J
D DSOS skrev:
som sagt har inte sänkt priset ännu så det kan så klart göra att vi får sålt det snabbare. det är ju en åtgärd vi tänker på just nu.
men hur som så är det betydligt mindre sällskap ute på visningar idag än om man jämför för 3-4 månader sen.
Du skrev så här därav min kommentar "3 visningar senare och inga bud..det är rätt tufft nu och jag har svårt att se att vi får sålt inom den närmsta månaden eller två tyvärr"

Det handlade alltså inte om att det inte går att sälja utan att marknaden omvärderat priset och ni inte är överens om det.
 
D DSOS skrev:
som sagt har inte sänkt priset ännu så det kan så klart göra att vi får sålt det snabbare. det är ju en åtgärd vi tänker på just nu.
men hur som så är det betydligt mindre sällskap ute på visningar idag än om man jämför för 3-4 månader sen.
Vi vet förstås inte, men min gissning är att om du sänker priset rejält (15 procent kanske?) och för huset sålt så kommer du om ett år att tycka att det var ett bra pris om fallet fortsätter. Så det ör svåra bedömningar som säljare nu får göra
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
K klimt skrev:
Vi vet förstås inte, men min gissning är att om du sänker priset rejält (15 procent kanske?) och för huset sålt så kommer du om ett år att tycka att det var ett bra pris om fallet fortsätter. Så det ör svåra bedömningar som säljare nu får göra
jo men precis så hjärnan går på högvarv just nu men vi håller tummarna och hoppas på rätt beslut här framöver
 
sunnis
D DSOS skrev:
jo men precis så hjärnan går på högvarv just nu men vi håller tummarna och hoppas på rätt beslut här framöver
Ett sätt att smälta det lite enklare är att ni får 2019/2020 års marknadspris för huset och likaså det nya ni har köpt... Skulle ni sålt i toppen så hade ni även sannolikt köpt för all-time-high också. Kanske inte spelar så stor roll om 10år.

Vi är ju mångt och mycket tillbaka till pre-corona värderingar på både börsen och bostadsmarknaden. Fast med högre kostnader.
 
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.



M Marerl skrev:
Ja den här gatan säljs det otroligt sällan hus , och dom få hus som sålts har gått fort. Har aldrig sålts ett hus här i den här storleken här och hade vi sålt det bara lite tidigare va nog ens inte vårat första pris orimligt. Men nu försökte vi följa marknaden och sänkte 500tkr men verkar inte hjälpa det heller







ja absolut och den prisbilden var
 
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
 
  • Gilla
Prodigys och 7 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
Håller med, men jag tycker det är upp till mäklaren att försöka förklara för köpare och säljare vad som är ett rimligt bud och rimlig förväntan på pris.

Vissa objekt kanske man bara säljer om man får ett visst belopp, annars behåller (tex en sommarstuga). Vissa hus kanske säljaren köpt ett annat boende och "måste" sälja och därför måste ta lägre bud. Även detta borde mäklaren hantera.

Om säljare och mäklare inte anser ett bud som seriöst eller på en nivå som man kan sälja för så känns det rimligt att säga detta till budgivaren och därmed inte lägga ut budet på hemisda.

Om huset är osålt kanske 2.5MSEK inte är ett skambud utan det rätta priset?
Undrar ju också om huset kostar 15MSEK eller 5MSEK. På det första är det inte alls orimligt att lägga sig lite under, på det andra så känns en halvering av priset inte seriöst.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
Välkommen till forumet.
Eftersom ni försökt att sälja i 8 månader utan att få det sålt så har ni uppenbart fel prisförväntning, alternativt sitter på ett väldigt unikt hus där det gäller att hitta rätt köpare.
Som JohanLun är inne på, 2,5 miljoner under utgångspris säger inte så mycket om man inte vet i ungefär vilket prisspann huset ligger.

