P Perplexus skrev:
Det låter väl rimligt att försäljningspriset blir lägre än byggkostnader (antaget inklusive tomt och andra kostnader). Allt som var nytt är ju begagnat nu, ni har fått välja exakt hur huset ska se ut och fungera, inte säkert att det passar köparen lika bra.

Verkar orimligt att bo gratis i nytt hus två år i taget, varför skulle inte alla göra så i så fall? :)

Lycka till med försäljningen
Fast just hus-marknaden är ju lite speciell, det tillverkas ju inte ny mark direkt. I många fall så finns ju inte valet mellan att bygga nytt/köpa befintligt.

legendarymaple legendarymaple skrev:
Oavsett om marknaden är lite orolig för tillfället med diverse frågetecken så om det är det huset jag hittat så hade jag ryggat lite.

Försöker inte vara negativ, men det är lite speciellt ytskikt genomgående, inga exklusiva vitvaror eller materialval i kök eller badrum och på det underutvecklat utomhus.

Det krävs rätt människa helt enkelt som ser värdet i det ni skapat, men jag hoppas ni hittar rätt person. :D(y)
Om det är rätt så kanske du ska kolla igen ?
Det ute som inte är färdigt är garaget samt mur på framsidan vi hade tänkt göra denna sommar. Där avrådde mäklaren oss från att göra så köparna kunde göra det dom ville, men är sagt att önskar köparen att vi fixar så gör vi det. Köket är Ikea med samsung kyl o frus. Båda badrummen är kaklade samt har takdusch båda två , ena badrummets kommod är Ikea medans andra är Noro med dubbla handfat. Badkar från Noro samt blandare Noro i ena och Mora i andra. Vet inte vad du kallar exklusivt men för oss har vi valt vad vi anser snyggast inte vad det kostar , kommoden i ena badrummet kostade exempel sammanlagt 30tkr med blandare o handfat. Ska de kosta 50tkr för att det ska räknas som exklusivt?

och speciellt speciellt ytskikt skulle jag inte kalla det heller , mest vita väggar och mörkt golv. men smaken är ju olika så klart,

Absolut, smaken är olika. (y)

Jag ville inte göra det till en debatt om vad som är exklusivt eller inte.

Jag ville förmedla en åsikt att det måste finnas ett värde för köparen.

Ibland ser inte köparna sin vara på samma sätt som säljarna (kanske till och med sällan med egen erfarenhet).

Så det gäller att hitta rätt helt enkelt, ibland går det snabbt, ibland inte.

Där jag bor har det sålts väldigt få objekt samtidigt, nu har marknaden exploderat och det finns minst 10 villor till salu så det är klart att köparna kan vara lite mer kräsna än tidigare sen att många är lite avvaktade just nu gör det inte bättre.

När jag sålde min lägenhet innan jag flyttade till villa sa mäklarna att visst din lägenhet är fin och nyrenoverad men det finns 50 likadana inom 5km radie. Om det är det hus jag tror det är så visst det är nytt och fint men precis som med min lägenhet inget unikt men kommer rätt personer på visningen så kommer det bli sålt jag skulle inte toksänka priset.

D Rabiate Runar skrev:
Där jag bor har det sålts väldigt få objekt samtidigt, nu har marknaden exploderat och det finns minst 10 villor till salu så det är klart att köparna kan vara lite mer kräsna än tidigare sen att många är lite avvaktade just nu gör det inte bättre.

När jag sålde min lägenhet innan jag flyttade till villa sa mäklarna att visst din lägenhet är fin och nyrenoverad men det finns 50 likadana inom 5km radie. Om det är det hus jag tror det är så visst det är nytt och fint men precis som med min lägenhet inget unikt men kommer rätt personer på visningen så kommer det bli sålt jag skulle inte toksänka priset.

Ja nej absolut men just i området har det inte sålts ett hus i den här storleken förut. O inte på den här gatan. Men nu har vi fått en del inbokade på visningarna i helgen så bara hålla tummarna. Annars får vi helt enkelt avvakta försäljningen.

Man hör runt om att marknaden nästan dött, bekant får inga besök på visningarna på lägenhet i annars mycket populärt område i Stockholm.
Men min granne knackade på igår och hade sålt sitt BR radhus till rekordpris !!
Vårt område är populärt, men att nu sälja det till rekord var märkligt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man hör runt om att marknaden nästan dött, bekant får inga besök på visningarna på lägenhet i annars mycket populärt område i Stockholm.
Men min granne knackade på igår och hade sålt sitt BR radhus till rekordpris !!
Vårt område är populärt, men att nu sälja det till rekord var märkligt.
jaa det är ju så helt olika beroende på vart det är , vilken målgrupp o.s.v..

