1 673 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Svårt att ladda ack.tankar - Vad göra?
Har precis fått en CTC V35 med 2 x 500 liter ack.tankar och laddomat installerad. Har dock ett problem och söker alla tänkbara tips på lösningar.
Temperaturen i övre delen av ack.tankarna går ganska snabbt upp till 80-90 grader. Däremot händer det ingenting i botten, där temperaturen ligger stadigt kring 30 grader, oavsett hur länge/mycket vi eldar på. Som nybörjare antar jag att det ska gå att ladda upp tankarna med mer varmvatten.
Stämmer det? Vad kan det i sådana fall vara för fel? Och vad kan jag göra för att komma till rätta med problemet?
Tacksam för svar!
/ Erik
Temperaturen i övre delen av ack.tankarna går ganska snabbt upp till 80-90 grader. Däremot händer det ingenting i botten, där temperaturen ligger stadigt kring 30 grader, oavsett hur länge/mycket vi eldar på. Som nybörjare antar jag att det ska gå att ladda upp tankarna med mer varmvatten.
Stämmer det? Vad kan det i sådana fall vara för fel? Och vad kan jag göra för att komma till rätta med problemet?
Tacksam för svar!
/ Erik
Funkar laddomaten o hur länge har du testat att elda??
Brinner pannan för fullt hela tiden el går överhetningsskyddet i o stoppar fläkten??
Först blir det varmt i toppen men så småningom ska det bli varmt i botten oxå, Bör bli det med ett fullt ilägg i den pannan om inte huset har ett riktigt stort energibehov..
Brinner pannan för fullt hela tiden el går överhetningsskyddet i o stoppar fläkten??
Först blir det varmt i toppen men så småningom ska det bli varmt i botten oxå, Bör bli det med ett fullt ilägg i den pannan om inte huset har ett riktigt stort energibehov..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Borde ta max tre timmar, efter det att pannan själv blivit varm, att få hela tankvolymen varm.
Tack för snabba svar. Har eldat i tre dagar och av era svar att döma är något än så länge galet.
Till: 2an: Överhettningsskyddet går in ganska snabbt och bryter. Innebär det att laddomaten inte går som den ska? Hur kollar man det? Idéer eller åtgärdsförslag?
Till: 2an: Överhettningsskyddet går in ganska snabbt och bryter. Innebär det att laddomaten inte går som den ska? Hur kollar man det? Idéer eller åtgärdsförslag?
Ta gärna ett par kort på anläggningen, framförallt rören mellan panna och laddomat. Vanligt att dom är felaktigt dragna så att luftning inte sker.
Är luftningen inte bra kan man vara tvungen att köra kallaste termostaten i laddomaten tills vattnet är urkokat, också vanligt.
Är luftningen inte bra kan man vara tvungen att köra kallaste termostaten i laddomaten tills vattnet är urkokat, också vanligt.
Ja el du får då inte ut värmen från pannan till tanken som det ska, Troligen har du en massa luft i systemet.. Har du luftat laddomatpumpen??JerkaV skrev:
Nu i början då det finns luft så kan du köra laddomaten på högsta hastighet..
Kompisen som har en v35 måste köra på 2:an på laddomaten med 78° termostat för att inte pannan ska överhetta/stoppa fläkten..
Sorry förklarade lite dåligt.. :-[danso skrev:
Måste köra på minst 2:an då laddar den drygt 90°, 1:an går inte för då hinner inte laddomaten med utan fläkten stoppar.. 72° termostat kanske det skulle gå köra på 1:an..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden