Tjena, behöver bygga ett större loft och blir inte klok på hur jag ska göra det.

Den delen som är byggd (blå strecket i bild) är ca 6x4m byggd av 195x45 reglar som vilar på 2st bärande väggar av lättbetong.

Ritning av loftkonstruktion, med gröna reglar, blått streck som markerar nuvarande byggda del, lila ring för stålstolpe, och rött streck som önskad utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ca 1m till på K-ritningarna. Utanför den bärande väggen. Fram till en stålstolpe (Lila ring på bild)

Nu vill jag dock ut utanför stolpen, ca 120cm till. Till det röda strecket.

På något vis behöver jag ju förankra i ytterväggrna, i stolpen och i den yttersta regeln. Ändarna går att hugga in i yttervägg, lättbetongblock. Men det blir 6m spann på reglarna så jag behöver ngt på mitten. 3m spann bör väl vara ok på 195x45 reglar med 60cc och skruvat brädgolv uppepå?

Ska jag kanske svetsa L eller T-järn på och förbi stolpen, 120cm förbi stolpen och fästa på ngt vis i nuvarande yttersta regeln? Ngt att lägga tillkommande reglar uppepå? Då kan jag jacka ur reglarna?

Jag vill inte sätta en regel under eftersom det sänker takhöjden nere under loftet.

Så här ser det ut just nu, byggbilder.
Ni ser stålstolpen och loftet så långt det sträcker sig just nu.
Träloft under konstruktion med en stålstolpe i mitten, synliga träreglar och en stege som leder upp till loftet.
Skapa konto

En bild till, jag behöver förankra något i dessa punkter som håller för 195x45 reglar med 3m spann. Ett loft där golvet ska kunna hålla några hundra kg.
Byggbild av ett loft under konstruktion med träbalkar, en stålstolpe och markerade punkter för förankring med röda linjer.
Skapa konto

Några smarta idéer?

En balk på dina väggar som du kan fästa en balk emellan till din pelare. Sedan bjälklaget i

Matti_75 Matti_75 skrev:
En balk på dina väggar som du kan fästa en balk emellan till din pelare. Sedan bjälklaget i
Ja så är K-ritningen ritad nu.

Men jag behöver ha 120cm frihängande loft utanför stolpen. Det är 8m spann mellan ytterväggarna. Så någon form av balk (trä eller stål) behöver gå från det nuvarande loftet till stålstolpen, och förbi den 120cm. Behöver förankra den i stolpen men även i yttre 195x45 regeln i nuvarande loftet.
Inomhusbild av byggarbetsplats med träloft och stålbalk samt markerade linjer som visar planering för balkförankring.
Skapa konto

Behöver lista ut:

1. Vilken balk behövs för att klara vikten? Trä eller stål? T-järn? L-järn?

2. Hur ska jag förankra den i nuvarande loftet?

3. Hur ska jag förankra den i stålstolpen?
Träbalk fotograferad diagonalt mot en vit tegelvägg med ett lod och rulllista i förgrunden; fönster och ljusinsläpp i bakgrunden.
Skapa konto
Mätband mäter bredden på en rostig stålbalk vid ett byggprojekt, omgiven av verktyg och byggmaterial i ett halvfärdigt loftutrymme.
Skapa konto

Om du har en K-ritning så borde det ju stå dimensioner på den annars är det ingen konstruktionsritning.
Du ka ju hänga upp överhänget från takbalken om du inte vill ha en extra pelare

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du har en K-ritning så borde det ju stå dimensioner på den annars är det ingen konstruktionsritning.
Du ka ju hänga upp överhänget från takbalken om du inte vill ha en extra pelare
Jag har en K-ritning med mått och dimensioner. Den första bilden är från den k-ritningen. Jag vill dock frångå K-ritningen och bygga ytterligare 120cm.

Behöver ha öppet till takbalken eftersom jag ska ha balkvagn och vinsch. Syftet att gå förbi stolpen är för att kunna vinscha upp saker och landa dem uppe på loftet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.