4 119 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Vilka krav ställs på ett hus för att lånelöftet ska betalas ut?
Sida 1 av 2
Jag har hittat en tomt som jag tänkte placera ett hus modell mindre på och letar för tillfället efter ett attefallshus eller liknande för detta ändamål.
Jag har ett lånelöfte på 340" och det enda krav jag har kunnat utläsa att banken (Bluestep) ställer på huset är att det är värt minst 300" och nu undrar jag om någon vet vad som gäller förövrigt? (Om någon har köpt ett hus under liknande förutsättningar som nämns nedan fast med lån hos annan instans så får ni gärna också dela med er av era erfarenheter då dessa förhoppningsvis kan bidra med kunskaper som jag kan ha glädje av 🙂)
Vilka kriterier krävs för att jag ska kunna få lånelöftet utbetalt? I och med att jag har ett tämligen lågt lånelöfte (jag har csn och omvårdnadsbidrag som inkomst och min man har a-kassa så storbankerna vill inte ta i oss med tång) och det dessutom ska vara ett hus som är lätt att flytta till vår tomt så lär jag snarare leta hus på Blocket och Marketplace än på typ Hemnet.
Så hur går jag tillväga när jag hittar ett passande hus, någon som vet? Att bara visa upp husannonsen för Bluestep kanske inte imponerar på dem. Samtidigt så finns det ju människor som exempelvis köper hus (och tar bolån) som inte ligger ute på nätet överhuvudtaget så en Hemnetlänk med information om avslutad budgivning borde ju inte heller vara nödvändigt för att gå vidare med denna process.
LÄS DETTA INNAN DU EVENTUELLT SVARAR: Jag behöver inte information om att det är bättre att vända sig till en annan bank än Bluestep (som tidigare nämnts så lär detta ändå inte ge önskat resultat), om att det inte kommer att gå att hitta ett vettigt boende i denna prisklass, att det är bättre att hyra bostad och så vidare. Det ENDA som jag är nyfiken på är vad som krävs för att Bluestep ska bevilja ett husköp. Tack på förhand 🙂
Jag har ett lånelöfte på 340" och det enda krav jag har kunnat utläsa att banken (Bluestep) ställer på huset är att det är värt minst 300" och nu undrar jag om någon vet vad som gäller förövrigt? (Om någon har köpt ett hus under liknande förutsättningar som nämns nedan fast med lån hos annan instans så får ni gärna också dela med er av era erfarenheter då dessa förhoppningsvis kan bidra med kunskaper som jag kan ha glädje av 🙂)
Vilka kriterier krävs för att jag ska kunna få lånelöftet utbetalt? I och med att jag har ett tämligen lågt lånelöfte (jag har csn och omvårdnadsbidrag som inkomst och min man har a-kassa så storbankerna vill inte ta i oss med tång) och det dessutom ska vara ett hus som är lätt att flytta till vår tomt så lär jag snarare leta hus på Blocket och Marketplace än på typ Hemnet.
Så hur går jag tillväga när jag hittar ett passande hus, någon som vet? Att bara visa upp husannonsen för Bluestep kanske inte imponerar på dem. Samtidigt så finns det ju människor som exempelvis köper hus (och tar bolån) som inte ligger ute på nätet överhuvudtaget så en Hemnetlänk med information om avslutad budgivning borde ju inte heller vara nödvändigt för att gå vidare med denna process.
LÄS DETTA INNAN DU EVENTUELLT SVARAR: Jag behöver inte information om att det är bättre att vända sig till en annan bank än Bluestep (som tidigare nämnts så lär detta ändå inte ge önskat resultat), om att det inte kommer att gå att hitta ett vettigt boende i denna prisklass, att det är bättre att hyra bostad och så vidare. Det ENDA som jag är nyfiken på är vad som krävs för att Bluestep ska bevilja ett husköp. Tack på förhand 🙂
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Det kan nog bara bluestep svara på, har för mig att dom bedömer fall till fall liksom..
Förövrigt så får du inte bygga ett attefallshus utan bygglov om det inte finns ett boningshus.
Förövrigt så får du inte bygga ett attefallshus utan bygglov om det inte finns ett boningshus.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 327 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 327 inlägg
Många av de dyra bankerna kräver ju inte så mycket av dig och det lär väl inte klassas som bolån, så det bör ju vara viktigare för dem att ni kan bevisa er inkomst än exakt vilket hus ni vill köpa. Ring till banken och kolla, de vill ju ha kunder...
Sen oavsett vad banken vill ha så hade jag kollat på helhetskostnaden för att se vad ni har råd med. Bara för att ni hittar ett gratis hus betyder det inte att det är gratis att ställa upp på tomten. 300kkr kommer ni ju inte långt med om ni inte har andra besparingar.
Du vill alltså hitta ett uppbyggt hus secondhand som du sen kan flytta in sin helhet eller montera ner och sen montera upp?
Tänk på att frakt av ett helt hus är dyrt.
