L lordi skrev:
Inom VVS. Teknikinstallationsavtalet VVS & Kyl. På Lördagar och söndagar är det 67% tillägg.
Inte undra på att nybyggnationer i Sverige stannat av med dessa avtal;)
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
J JBR55 skrev:
Problemet är att behöriga experter har ofta ingen lust att ta små arbete. När vi sökte för elektriken som skulle koppla in vårt radiatorn (1st)så en sa 2500 sek för han ska inte jobba för mindre peng, en svarade aldrig, en vägrade komma.
När dessa inte vill eller har lust att jobba och tar dessa överpriser löser man detta på ett annat sätt menar du?
 
P Putte 9497 skrev:
Inte undra på att nybyggnationer i Sverige stannat av med dessa avtal;)
Här runtomkring verkar ingenting ha stannat av. Det saknas fortfarande personal och då är det ju bra förhandlingsläge :)
Jobbar man dessutom med service och underhåll, så är det inte så konjunkturkänsligt.
 
L lordi skrev:
Här runtomkring verkar ingenting ha stannat av. Det saknas fortfarande personal och då är det ju bra förhandlingsläge :)
Jobbar man dessutom med service och underhåll, så är det inte så konjunkturkänsligt.
Då bor jag i fel landsände
 
P Putte 9497 skrev:
Då bor jag i fel landsände
Du får flytta hit. Vi behöver hjälp ;)
 
Vart ska jag komma?
 
P Putte 9497 skrev:
Vart ska jag komma?
Halland. Eller egentligen så finns det jobb längs hela västkusten. Känner man sig lite äventyrlig så finns det jobb på andra sidan Öresund också. Vilken bransch är du i?
 
De första två frågorna kan jag inte svara på då jag inte är i branschen eller behövt anlita så himla mycket folk under den här tiden. Men för den tredje frågan så skulle jag säga att det beror på vilket arbete det gäller.. Skulle det handla om ett "lågrisk-arbete" så skulle jag kunna tänka mig att ta det svart. Jag har liksom inte så mycket moraliska problem med det, utan känner mest att det är "säkerheten" jag vill betala mer för när jag tar det vitt.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Halland. Eller egentligen så finns det jobb längs hela västkusten. Känner man sig lite äventyrlig så finns det jobb på andra sidan Öresund också. Vilken bransch är du i?
El
 
Mikael_L
T Takläggare skrev:
Om man tar 200 kr svart gentemot 525 vitt i timme så går man back som hantverkare, helt enkelt inte lönt å jobba svart då, man får ut mindre pengar i handen, ännu mindre om man har avdrag och avskrivningar man kan göra.
För den som har enmansfirma och därmed får allt som kommer in minus omkostnaderna i lön så är nog svartarbete rätt så oattraktivt. I alla fall om inte det är en rätt våldsamt hög svart timpenning, typ bara dra bort momsen.
Ty de flesta omkostnaderna har man ju kvar ändå, det blir liksom bara att skänka bort sin tid då man vill vara med sin familj, med kompisar eller göra något roligt för de pengar man tjänar.

Men för en anställd är det säkerligen mer intressant.
Då är det ju dennes timpenning efter skattad lön som den svarta timpenningen jämförs med, vilket ofta ger en bättre utväxling än vad ägaren av firman har.
Sen drar ju dessa svartjobbande anställda rätt ofta nytta av sitt företags utrustning, bil etc, och på så vis vältrar de dessutom över en del av omkostnaderna på sin arbetsgivare och vinner alltså dubbelt här.
Och slutligen så är det väl ofta ungdomarna som är mest intresserade av att offra någon kväll eller helg lite här och var mot pengar, och de är oftare anställda och mer sällan firmans ägare.


Så glöm alltså inte att det finns tre belopp att ta hänsyn till när vi snackar svartjobb.

Den ordinarie vita timtaxan.
Vad den anställde tjänar i timmen, skattat
Vad ägaren av firman kan få ut av vita timmar vs svarta.

Så jag är av den fasta tron att det ofta är svårt att få ut ägaren av företaget på svarta jobb, men betydligt enklare med en anställd ungdom, med bara några enstaka år i yrket.

Själv är jag oerhört ointresserad av svartjobb, men gjorde det gärna i min ungdom.
Det är iofs endast delvis av skälen ovan, numera är jag det också av politiska och samhälleliga orsaker, vi kan inte driva runt vårt samhälle och förvänta oss någon välfärd ifall skatterna inte kommer in som de ska.

Och ibland tänker jag lite muntert på det hela, på den tiden som jag gärna svartjobbade så hade jag en röd politisk hemvist, pendlade mellan S och VPK.
Och nu när jag inte tycker det är några problem med att pynta de skatter jag bör, så har jag samtidigt glidit långt högerut, är väl mest typ L idag (och tycker inte det var så bråttom att få bort värnskatten, alltså...)
Tänk så olika man kan vara mellan teori och praktik, eller ska vi kalla det ideologi och verklighet. :crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och sen var väl TS ursprungliga frågor lite ang svartjobb öht.

Och jag måste säga att jag typ aldrig stöter på önskemålet.
(Men nu har jag en relativt liten del verksamhet mot privatpersoner)

Jag har inte varit verksam så länge i det här att jag egentligen kan jämföra före och efter ROT på något relevant vis, men jag tror (och som jag hört) att förfrågningar om svartjobb försvann nästan typ över en natt då 50% ROT infördes.
Och det verkar som att sänkningen till 30% inte har drivit på någon speciellt våldsam ökning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen var väl TS ursprungliga frågor lite ang svartjobb öht.

Och jag måste säga att jag typ aldrig stöter på önskemålet.
(Men nu har jag en relativt liten del verksamhet mot privatpersoner)

Jag har inte varit verksam så länge i det här att jag egentligen kan jämföra före och efter ROT på något relevant vis, men jag tror (och som jag hört) att förfrågningar om svartjobb försvann nästan typ över en natt då 50% ROT infördes.
Och det verkar som att sänkningen till 30% inte har drivit på någon speciellt våldsam ökning.
Så är det såklart. ROT-avdraget tar ju bort de allra flesta svartjobben. Ett skäl som inte nämns är att det kan vara svårt att få hjälp vitt. Småjobb eller att man vill ha någon som man känner på halvvägar men som är uppbokad är skäl som förekommer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag är av den fasta tron att det ofta är svårt att få ut ägaren av företaget på svarta jobb, men betydligt enklare med en anställd ungdom, med bara några enstaka år i yrket.
Ja det låter rimligt, och från min kille (som är snickare) har jag också hört att de som har många år i yrket, även anställda, är svåra att övertala om svartjobb. De värderar helt enkelt sin tid högre, något som jag upptäcker gäller mer och mer för mig själv med, allt eftersom åren går. Så det är nog lite av en mognadsgrej också.
 
Så är det nog, kanske beror lite på vem kunden är med. Någon man känner väl, släkting etc. Då tror jag garanterat att risken är betydligt större speciellt när ens syster exempelvis inte har rätt till rotavdrag om hon har behov av företagets tjänster
 
Jo, klart att jobb mot nära anhöriga, eller nära kompisar kan bli svarta. Det är lite av en egen klass av uppdrag, oavsett vilken bransch man är i. Jag hjälper halva släkten med datorproblem, men tar aldrig betalt. Nu är det en lite annan typ av IT arbete än vad jag arbetar med som yrke. Jag skulle aldrig åta mig ett IT - support uppdrag mot betalning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.