Tråkigt för dina bekanta med kul för dom med radhuset :D

DN i morse:" Bostadsmarknaden fortfarande stark – men tecknen på en avmattning blir allt fler ". Egentligen har ganska lite förändrats den senaste tiden. Visst kommer räntorna gå upp, men det är inga avgörande pengar för de flesta.
Nästan nybyggt hus och ännu inget garage, är troligen intressant för en mindre grupp köpare. Det blir alltså slumpen i hög grad som styr, vilka och hur många som är intresserade, vilket naturligtvis styr priset.
Tänk på att i tider när marknaden är stark så hör du bara historierna om husen som det blev budkrig om. I tider av svag marknad är det historierna om husen som såldes långt under utgångspris. Statistiken säger nåt annat, tyvärr dock i efterskott. Det är som de som spelar poker. Du hör bara om de som vinner, men sällan om de som förlorar (förutom på Lyxfällan).
Marknaden kommer studsa tillbaka. Ha lite is i magen. Jag vet det är svårt. Vi satte ut ett hus till försäljning för några dagar sedan. Vi har samma plan. Går inte försäljningen som vi vill, så hyr vi ut nåt år.

Det går att snacka om "marknaden" på lite högre nivå; nationellt, regionalt eller kommunalt, men det är svårare att använda förklaringsmodellen "marknaden" när det gäller ett enskilt hus.
Vad gäller ett enskilt hus är det enskilda personer som gör hela skillnaden. Inga spekulanter - ingen affär. En spekulant - det kan bli affär, men köparen lär försöka pruta. Två (eller flera) spekulanter - budgivning och ökande pris.
Den s k marknaden kan göra antalet spekulanter mindre om t ex arbetslösheten är hög, men om en eller flera enskilda personer letar hus i ditt område i din prisklass samtidigt som du säljer, det avgör i slutändan inte marknaden.

Vad det gäller just det här huset tror jag att det obyggda garaget och den ofärdiga trädgården upplevs som mindre lockande. Köparen måste lägga rätt mycket tid och pengar för att få det helt färdigt.
Jag antar att ni själva som säljare inte vill lägga mer pengar på huset, men gör åtminstone iordning några vackra urnor med blommor och ställ vid entrén, då upplevs platsen mer hemlik och välkomnande. En köpare ska kunna se sig själv bo där, inte se sig själv jobba en massa på att fixa allt som inte är klart. Fixartypen av köpare är mer intresserad av gamla renoveringsobjekt.

Det är inte kul att bli mer eller mindre tvungen att sälja sitt hem, men det går det med. Jag har själv gjort den resan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Letat hus i 2år hitta ett för en månad sen som vi vann budgivningen på FANTASTISKT KUL sen skulle man bara sälja vilket skulle vara enkelt….

3 visningar senare och inga bud..det är rätt tufft nu och jag har svårt att se att vi får sålt inom den närmsta månaden eller två tyvärr

• Gilla
vbg-1
  • Laddar…
vi fick huset sålt till slut , inte till utgångspris men ändå ett pris vi va relativt nöjda med i dagens läge.

Lycka till.

QUOTE="DSOS, post: 4810524, member: 445818"]Letat hus i 2år hitta ett för en månad sen som vi vann budgivningen på FANTASTISKT KUL sen skulle man bara sälja vilket skulle vara enkelt….

3 visningar senare och inga bud..det är rätt tufft nu och jag har svårt att se att vi får sålt inom den närmsta månaden eller två tyvärr[/QUOTE]

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D DSOS skrev:
Letat hus i 2år hitta ett för en månad sen som vi vann budgivningen på FANTASTISKT KUL sen skulle man bara sälja vilket skulle vara enkelt….

3 visningar senare och inga bud..det är rätt tufft nu och jag har svårt att se att vi får sålt inom den närmsta månaden eller två tyvärr
Vi har nu en osäker situation på bostadsmarknaden. Räntorna höjs, energipriser höjs med mera. Det skapar osäkerhet och en förväntan hos köpare att priserna kommer att sjunka. Som säljare finns två val, varav inget är bra. Det första är att sänka priset , troligen en hel del. Det andra är att kontakta banken , berätta om problemen och be om ett tillfälligt lån för dubbelt ägande.

D
K klimt skrev:
Vi har nu en osäker situation på bostadsmarknaden. Räntorna höjs, energipriser höjs med mera. Det skapar osäkerhet och en förväntan hos köpare att priserna kommer att sjunka. Som säljare finns två val, varav inget är bra. Det första är att sänka priset , troligen en hel del. Det andra är att kontakta banken , berätta om problemen och be om ett tillfälligt lån för dubbelt ägande.
Tror du har helt rätt just nu gör vi inget på priset men banken är kontaktad och har gett ok på lån till dubbla boenden så det känns ändå ok förhoppningen är så klart att det är sålt i aug iallafall men vi får se

J
D DSOS skrev:

Få sålt eller få sålt till ert önskade pris?

D
J Jerald Stuartson skrev:
Få sålt eller få sålt till ert önskade pris?
som sagt har inte sänkt priset ännu så det kan så klart göra att vi får sålt det snabbare. det är ju en åtgärd vi tänker på just nu.
men hur som så är det betydligt mindre sällskap ute på visningar idag än om man jämför för 3-4 månader sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.