Elektriker får lika mycket i lön oavsett vad företaget tar in, dom har sina 40 timmar i veckan oavsett.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Elektriker får lika mycket i lön oavsett vad företaget tar in, dom har sina 40 timmar i veckan oavsett.
Desto mer företaget tar in desto mer utrymme finns det att höja lönerna så självklart får även elektriker del av kakan från rot

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Ok,tack.

Vilken värld lever du i? Jag har under alla år inte sett/hört talas om en företagare som skulle dela med sig av vinsten.
Det var någon gång på 80-90 talet en massa prat om vinstdelning, men det var nog bara prat som rann ut i sanden.

• Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilken värld lever du i? Jag har under alla år inte sett/hört talas om en företagare som skulle dela med sig av vinsten.
Det var någon gång på 80-90 talet en massa prat om vinstdelning, men det var nog bara prat som rann ut i sanden.
Dela vinsten kan man väll göra på många sätt

Visst skulle man kunna göra det, om bara viljan funnits, men som vanligt blir den egna plånboken kärast när det kommer till kritan.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Självfallet är företagare, likt anställda, sig själv närmst. Men att påstå att hantverkarlönerna inte gått upp när efterfrågan gjort det rimmar både illa med teorin och mina egna insikter i (främst snickar- men ändå) företagssidan.

Det har helt enkelt blivit dyrare att anställa bra yrkesmän. Sen vad som beror allmän löneutveckling, ROT och högkonjunktur i byggsvängen, det är förstås svårare att avgöra.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Självfallet är företagare, likt anställda, sig själv närmst. Men att påstå att hantverkarlönerna inte gått upp när efterfrågan gjort det rimmar både illa med teorin och mina egna insikter i (främst snickar- men ändå) företagssidan.

Det har helt enkelt blivit dyrare att anställa bra yrkesmän. Sen vad som beror allmän löneutveckling, ROT och högkonjunktur i byggsvängen, det är förstås svårare att avgöra.
Tror att det är en kombo av allt du räkna upp

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har inte alla löner ökat? Att det skulle vara nått "unikt" med löner i dom "områden" som utför ROT-arbeten tror jag inte på. Jag vill bara påpeka att dom allra flesta jobb i byggbranschen INTE omfattas av ROT och jag tror inte att den relativt lilla "ROT delen" skulle styra löneutvecklingen.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Nu blir jag riktigt osäker, driver du egen elfirma?
Det har jag för mig att jag klargjort minst en gång tidigare i en tråd och absolut säkert en gång när du frågade i PM. Jag kollade just det gamla PM'et.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Har inte alla löner ökat? Att det skulle vara nått "unikt" med löner i dom "områden" som utför ROT-arbeten tror jag inte på. Jag vill bara påpeka att dom allra flesta jobb i byggbranschen INTE omfattas av ROT och jag tror inte att den relativt lilla "ROT delen" skulle styra löneutvecklingen.
Jodå, nog tror jag att ROT har drivit på löneutvecklingen för hantverkare.
ROT innebar ju att marknaden blev större, det innebär ju att bristen på kompetent folk också ökar och då följer lönerna med.
Så nog har det nästan garanterat ramlat ner lite ROT-slantar på de anställda också, fast ägarna har nog haft störst nytta.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Wow
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Fast i det fallet är det ju upp till dig att välja om du vill ta upp pengarna i deklarationen och skatta för dem?
Tanken slog mig. Men det fanns komplikationer. Jag var underkonsult via en större firma. Att ha affärer direkt med kunden skulle varit ett avtalsbrott. Dessutom vill jag inte ha in ”konstiga” pengar i bokföringen, utan något rimligt verifikat. Det fanns fler konstigheter som jag inte vill gå in på här.

• Gilla
  • Arg
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.