Hej,
Renoverar hallen och tänkte lägga klinkers och laminat.
Börjat med förarbetet.
Hur mkt behöver man ta bort?
Just nu finns det en gammal äcklig matta på betongen som sitter fast med ngt svart klet!!
Vad är det svarta kletet?
Måste jag ta bort det?
Bör jag lägga golvet på mattan istället?
 
  • Gammal matta och svart limrester på betonggolv i renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal matta delvis avlägsnad avslöjar svart klet på betonggolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svarta "kletet" ser ut som svartlim, vilket kan innehålla asbest. Ta prov o skicka för analys. Om positivt anlita en saneringsfirma
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej,
Fick information från föreningen att det är asfalt.
Och det ska inte innehålla asbest.
Blir ett rent helvete att skrapa rent de där.
 
Aha, det bästa är att slipa bort att med en slip med punktsug. Hyr en slip på ramirent ;)
 
Ahaa! Tack för tips!
Kan man inte lägga en ny matta rakt på bara? Sen lägga golvet på det?
 
Jag har ångat och skrapat av det.

Men jag hade dubbelkollat så att föreningen verkligen skickat materialet på analys och det inte bara är någon som slängt ut sig "det är asfalt" i farten.
 
Håller med, bäst att dubbelkolla ;)
 
Har fått från folk i föreningen att det inte ska vara asbest. Men frågan kvarstår, hur tar jag bort det enklast om jag ens behöver ta bort det?
 
Jobbar som byggingenjør och arbetar just nu med att riva och bygga en ny førskola, fick stoppa hela arbetet i veckan pågrund av detta "svarta klet" skicka in asbestprov, detta ser med størsta sannolikhet ut som svartlim med asbest.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Prima och tunnflyt med gipsbaserst flytspackel är smidigaste lösningen för oss som jobbar med golvläggning.
Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.