjat flytta ut veden och stapla den under bar himmel. Vedstaplar kräver inget bygglov har vi läst. Men vad gör vi av gräsklippare, snöslunga, jordfräs, sågen mm? Tält kanske är ett alternativ.
Eller också vägrar kommunen bygglov med hänvisning till att byggrätten är överskriden och då kan dom ju inte tvinga oss att riva den gamla boden heller. Men det där med fasadändringen då? Det finns ju ingen möjlighet att kräva rivning av utbytta fönster. Kan dom vägra bygglov för det och utkräva svindyra viten ända tills boden är riven? Verkar helt snurrigt tycker jag.
Jaja, vi får se hur det går. Inget svar hittills från kommunen. Jag återkommer och berättar vidare hur det går

Nej det finns (eller fanns iallafall i tidigare utgåvor) en explicit skrivning i PBL, att myndigheten får inte neka ett bygglov baserat på att det finns svartbyggen på tomten.

Dvs. så länge ni håller inom detaljpan för den åtgärd ni vill göra så får de inte neka bygglov, pga ett bef. svartbygge. I exemplet som Byggnadsingenjören tar här ovan, så handlar det om att få dispens för liten avvikelse. Då säger han (och har nog rätt) att om du dels vill bygga 10kvm utöver plan, dels har ett svartbygge, på prickmark. Då lägger man ihop de två avvikelserna. Så summan av avvikelser blir för stor för att anses vara en mindre avvikelse.

Det resonemanget tror jag iofs ligger i gråzonen tolkningsmässigt.

Så bygglov för er fönsterändring skall inte påverkas av den svartbyggda boden, såvida inte era fönster också bryter mot detaljplanen. Fönsterbytet, hur stor inverkan gav det? Ändrade ni storleken samtidigt? Att bara byta fönster är inte bygglovspliktigt.

Ändrade fönsterbytet karaktären på fastigheten så väsentligt, eller varför skulle det krävas bygglov för det?
Är grannen bakom den anmälan med?

Det är just sådant här som gör att nya förenklade regler krävs. Istället för att se till att det kommer fram detaljplaner och att bygglovshanteringen sker skyndsamt lägger man krut på att jaga gamla svartbyggen och kräva bygglov för att bara påpeka makt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.