En variant om ni vill sälja är såklart att sänka utgångspriset. Hur mycket är svårt att svara på utan information. Kanske ligger ert pris så mycket över vad folk tycker är rimligt så att de tycker "är säljaren fräck så kan vi också vara det"
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J
Vet inte om det stämmer, men jag har förstått att

* tex sommarstugor inte sänkts i pris så mycket, många väntar hellre med att sälja så snarare sjunker omsättningen än att priset rasar.

* Unika objekt, dyra objekt påverkas heller inte lika kraftigt av ökade räntor. Sällan är det förstagångsköpare som köper utan de som varit inne på marknaden länge eller har gott om flis. Många gånger är den som köper inte beroende av att sälja utan det viktiga är rätt objekt.

* Små hus och lägenheter - här är det många som är "nya" och har hög andel lån och därav blir mycket känsliga. Dessutom är det en marknad där man köper och säljer nästan samtidigt - säljer man billigare så köper man billigare. Här kan man ofta inte "ligga på" objektet utan ska man sälja så har man antingen köpt eller ska köpa. Dock, för de som är utanför marknaden blir priset extremt viktigt då allt är räntefinansierat.

Har man väntat 8 månader på att sälja låter det som ni inte sitter med dubbla boenden. Ni får väl antingen ändra planer och bo kvar eller räkna med att även det ni tänkt köpa går att få ned rejält i pris. Om pristappet fortsätter så borde det löna sig att sälja nu och köpa senare. Och det mesta talar väl för att det fortsätter ned ett tag till, ända till räntehöjningarna stannat av. Om räntan når 5-6-7 % så kommer nog priserna ned en bra bit till.

För oss som köpt för inte alltför länge sen och har stora lån är det inte kul, men det lär vända uppåt igen om än det tar länge - men de låga räntor som varit sista 10 åren lär väl vara osannolikt att få tillbaka inom överskådlig tid. För alla som "bor kvar" är ju räntan det viktigaste. Priset sekundärt tänker jag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi har köpt, köpte samtidigt som vi la ut huset vi bodde i. Så inget kul länge oavsett.

J JohanLun skrev:
Vet inte om det stämmer, men jag har förstått att

* tex sommarstugor inte sänkts i pris så mycket, många väntar hellre med att sälja så snarare sjunker omsättningen än att priset rasar.

* Unika objekt, dyra objekt påverkas heller inte lika kraftigt av ökade räntor. Sällan är det förstagångsköpare som köper utan de som varit inne på marknaden länge eller har gott om flis. Många gånger är den som köper inte beroende av att sälja utan det viktiga är rätt objekt.

* Små hus och lägenheter - här är det många som är "nya" och har hög andel lån och därav blir mycket känsliga. Dessutom är det en marknad där man köper och säljer nästan samtidigt - säljer man billigare så köper man billigare. Här kan man ofta inte "ligga på" objektet utan ska man sälja så har man antingen köpt eller ska köpa. Dock, för de som är utanför marknaden blir priset extremt viktigt då allt är räntefinansierat.

Har man väntat 8 månader på att sälja låter det som ni inte sitter med dubbla boenden. Ni får väl antingen ändra planer och bo kvar eller räkna med att även det ni tänkt köpa går att få ned rejält i pris. Om pristappet fortsätter så borde det löna sig att sälja nu och köpa senare. Och det mesta talar väl för att det fortsätter ned ett tag till, ända till räntehöjningarna stannat av. Om räntan når 5-6-7 % så kommer nog priserna ned en bra bit till.

För oss som köpt för inte alltför länge sen och har stora lån är det inte kul, men det lär vända uppåt igen om än det tar länge - men de låga räntor som varit sista 10 åren lär väl vara osannolikt att få tillbaka inom överskådlig tid. För alla som "bor kvar" är ju räntan det viktigaste. Priset sekundärt tänker jag.
 
De tycker jag, de är förnderande mot säljare att lägga 2,5 miljon under ett utgångspris. De är en grej om vi hade lagt ut huset för ett pris baserat på en ev budgivning. Mäklaren har förklarat att vi som säljare förstått läget och har därför valt att gå ner 1,5 miljon. Att då lägga ytterligare 1 miljon under då har dom fel förhoppning på vilket hus dom tror sig kunna få just nu. Dom borde kolla på ett mindre hus i området.

