Jag skulle behöva få ner temperaturen på loftet sommartid och har funderat på någon form av tilluftsfläkt men har inte direkt hittat någon. Kan man vända på en badrumsfläkt? Tanken är att bara använda den på natten så den behöver vara så tyst som möjligt.

Huset är 1,5 plans med källare och självdrag. Loftet har lågt i tak och alltid varmt som fan, ca 40 m2. Fönster i varje ände och när det blåser lite är tempen ok inte annars är det svårt att komma under 24 grader under sommaren.

Den långsiktiga planen är att utnyttja ett chakt som går genom hela huset och suga ut varm luft från loftet och ut nere i källaren vid golvet. Det borde värma upp källaren men hur mycket gör det med temparaturen på loftet?

Varför blåsa in luft?

Sug ut och så tilluftsdon där luften kan komma in. Eventuellt kanske ett rör högst upp i taket som går uppåt (typ liten skorsten) kan räcka som passiv-luft-ut. För varm luft vill gå uppåt, men ny luft måste komma in någonstans.

sourfe skrev:
Jag skulle behöva få ner temperaturen på loftet sommartid och har funderat på någon form av tilluftsfläkt men har inte direkt hittat någon. Kan man vända på en badrumsfläkt? Tanken är att bara använda den på natten så den behöver vara så tyst som möjligt.

Huset är 1,5 plans med källare och självdrag. Loftet har lågt i tak och alltid varmt som fan, ca 40 m2. Fönster i varje ände och när det blåser lite är tempen ok inte annars är det svårt att komma under 24 grader under sommaren.

Den långsiktiga planen är att utnyttja ett chakt som går genom hela huset och suga ut varm luft från loftet och ut nere i källaren vid golvet. Det borde värma upp källaren men hur mycket gör det med temparaturen på loftet?
Sug upp sval luft från källaren mha ngn vertikal ventilation.
I varma ökenländer konstruerar man mittskeppet i huset (traditionellt sett) med ett torn på där luft då dras in genom fönster och dörrar på nedervåningen och släpps ut genom denna "skorsten" mha principen att varm luft stiger, vilket ger en svalkande bris inomhus...

/K

Mich skrev:
Varför blåsa in luft?

Sug ut och så tilluftsdon där luften kan komma in. Eventuellt kanske ett rör högst upp i taket som går uppåt (typ liten skorsten) kan räcka som passiv-luft-ut. För varm luft vill gå uppåt, men ny luft måste komma in någonstans.
Grejjen är att jag har båda fönstren öppna och det blir ändå inte svalare trots en yttertemp på 16 grader.
Om jag suger ut luft är det då inte "risk" för att det sugs upp mindre kall luft från våningen nedanför via trappan? Jag vill ju suga in så kall luft som möjligt.
Tanken är att stoppa in en tilluftsfläkt ovanför det ena fönstret och hålla det stängt. Det andra fönstret få stå öppet.

Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Sug upp sval luft från källaren mha ngn vertikal ventilation.
I varma ökenländer konstruerar man mittskeppet i huset (traditionellt sett) med ett torn på där luft då dras in genom fönster och dörrar på nedervåningen och släpps ut genom denna "skorsten" mha principen att varm luft stiger, vilket ger en svalkande bris inomhus...

/K
Det låter intressant men kräver ett större ingrepp vilket kan vara aktuellt lite längre fram. Det kanske går att vända på luftströmmen med en kanal fläkt beroende på årstid?

sourfe skrev:
Grejjen är att jag har båda fönstren öppna och det blir ändå inte svalare trots en yttertemp på 16 grader.
Om jag suger ut luft är det då inte "risk" för att det sugs upp mindre kall luft från våningen nedanför via trappan? Jag vill ju suga in så kall luft som möjligt.
Tanken är att stoppa in en tilluftsfläkt ovanför det ena fönstret och hålla det stängt. Det andra fönstret få stå öppet.
Du kommer ju inte att ha varmare luft nere vanligtvis - varm luft stiger som sagt - det är ju därför det blir så hett på loftet....

Men en fläkt tvärs igenom loftet är nog en bra lösning också - för att få en sval bris utifrån- blir ju en mer "aktiv"lösning dock...

/K

C
Funderar själv på en frånluftsfläkt i mitt rum. Har en paxfläkt liggande, frågan är om man ska blåsa rakt ut, upp på vinden, eller ut i kattvinden...Kattvinden är ju enklast, men det kanske är lite dumt, för där finns inga ventiler, så resultatet blir väl mest att man blåser ut luften till rummet bredvid, och då är det ju nästan skitsamma.. Ut funkar inte så bra heller, eftersom det isåfall blir max en halvmeter från fönstret. Vinden känns inte jättebra med tanke på kallras på vintern. Fast jag fick iofs en idé, kanske ut i kattvinden på andra sidan rummet.. *funderar*

(Anledningen till att jag skriver det här i din tråd är att du kanske kan få idéer av mitt funderande också..)

upp på vinden skall man inte blåsa in varm fuktig luft?

En paxfläkt ger ca 80 kbm luft /tim vilket bara är bara en pink i havet . För att göra någon märkbar nytta handlar det snarare om 5-600 kbm/tim. Mycket av värmen sitter i väggar o tak och innan dessa har kylts ner går det åt ännu mer 16-gradig luft. Luftrörelser hjälper naturligtvis kroppens egen evaporativa kylning genom att öka avdunstningen från huden men att få nämnvärt svalare i rummet krävs betydligt mer.

C
Det vart ut i kattvinden bakom (som ju inte är en vind) där det för närvarande mer eller mindre är öppet ut i det fria.

Det återstår att se om det gör nån skillnad, men med tanke på att det i princip aldrig kallnar annars borde ju även 80 m3/tim göra en viss skillnad... Jaja, tiden får utvisa.

Hej!

Nu vet jag inte vad det är för hus i fråga, men vi hade samma problem i våran stuga med loft. Det löstes dels med en takfläkt som trycker ner luften från loftet till bottenvåningen när så önskas, samt att vi endast har tillluftsventiler på loftet och mekanisk frånluft nere i badrummet vilket jämnade ut temperaturen mellan våningarna enormt.

Nu har jag löst det med att sätta dit en tyst datorfläkt som hjälper till när självdraget är dåligt. Till sommaren har jag tänkt att vända på fläkten så jag får in kall luft istället.
Just nu är fläkten avstängd då temp skillnaden är stor och det inte är något problem med självdraget.

Fläkten en 12cm 12v bullrar bara med 8-18 db beroende på spänningen och drar som mest 1w.

• Gilla
Fredrik Lundell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.