J jawen skrev:
I en fungerande omanipulerad marknadsekonomi ja, men många marknader manipuleras så marknadsekonomis tänka funktion "slås ur spel" mer & mer "överallt"
Visst är det så att staten jävlas med såväl skatter, kostnader och hinder. Men de träffar ofta marknaden ganska likvärdigt. Och det hindrar då inte konkurrensen.
Inför man t ex något hisskrav så gäller det för alla som bygger nytt. Konkurrensen finns kvar, men kunderna får betala mer.

J jawen skrev:
Bostadsmarknaden är likadan, varför bygga om du kan hålla "hög efterfrågan" & högre kvm-priser om DU INTE bygger?
Varför skulle Skanska, NCC, Veidekke osv vilja bygga "massor"?
Ok Jawen AB håller igen och bygger knapp något.
DaVinci AB tackar för det och bygger desto mer för att passa på när lönsamhet råder.

Jag har träffat på de här defekterna förr. Ni som har Proletären som främsta informationskälla ser privat sektor som ett monopol. Och har exakt 0 kunskap om konkurrens.

(Det är förvånande för mig hur många det är som inte förstår ganska elmementära saker om företagande och konkurrens och marknadsekonomi).

J jawen skrev:
Man bygger så lite att efterfrågan hålls hög & man "tjänar mera" på varje byggd kvm, med "lägsta möjliga byggkostnad"
Det är inte det du ser i verkligheten. I så fall skulle dagens mobiltelefoner kosta astronomiska summor. Givet vilken funktionstillväxt det varit. Producenterna skulle alla hålla igen och inte producera och sälja.

Nog inser väl de flesta vilken fullkomligt vansinnig tanke det är?

Inte en endaste mobiltelefontillverkare skulle tänka att det är ju lönsamt jag kör så det ryker medan det går.
I verkligheten tänker alla så.
Därför är priserna på mobiltelefoner extremt pressade.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
D daVinci skrev:
Du förklarar ju själv varför hyran ökat. Kapitalkostnadenra för boende har ökat. Och då ökar det för hyrda bostäder också. Där ligger kapitalkostnaden inbakat i hyran.
Räntorna för bostadslån har gått upp mindre än 2 procentenheter från 2022 till 2024.
https://en.paperjam.lu/article/rental-prices-surge-5-in-2024-
Det lär ju inte påverka så att hyrorna behöver gå upp 10 % per år.

Läser ingen sidorna jag länkar till?
D daVinci skrev:
Skulle nu hyra stiga aningen mer (än motiverat av kostnader) så blir det intressant för entreprenörer att bygga mer hyreshus. (I den mån det existerar byggrätter).
Och under förutsättning att de tror att efterfrågan håller i sig. De måste ju kunna få igen kostnaden för nybyggena. Om de i stället tror att folk igen kommer att efterfråga mer egna hus i stället för hyreslägenhet när konjunkturen vänder uppåt så vågar de inte bygga.

BirgitS
P Pin skrev:
pga den nya regeln att hyrorna får höjas som mest 10% per år? En regel i all välmening som kan innebära att värdarna höjer just 10%.
Om utbudet av lägenheter är större än efterfrågan så går det ju inte att höja priset på det sättet eftersom alla presumtiva hyresgäster kommer att förhandla ner priset. Dessutom så hänger det ju inte ihop med ditt och andras resonemang om att utbudet ökar om hyrorna går upp så att hyrorna går ner igen. Du får bestämma dig.

BirgitS
D daVinci skrev:
Brist är det ju inte. Kostnaderna ökar och då drar folk ned på "konsumtionsnivån". Dvs bor lite mindre spatiöst.
I Luxemburg-fallet så väljer fler att hyra än att köpa så att priset på hus går ner och hyrorna går upp.

