D
P Putte 9497 skrev:
Finns många sätt att blåsa sina medmänniskor på. Ta de som fuskar med sjukpenning, bidrag etc. Vad kallar du det?
För att inte nämna alla som vab:ar när de själva är sjuka eller när de bara vill vara hemma några dagar.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Jag skulle i princip inte anlita någon svart, om det gäller att få kvalitet. I dagsläget arbetar (nästan) ingen seriös hantverkare svart. Så om någon erbjuder sig att arbeta svart, då är det en indikation på dålig kvalitet. En hantverkare som är villig att bryta mot skattelagstiftningen, hur förhåller sig en sådan till ex. våtrumsregler eller andra regler som behöver följas vid ett bygge.

Men sedan bör man kanske fundera lite över de möjliga konsekvenserna av att anlita svart arbetskraft. Visserligen är risken för att åka fast nästan försumbar. Men OM man skulle råka vara fallet där skattemyndigheten bestämmer sig för att statuera exempel, vad kan hända då?

Jo om du har betalat hantverkaren 100 000 svart. Då är du arbetsgivare, du har betalat ut en nettolön på 100 000. I värsta fall borde du ha gjort ett skatteavdrag på 50%. Du har alltså betalat en bruttolön på 200 000, på den borde du ha betalat ca 30% arbetsgivaravgifter. Så du har alltså undahållit 160 000 i skatter. På detta får du ett skattetilägg på 40%, skatteverket kommer alltså att kräva dig på ca 230 000 i skatter.

Utöver detta, så riskerar du att bli åtalad för skattebrott, rent teoretiskt blir det då fängelse.

Även om risken att detta skall hända är försvinnande liten, så är det något man bör ha i baktanke om man överväger att betala svart.
Bra kvalitet? Man ser ju efter några dagar hur de utfört jobbet, har de gjort ett dåligt jobb åker de ut. Jag anlitar alltid byggkontrollant så jag får veta vad som är OK och inte.

P Putte 9497 skrev:
Finns många sätt att blåsa sina medmänniskor på. Ta de som fuskar med sjukpenning, bidrag etc. Vad kallar du det?
Bidragsbrott

D
P Putte 9497 skrev:
Du missade inte matte lektionen i skolan;)
:crysmile::crysmile::crysmile:

Alternativet till rot och Rut är att sänka skatten för företagare och då menar jag små företag upp till fem anställda. Om de slipper arbetsgivaravgifter helt så blir det billigare att anlita och att anställa

D
P Putte 9497 skrev:
Alternativet till rot och Rut är att sänka skatten för företagare och då menar jag små företag upp till fem anställda. Om de slipper arbetsgivaravgifter helt så blir det billigare att anlita och att anställa
Och då får de anställda polacklön eller?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D DanielPers skrev:
Och då får de anställda polacklön eller?
Lönen blir inte lägre men arbetsgivaravgifterna blir obefintliga och en lön på 30 000 blir nästan 10 000 billigare som företaget kan sänka priset med

D
P Putte 9497 skrev:
Lönen blir inte lägre men arbetsgivaravgifterna blir obefintliga och en lön på 30 000 blir nästan 10 000 billigare som företaget kan sänka priset med
Och hur ska vi då ha råd med vård, skola, rättsväsende, försvar mm?!

• Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:

Stackars alla egna företagare som inte kan leva utan bidrag/avdrag, de har inget existensberättigande. Låt marknadskrafterna styra så vi blir av med möget.

• Gilla
dast
  • Laddar…
Och vem är så blåögd att han tror att det ska bli billigare för privatpersoner om arbetsgivaravgiften försvinner?? Det blir bara större vinster för företagaren, se bara vilken effekt ROT-avdraget fick på prisbilden. Priserna steg genomgående MEN det såg/ser ju inte kunden för dom pengarna kommer ju från en annan plånbok.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vem är så blåögd att han tror att det ska bli billigare för privatpersoner om arbetsgivaravgiften försvinner?? Det blir bara större vinster för företagaren, se bara vilken effekt ROT-avdraget fick på prisbilden. Priserna steg genomgående MEN det såg/ser ju inte kunden för dom pengarna kommer ju från en annan plånbok.
Klart kunden såg det om hen öppnade ögonen.

Jag tror svartjobben minskat. Dels pga rot men även pga ev försäkringsärenden i framtiden. Man vill ha de flesta jobben dokumenterade.
Jag tror att där svartjobben fortfarande existerar vid småjobb, kruxet är bara att man ofta får vänta p.g.a det är något någon fixar i mån av tid. De råder inte arbetsbrist direkt. Känner en kille som skulle utföra ett enklare grävjobb dock ej mot svart betalning utan genom byte av tjänster. Efter två månader orkade jag inte vänta längre utan beställde ett grävjobb där de kom veckan efter.

Jag tror också svartjobben minskat. Och jag tror att det är ett paradigmskifte på så vis att unga människor inte tänker att man kanske kan ta det svart som många tänkte för 30 år sen.

Skattesystemet har blivit mer i linje med folks förväntningar helt enkelt. Och det kommer hålla i sig tills de små stegens tyranni gör att det inte längre är så – och då får politikerna kamma sig igen.

Naturligtvis gäller det inte hela samhället, men för majoriteten av oss tror jag det är sant att vi oftare väljer att göra rätt nu jämfört med för några decennier sedan.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också svartjobben minskat.
Ja, det känns ganska uppenbart. Men en intressant frågeställning i trådstarten är hur det påverkas av sänkningen av ROT-avdraget från 50 till 30%.

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Så fort man gör någon specailkonstruktion så kommer den utnyttjas.
Det företag som behöver/vill ha tio anställda kommer dela upp företaget i två AB, det är det lätt värt för att utan några andra direkta problem öka vinsten med en dryg halv miljon om året.

Den stora skattereformen som skedde 1990-91 hade till stor del syftet att rensa upp i träsket av en massa snåriga specialregler och punktskatter osv.
Det innan var ett absurt lapptäcke som skapats genom att för varje år som gått infördes det nya specialregler för att täppa till hål som det skatteplanerades genom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.