D Daniel 109 skrev:
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
L Linble skrev:
Hej
Hur har det gått för er?
Hos oss sa bom stopp på marknaden och många hus i området ligger osålda.
Vi får inte sålt vårt hus, har försökt sedan i Mars.
Förstår absolut att säljare och köpare behöver mötas men vi får bud på 2,5 miljon under vad vi gick ut med.
Någon rimlighet måste de ju finnas också. Att säljare suklle gå med på 2,5 miljoner under tycker jag är fel. De är inte en prisnedgång de är ett prisras. Just nu upplever jag att vissa "köpare" beter sig riktigt illa. Ringer till mäklaren lägger ett bud på då ex 2,5 miljon under utgångspriset utan att ha sett huset. Kommer efter ett par veckor och ser på de och lägger samma låga bud igen.
D Daniel 109 skrev:
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
D Daniel 109 skrev:
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
 
Redigerat:
De är ett udda hus som var värderat till mellan 10.6-10.8, 2 veckor innan Putin invaderade Ukraina och innan räntehöjningen var ett faktum. Corona pris, ja absolut de skulle jag säga. När marknaden började bromsa in satte vi ett accepterat pris på 9.450 000. Rimligt pris och rimlig förväntning. Huset är 270 kvm stort och ligger havsnära strax utanför Göteborg. Att då som köpare ringa in och lägga 7.5 eller 8 miljoner utan att ha sett huset live tycker jag är orimligt. De är vad radhusen brukar kosta i området. De är tecken på att ex förstagångsköpare fått möjligheten att göra ett "fynd". Men som sagt någon gräns måste finnas. Läget just nu är att mäklarna är uppgivna, dom får inte i väg några hus. Säljare och köpare är för långt från varandra. Vi har fått tillträde till huset som vi köpte samma vecka som vi la ut vårat för försäljning. Fick inget krav från banken att skriva en klausul då vårat hus inte skulle vara några problem att sälja. Varken mäklare eller bankerna hade kunnat förutspå läget som råder just nu. De är trist för dom som hamnat mitt i mellan som vi gjort nu. Ni som tycker att de låter konstigt att vi inte fått sålt vårat hus kanske inte har koll på hemnet, de ligger mycket osålt nu. Inte bara hus utan även lägenheter inne i Centrala Göteborg på annars attraktiva adresser.


Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.
Eftersom ni försökt att sälja i 8 månader utan att få det sålt så har ni uppenbart fel prisförväntning, alternativt sitter på ett väldigt unikt hus där det gäller att hitta rätt köpare.
Som JohanLun är inne på, 2,5 miljoner under utgångspris säger inte så mycket om man inte vet i ungefär vilket prisspann huset ligger.

En variant om ni vill sälja är såklart att sänka utgångspriset. Hur mycket är svårt att svara på utan information. Kanske ligger ert pris så mycket över vad folk tycker är rimligt så att de tycker "är säljaren fräck så kan vi också vara det"
 
Dåligt oavsett tycker jag. Nonchalant mot dom som säljer, ingen rolig uppgift. Tidskrävande och psykiskt tungt.
D Daniel 109 skrev:
Är det att bete sig illa att lägga ett bud på den nivån man är beredd att betala? Då är det bra mycket värre med de som lägger bud de inte är beredda att betala.
 
L Linble skrev:
Dåligt oavsett tycker jag. Nonchalant mot dom som säljer, ingen rolig uppgift. Tidskrävande och psykiskt tungt.
Duger inte budet är det väl bara att säga nej?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L Linble skrev:
Dåligt oavsett tycker jag. Nonchalant mot dom som säljer, ingen rolig uppgift. Tidskrävande och psykiskt tungt.
Jag bjuder 7mkr, du får cash i handen vid snabb affär.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.