BirgitS
D daVinci skrev:
DaVinci AB tackar för det och bygger desto mer för att passa på när lönsamhet råder.
Och när du har byggt klart så har många andra också bygg klart så att du står med tomma lägenheter.
D daVinci skrev:
Jag har träffat på de här defekterna förr. Ni som har Proletären som främsta informationskälla ser privat sektor som ett monopol. Och har exakt 0 kunskap om konkurrens.
Vilket trams!
Det är du som inte verkar förstå hur bostadsmarknaden fungerar, det är inte fråga om att kunna öka eller minska produktionen och utbudet på några veckor. Det tar år och då kan efterfrågan ha ändrat sig. Det är ju bara att se vad som hänt de senaste 5 åren. Först ökar efterfrågan på större bostäder så att priset på villor går upp. Sen stiger inflationen brant och många slutar att fundera på att köpa en ny bostad och efterfrågan går ner med sänkta priser som följd.

Det går inte att jämföra bostadsmarknaden med tillverkning av mobiltelefoner!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har inte förstått vad en marknad är. Det du beskriver kräver reglering eller monopol.
Fast när det gäller byggande av bostäder är ju marknaden otroligt reglerad. Situationen vi har idag är ju att olika regler sätter stopp för att bygga på mängder av platser. Sen ifall man väl får bygga är det en massa andra regler som gör byggandet orimligt dyrt.

BirgitS BirgitS skrev:
Och när du har byggt klart så har många andra också bygg klart så att du står med tomma lägenheter.

Vilket trams!
Det är du som inte verkar förstå hur bostadsmarknaden fungerar, det är inte fråga om att kunna öka eller minska produktionen och utbudet på några veckor. Det tar år och då kan efterfrågan ha ändrat sig. Det är ju bara att se vad som hänt de senaste 5 åren. Först ökar efterfrågan på större bostäder så att priset på villor går upp. Sen stiger inflationen brant och många slutar att fundera på att köpa en ny bostad och efterfrågan går ner med sänkta priser som följd.

Det går inte att jämföra bostadsmarknaden med tillverkning av mobiltelefoner!
Jag tjänar pengar på fastighetsbolag som på lång sikt förutspår efterfrågan, så uppenbarligen kan privata bolag göra det också.

Lite intressant i sammanhanget är att USA knappt fick någon lågkonjunktur efter Covid, detta för att i princip alla ägare av bostadsrätter och villor har bunden ränta, dvs de blev inte fattigare när räntan steg, inte som vi i Sverige blev. Varför lyfter jag den frågan? Jo, för att hyreslägenheter oftast ligger på långa bundna räntor och därför inte påverkas av konjunkturcyklerna på samma sätt. Detta gör att de som privat äger hyreslägenheter kan spekulera mer över tid, dvs de kan försöka fånga framtida behov och tjäna pengar på dessa.

L lbgu skrev:
Fast när det gäller byggande av bostäder är ju marknaden otroligt reglerad.
Jupp. Och sen är även prissättningen reglerad när det kommer till hyresrätter.

Anser man att bostadsmarknaden är misslyckad är det alltså ett politikmisslyckande, inte ett marknadsmisslyckande.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tjänar pengar på fastighetsbolag som på lång sikt förutspår efterfrågan, så uppenbarligen kan privata bolag göra det också.
Det där återknyter ju till trådens egentliga ämne där nu nyproducerade lägenheter står tomma i Stockholmsområdet, trots att byggherren lockar med ingen bostadsrättsavgift under 6 månader och andra påhitt. Så uppenbarligen är det många det inte lyckades för.
pacman42 pacman42 skrev:
Lite intressant i sammanhanget är att USA knappt fick någon lågkonjunktur efter Covid, detta för att i princip alla ägare av bostadsrätter och villor har bunden ränta, dvs de blev inte fattigare när räntan steg, inte som vi i Sverige blev.
Så var det i t.ex. Nederländerna också där bostadslån på 10 år är lån på kort tid, även om 5 år förekommer. Huspriserna fortsatte att stiga trots att inflationen steg.

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och sen är även prissättningen reglerad när det kommer till hyresrätter.
Fast inte för nyproducerade, så vitt jag minns från vad som skrevs i början av tråden.

