Sitter och klurar på en viss ombyggnad,

Det finns ett huvudhus, gästhus, förråd och en lilltsuga på tomten.

Tänkte man skulle bygga ihop huvudhuset och gästhuset med en glasgång, vore riktigt trevligt.

Vet att detta kan vara svårt att få råd om, men jag lyckas inte utläsa byggplanebestämmelseran som är från 1948 vad som gäller.

Pratade med berörd avd på kommunen och dom försökte sig på en tolknig av texten, känns så där iom att jag inte riktigt fick tydligt svar.

Kuriosa i sammmanhanget är att man sa att vi hade för många byggnader, men samtidigt har bygglov :D

Hur ska man gå vidare tycker ni ?

Mvh
P

Börja med att posta detaljplan och översiktsplan här?

Tror jag fick med hela..

Sida från ett dokument som beskriver detaljplaneregler med text om byggnaders placering och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en textutdrag från ett dokument om byggregler, fokuserar på regel om taklutning.

Oj det var en tuff plan:
Hus:
max byggarea 160m2
max byggnadshöjd 4m
max taklutning 30°

Komplementsbyggnad:
max sammanlagd byggarea 40m2
max byggnadshöjd 2,5m
max totalhöjd 3m

Sen tillkommer friggebod och attefall. Eventuellt kan man ju få till något i en mindre avvikelse

• Gilla
Sir James
  • Laddar…
Låter sunt det du skriver.

Blir ju lite förvånad när kommuntanten försöker ge sig på en tolkning, om det gick så snabbt för dig :)

Huvudhuset är ca 103, gästhus 45, bod 25 och lillhus 10.

Låter som vi måste minska boden till 15, för att kunna slå ihop huvud och gästhus.

Eller vad säger du Johannes...? :)

Bör inte "lillhuset" räknas som friggebod eller går den under komplementsbyggnad? 103+45= 148m2 så då kan ju ni bygga på ca 12m2, tänker jag rätt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om du bygger ihop gästhuset med stora huset med en glasgång, hur stor blir då den sammanlagda byggytan
Storhus+gästhus+glasgång=?

Är det i närheten av 160 kan det gå som mindre avvikelse med ca +10% dvs. 176m2

Tror storhus+gästhus+glasgång hamnar på ca 160 + - 3.

Boden/förrådet som blir kvar på ca 25 får gå in som Attefall och lillstugan friggebod.

Låter som det skulle fungera, om det nu stämmer...?

Du får ha 160 + 40 + nytt attefall + friggebod gissar jag

Just det. Har du bygglov för allt så är bef. Byggnader redan ok. Du kan alltså bygga en 15m2 attefallstillbygnad som glasgången blir

fast inte bygga ihop med gästhuset då, 1cm springa ;)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Just det. Har du bygglov för allt så är bef. Byggnader redan ok. Du kan alltså bygga en 15m2 attefallstillbygnad som glasgången blir

Hmmm.., hur löser man det med värme på vintern ?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

Det ska visuellt tolkas som fristående så det funkar inte.

Men hamnar det totalt inte över 160 är det väl bara söka bygglov för glasdelen och spara attefallskvadraterna till när man utnyttjat planen fullt ut?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.