29 959 läst ·
132 svar
30k läst
132 svar
Svart hantverkare
Vilken värld lever du i? Jag har under alla år inte sett/hört talas om en företagare som skulle dela med sig av vinsten.
Det var någon gång på 80-90 talet en massa prat om vinstdelning, men det var nog bara prat som rann ut i sanden.
Det var någon gång på 80-90 talet en massa prat om vinstdelning, men det var nog bara prat som rann ut i sanden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Självfallet är företagare, likt anställda, sig själv närmst. Men att påstå att hantverkarlönerna inte gått upp när efterfrågan gjort det rimmar både illa med teorin och mina egna insikter i (främst snickar- men ändå) företagssidan.
Det har helt enkelt blivit dyrare att anställa bra yrkesmän. Sen vad som beror allmän löneutveckling, ROT och högkonjunktur i byggsvängen, det är förstås svårare att avgöra.
Det har helt enkelt blivit dyrare att anställa bra yrkesmän. Sen vad som beror allmän löneutveckling, ROT och högkonjunktur i byggsvängen, det är förstås svårare att avgöra.
Tror att det är en kombo av allt du räkna uppNötegårdsgubben skrev:
Självfallet är företagare, likt anställda, sig själv närmst. Men att påstå att hantverkarlönerna inte gått upp när efterfrågan gjort det rimmar både illa med teorin och mina egna insikter i (främst snickar- men ändå) företagssidan.
Har inte alla löner ökat? Att det skulle vara nått "unikt" med löner i dom "områden" som utför ROT-arbeten tror jag inte på. Jag vill bara påpeka att dom allra flesta jobb i byggbranschen INTE omfattas av ROT och jag tror inte att den relativt lilla "ROT delen" skulle styra löneutvecklingen.
Jodå, nog tror jag att ROT har drivit på löneutvecklingen för hantverkare.E elmont skrev:
ROT innebar ju att marknaden blev större, det innebär ju att bristen på kompetent folk också ökar och då följer lönerna med.
Så nog har det nästan garanterat ramlat ner lite ROT-slantar på de anställda också, fast ägarna har nog haft störst nytta.
Nybyggare
· Söderhamn
· 71 inlägg
https://www.helahalsingland.se/arti...itor-57-miljoner-kronor-gar-till-de-anstalldaE elmont skrev:
Är lika aktuellt nu som då. Så visst finns det =)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Tanken slog mig. Men det fanns komplikationer. Jag var underkonsult via en större firma. Att ha affärer direkt med kunden skulle varit ett avtalsbrott. Dessutom vill jag inte ha in ”konstiga” pengar i bokföringen, utan något rimligt verifikat. Det fanns fler konstigheter som jag inte vill gå in på här.F f91jsw skrev:
Klicka här för att svara