E
Även om det är svårt att tro att vi kommer behöva någonstans att bo när räntan går upp och krig härjar i Europa så kommer det lugna ner sig snart. Att många är stressade just nu över räntan samt skenande inflation är rimligt. Så gissningsvis så kommer det lugna sig framöver.

Att sälja hus eller lägenhet är bland det stressigaste man kan göra. Det är så otroligt mycket pengar på spel många gånger. Jag tror man ska våga ha is i magen och inte stressa och ta något bud bara för att mäklaren ska gå vidare. Har ni en värdering som är bekräfta av fler mäklare samt ligger runt marknadspris så kommer det bli sålt. Det är mycket tajming, rätt vare är så hittar rätt köpare huset och blir blixtförälsad. Att vänta ett halvår är betydligt billigare än att ta ett skambud.

J
M Marerl skrev:
haha va ? Bo gratis är väll det sista vi gjort vet inte hur du fick fram att man bott gratis för att man inte vill sälja under byggnadskostnaden ? Inte så att jag suttit o räknat med räntan , el priser , sophämtning , VA , larm o.s.v :crysmile:
Och sen har vi ju dessutom byggt huset helt själva så priset är ens inte speciellt högt för att vara relativt nybyggt. Inte en person jag känner har lagt ut sitt hus under vad dom köpte det för, eller hus vi kikar på har alltid varit högre än vad den tidigare köpte det för, inget konstigt med att man inte vill gå back. Sen hade vi oturen att tillfället blev helt fel nu.
Det du beskriver är helt rimligt på den tidigare marknaden, vi får se om det fortsätter eller förändras.

Förstår att man vill få ut så mycket som möjligt vid försäljning, speciellt om man redan köpt det kommande boendet.

L lat skrev:
Men då börjar ju "marknaden" återgå till det normala.
Dvs säljaren talar om vad de vill ha & köparen talar om vad de är beredda att betala.

Som det varit/delvis är, är fullständigt uppåt väggarna!
Tänk om samma sak gällde tex beg. bilar.

Gå in på blocket och titta på begagnade bilar så kommer du nog ramla av stolen.

Sålde min -20 ram1500 för mer än vad jag köpte den för splitter ny

Våran VW passat har vi inte tappat många kronor på heller om vi byter in den.

*edit* med det sagt så tycker inte jag varken bostadsmarknaden eller beg. Bilar ligger rimligt i pris. Jag utnyttjade bara situationen och slapp den rimliga värdeminskning som brukar komma med ett bilköp.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
D Danne213 skrev:

Och det var budgivning?

Budgivningarna verkar gå tydligt trögare I Stockholm iaf.
Enligt ett par vänner som letat hus lite löst i något år.

Tror många fegar vid budgivningarna pga ovisshet om framtida ränteläget.

M Marerl skrev:
haha va ? Bo gratis är väll det sista vi gjort vet inte hur du fick fram att man bott gratis för att man inte vill sälja under byggnadskostnaden ? Inte så att jag suttit o räknat med räntan , el priser , sophämtning , VA , larm o.s.v :crysmile:
Och sen har vi ju dessutom byggt huset helt själva så priset är ens inte speciellt högt för att vara relativt nybyggt. Inte en person jag känner har lagt ut sitt hus under vad dom köpte det för, eller hus vi kikar på har alltid varit högre än vad den tidigare köpte det för, inget konstigt med att man inte vill gå back. Sen hade vi oturen att tillfället blev helt fel nu.
Har ni verkligen byggt huset helt själva? Det var imponerande. Då borde det bli ett överskott om det inte ligger helt avsides.

D Daniel 109 skrev:
Har ni verkligen byggt huset helt själva? Det var imponerande. Då borde det bli ett överskott om det inte ligger helt avsides.

ja min sambo har byggt huset och jag hjälpt till med det kan jag. Tagit in fackmän med el och VVS samt markarbeten.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, jag har inga problem med att hus ökar i värde, det är de vansinniga budgivningarna som jag är emot.

I en normal marknad säger säljaren vad de skulle önska att få, sedan kommer köparen med ett motbud och sedan kompromissar man.
I den marknad som varit/är så säger säljaren vad han önskar få, och sedan HÖJER köparen det priset.....

sunnis
Det är väl i princip den absolut sämsta tänkbara månaden att sälja just nu.