BirgitS BirgitS skrev:
Om utbudet av lägenheter är större än efterfrågan så går det ju inte att höja priset på det sättet eftersom alla presumtiva hyresgäster kommer att förhandla ner priset. Dessutom så hänger det ju inte ihop med ditt och andras resonemang om att utbudet ökar om hyrorna går upp så att hyrorna går ner igen. Du får bestämma dig.
Jag har aldrig hört talas om någon som förhandlat ner hyran. Jag skrev inledningsvis att i Luxemburg låstes hyran i 10 år med någon procent indexuppräkning förr. En helt ny regel ger värden rätt att höja 10%, det du citerade. I Sverige är det Hyresgästföreningen som är inblandad. Trots att de representerar ett kollektiv brukar de inte lyckas förhandla ner hyrorna.
Möjligen kan du säga upp dig och förhandla hyran på en lägenhet som är outhyrd. Men att flytta kostar och är bökigt så det är inte praktiskt om det inte handlar om stora summor.

Jag tror inte jag skrivit att hyrorna går ner igen efter en ökning.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast inte för nyproducerade, så vitt jag minns från vad som skrevs i början av tråden.
Jo, alla hyresrätter är underkastade prisreglering. Det må vara att marknadspriset är lägre än det reglerade priset, men reglerat är det likafullt.

D daVinci skrev:
(Det är förvånande för mig hur många det är som inte förstår ganska elmementära saker om företagande och konkurrens och marknadsekonomi).
Något som förvånar mig är hur svårt en del har för koncept som oligopol och marknadströskel.

Att bygga ett större hyreshus är något som ganska få har kapital att göra, sådär direkt ur fickan. Det krävs också att man lyckats säkra byggrätt, har en projektledare och gärna kontakt med ett av få byggföretag om man inte tänkt sig starta ett sånt också.

Att bygga en ny mobiltelefon är inte heller något man börjar göra i liten skala i garaget.

Du tror inte att tillverkarna tar ut så mycket som de kan utan att straffa ut sig helt? Det är ju bättre att inte lägga sig så högt att någon annan kan slå sig in på marknaden* utan att ta en stor risk att binda en massa kapital. Då maximerar man långsiktig vinst, även om man kortsiktigt kunde ta ut mer.

* I en del fall kan man sätta omotiverat höga priser relativt tillverkningskostnad, som för t ex Apple-telefoner, eftersom ingen annan kan tillverka dem med samma OS.

BirgitS BirgitS skrev:
Räntorna för bostadslån har gått upp mindre än 2 procentenheter från 2022 till 2024.
[länk]
Det lär ju inte påverka så att hyrorna behöver gå upp 10 % per år.

Läser ingen sidorna jag länkar till?

Och under förutsättning att de tror att efterfrågan håller i sig. De måste ju kunna få igen kostnaden för nybyggena. Om de i stället tror att folk igen kommer att efterfråga mer egna hus i stället för hyreslägenhet när konjunkturen vänder uppåt så vågar de inte bygga.
Säg att lgh kostade 5 MSEK (om hyreshuset skulle säljas) och räntan på lånen är 2 %. Det är då 100k per år som går in i hyran. Om övrigt är 30k så är då hyran på 130k/år.
Stiger nu räntan med 2 pe så ökade kapitalkostnaden med 100k. Hyran är nu 230k.
Hur många procent steg hyran?

Jag lämnar den uträkningen till läsarna. Och undrar om BirgitS verkligen genomfört uträkningen innan hon svarade ovan.

Att det bara blir ynka 10% i hyreshöjning när kapitalkostnaden ökar med 2 pe lär bero på regleringar som gör att fastighetsbolagen inte kan ta ut full täckning för kostnadsökningen.

Nej, jag läser inte länkarna, utan utgår från att du tar med allt som är relevant.

I privat näringsverksamhet är det risk. Det är därför vinster finns för att ersätta kapitalägarna för den risk dom utsätter sitt kapital för.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Luxemburg-fallet så väljer fler att hyra än att köpa så att priset på hus går ner och hyrorna går upp.
Det talar desto mer för att det inte är en bostadsbrist. Iom att huspriserna backat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.