Tjena, behöver bygga ett större loft och blir inte klok på hur jag ska göra det.
Den delen som är byggd (blå strecket i bild) är ca 6x4m byggd av 195x45 reglar som vilar på 2st bärande väggar av lättbetong.
Jag har ca 1m till på K-ritningarna. Utanför den bärande väggen. Fram till en stålstolpe (Lila ring på bild)
Nu vill jag dock ut utanför stolpen, ca 120cm till. Till det röda strecket.
På något vis behöver jag ju förankra i ytterväggrna, i stolpen och i den yttersta regeln. Ändarna går att hugga in i yttervägg, lättbetongblock. Men det blir 6m spann på reglarna så jag behöver ngt på mitten. 3m spann bör väl vara ok på 195x45 reglar med 60cc och skruvat brädgolv uppepå?
Ska jag kanske svetsa L eller T-järn på och förbi stolpen, 120cm förbi stolpen och fästa på ngt vis i nuvarande yttersta regeln? Ngt att lägga tillkommande reglar uppepå? Då kan jag jacka ur reglarna?
Jag vill inte sätta en regel under eftersom det sänker takhöjden nere under loftet.
Så här ser det ut just nu, byggbilder.
Ni ser stålstolpen och loftet så långt det sträcker sig just nu.
En bild till, jag behöver förankra något i dessa punkter som håller för 195x45 reglar med 3m spann. Ett loft där golvet ska kunna hålla några hundra kg.
Några smarta idéer?
Den delen som är byggd (blå strecket i bild) är ca 6x4m byggd av 195x45 reglar som vilar på 2st bärande väggar av lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ca 1m till på K-ritningarna. Utanför den bärande väggen. Fram till en stålstolpe (Lila ring på bild)
Nu vill jag dock ut utanför stolpen, ca 120cm till. Till det röda strecket.
På något vis behöver jag ju förankra i ytterväggrna, i stolpen och i den yttersta regeln. Ändarna går att hugga in i yttervägg, lättbetongblock. Men det blir 6m spann på reglarna så jag behöver ngt på mitten. 3m spann bör väl vara ok på 195x45 reglar med 60cc och skruvat brädgolv uppepå?
Ska jag kanske svetsa L eller T-järn på och förbi stolpen, 120cm förbi stolpen och fästa på ngt vis i nuvarande yttersta regeln? Ngt att lägga tillkommande reglar uppepå? Då kan jag jacka ur reglarna?
Jag vill inte sätta en regel under eftersom det sänker takhöjden nere under loftet.
Så här ser det ut just nu, byggbilder.
Ni ser stålstolpen och loftet så långt det sträcker sig just nu.
Logga in
Skapa konto
En bild till, jag behöver förankra något i dessa punkter som håller för 195x45 reglar med 3m spann. Ett loft där golvet ska kunna hålla några hundra kg.
Logga in
Skapa konto
Några smarta idéer?
Ja så är K-ritningen ritad nu.Matti_75 skrev:
Men jag behöver ha 120cm frihängande loft utanför stolpen. Det är 8m spann mellan ytterväggarna. Så någon form av balk (trä eller stål) behöver gå från det nuvarande loftet till stålstolpen, och förbi den 120cm. Behöver förankra den i stolpen men även i yttre 195x45 regeln i nuvarande loftet.
Logga in
Skapa konto
Behöver lista ut:
1. Vilken balk behövs för att klara vikten? Trä eller stål? T-järn? L-järn?
2. Hur ska jag förankra den i nuvarande loftet?
3. Hur ska jag förankra den i stålstolpen?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en K-ritning med mått och dimensioner. Den första bilden är från den k-ritningen. Jag vill dock frångå K-ritningen och bygga ytterligare 120cm.Matti_75 skrev:
Behöver ha öppet till takbalken eftersom jag ska ha balkvagn och vinsch. Syftet att gå förbi stolpen är för att kunna vinscha upp saker och landa dem uppe på loftet.
Klicka här för att svara