Vill ni få ut ett mer "korrekt" marknadsvärde så får ni lov att vänta helt enkelt, gissningsvis 1år. Men det sagt är det inte säkert att ni får ut mer än vad ni har fått för bud idag. Å andra sidan kan ni säkert köpa ett annat objekt för ett pris under tidigare marknadsvärde så en förlust eller att ni får mindre än vad ni tänkt kanske inte spelar så stor roll i praktiken.

Bästa alternativ är att hyra ut. Visst blir det ökat slitage men det är ju till största del ytskikten som tar stryk. Slipning av golv, ommålning och lite småfix så ser det bättre ut än innan ni hyrde ut.

D Danne213 skrev:

Våran VW passat har vi inte tappat många kronor på heller om vi byter in den.

*edit* med det sagt så tycker inte jag varken bostadsmarknaden eller beg. Bilar ligger rimligt i pris. Jag utnyttjade bara situationen och slapp den rimliga värdeminskning som brukar komma med ett bilköp.
Ja, marknaden för beg bilar har ocksp varit galen en tid men även där verkar vi gå in i en ny (normalare) fas. Störtdyk för begagnade bilar 2022 - Dagens PS

S
E epw skrev:
Även om det är svårt att tro att vi kommer behöva någonstans att bo när räntan går upp och krig härjar i Europa så kommer det lugna ner sig snart. Att många är stressade just nu över räntan samt skenande inflation är rimligt. Så gissningsvis så kommer det lugna sig framöver.

Att sälja hus eller lägenhet är bland det stressigaste man kan göra. Det är så otroligt mycket pengar på spel många gånger. Jag tror man ska våga ha is i magen och inte stressa och ta något bud bara för att mäklaren ska gå vidare. Har ni en värdering som är bekräfta av fler mäklare samt ligger runt marknadspris så kommer det bli sålt. Det är mycket tajming, rätt vare är så hittar rätt köpare huset och blir blixtförälsad. Att vänta ett halvår är betydligt billigare än att ta ett skambud.

Bostadsmarknaden är dock stimulerad med oerhört mycket gratispengar. Folk har inte ens behövt oroa sig för arbetsbrist senaste åren då staten går in o täcker upp full lön i stort sett (permiteringsstöd) nu är förhoppningsvis detta över och en korrigering på bostadsmarknaden med 25% skulle inte ens få ner den på pre corona nivåer. Så ja, husmarknaden KAN gå upp igen i närtid men den kan lika gärna korrigera 25% neråt utan att det ens skulle vara märkvärdigt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Här i Uppsala känns det som om marknaden är lika galen som vanligt, såvida det inte hänt något senaste 2 veckorna.

Ett hus som är stort, nästan nytt och därmed energisnålt borde vara precis vad många familjer letar efter. Ungefär vilket pris begär ni? Det ändrade ränteläget slår ju lite olika om huset kostar 3 miljoner eller 7 miljoner.

Z ZipLock skrev:
Här i Uppsala känns det som om marknaden är lika galen som vanligt, såvida det inte hänt något senaste 2 veckorna.

Ett hus som är stort, nästan nytt och därmed energisnålt borde vara precis vad många familjer letar efter. Ungefär vilket pris begär ni? Det ändrade ränteläget slår ju lite olika om huset kostar 3 miljoner eller 7 miljoner.
ja i den här kommunen slog till rätt fort , har börjat märkas av mer och mer i kommunerna bredvid.

4,95milj är priset nu efter att vi sänkt det

Oavsett om marknaden är lite orolig för tillfället med diverse frågetecken så om det är det huset jag hittat så hade jag ryggat lite.

Försöker inte vara negativ, men det är lite speciellt ytskikt genomgående, inga exklusiva vitvaror eller materialval i kök eller badrum och på det underutvecklat utomhus.

Det krävs rätt människa helt enkelt som ser värdet i det ni skapat, men jag hoppas ni hittar rätt person. :D(y)

legendarymaple legendarymaple skrev:
Oavsett om marknaden är lite orolig för tillfället med diverse frågetecken så om det är det huset jag hittat så hade jag ryggat lite.

Försöker inte vara negativ, men det är lite speciellt ytskikt genomgående, inga exklusiva vitvaror eller materialval i kök eller badrum och på det underutvecklat utomhus.

Det krävs rätt människa helt enkelt som ser värdet i det ni skapat, men jag hoppas ni hittar rätt person. :D(y)
ingen aning om vad du har hittat och vet inte vad du hittat men låter inte som du hittat rätt :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.