Att montera ned och sen upp ett hus lär också vara dyrt, om du inte kan göra det själv. Tänk också på att det tillkommer extra kostnader i form av grävarbete, grund etc.
Är det en obebygd tomt kommer kommunen kräva vatten, avlopp etc för att du skall få bygglov. Undersök om de kan gå med på sommarstugestandard och typ mulltoa. Annars blir det dyrare.
Anslutning av el är också dyrt, om det inte redan är indraget. Vet inte om du kan få bygglov utan det.
Bygglov och all admin runt det går på 50'000-200'000. Ta höjd för det i er kalkyl.
Sen oavsett vad banken vill ha så hade jag kollat på helhetskostnaden för att se vad ni har råd med. Bara för att ni hittar ett gratis hus betyder det inte att det är gratis att ställa upp på tomten. 300kkr kommer ni ju inte långt med om ni inte har andra besparingar.
Du vill alltså hitta ett uppbyggt hus secondhand som du sen kan flytta in sin helhet eller montera ner och sen montera upp?
Tänk på att frakt av ett helt hus är dyrt.
Att montera ned och sen upp ett hus lär också vara dyrt, om du inte kan göra det själv. Tänk också på att det tillkommer extra kostnader i form av grävarbete, grund etc.
Är det en obebygd tomt kommer kommunen kräva vatten, avlopp etc för att du skall få bygglov. Undersök om de kan gå med på sommarstugestandard och typ mulltoa. Annars blir det dyrare.
Anslutning av el är också dyrt, om det inte redan är indraget. Vet inte om du kan få bygglov utan det.
Bygglov och all admin runt det går på 50'000-200'000. Ta höjd för det i er kalkyl.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du skriver lånelöfte. Det brukar betyda att du får låna det om du köper en bostad, färdig.
Om du skall köpa en tomt och flytta dit ett hus, så är det lite samma sak som att bygga ett nytt hus. Då brukar man ha ett byggkreditiv. Som sedan görs om till ett bolån när huset är färdigt. Banker brukar ställa högre krav på kointantinsats, och betlaningsförmåga för att ge ett byggkreditiv, detta för att en byggprocess alltid är mer riskabel.
Om du skall köpa en tomt och flytta dit ett hus, så är det lite samma sak som att bygga ett nytt hus. Då brukar man ha ett byggkreditiv. Som sedan görs om till ett bolån när huset är färdigt. Banker brukar ställa högre krav på kointantinsats, och betlaningsförmåga för att ge ett byggkreditiv, detta för att en byggprocess alltid är mer riskabel.
Att fastigheten har ett värde som överstiger lånet (man får bara belåna 85% av värdet).P Purris skrev:
Banken lär inte betala ut något bolån förr än det finns ett hus på tomten. Innan det kan ni möjligen få någon form av byggkredit, men villkoren för en sån är sämre vilket säkert påverkar beloppet.
Sen är ju "lånelöfte" bara en indikation på hur mycket banken kan tänkas låna ut som mest. Exakt vad man får för lånebelopp och villkor beror på vilken fastighet man köper.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu vet jag inte hur Bluestep gör. Men det brukar ju vara så att om du har lånelöfte, och köper ex. en bostadsrätt, så vill banken få material, typ mäklar prospekt, bilder osv. Innan du skriver på. I första skedet säger bolånelöftet att vi kan tänka oss att låna ut XX krnor till just dig med den ekonomi som du har. Men sedan vill banken även godkänna det objekt du köper. Och då brukar de vilja ha en värdering om du inte har köpt vid vanlig budgivning. De accepterar normalt en budgivning som värdering.
BlueStep kan betala ut pengar innan byggnad finns, men du får då bara belåna tomträtten. Och det lär inte vara tillräckligt.useless skrev:
Nu försöker jag inte moralisera eller liknande, utan påminna om perspektivet att det är rätt dyrt med hus generellt oavsett om det är byggt av dyra material eller lastpallar. Man måste ha en buffert för när saker går sönder, vilket de gör, eller måste underhållas. Ofta ligger de till så man måste ha bil. Osv osv osv. Det kan vara värt att vänta tills ni har det bättre ekonomiskt kanske. Även om det är härligt att bo i hus är stress inte fantastiskt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om du har ett lånelöfte så är den biten avklarad.P Purris skrev:Jag har hittat en tomt som jag tänkte placera ett hus modell mindre på och letar för tillfället efter ett attefallshus eller liknande för detta ändamål.
Till grund sen brukar vara en mäklarvärdering, så när ni ställt dit huset så behöver ni nog ta dit en mäklare som (oftast mot betalning) gör en officiell skriftlig värdering som man kan använda mot banken.
Ni har ju ett litet speciellt case iom att ni först vill köpa tomten och sedan ett hus ? Dvs det är mer som ett byggkreditiv (även om huset ställs dit) än ett vanligt lånelöfte + bolån.
Har ni pratat med bluestep om hur dom kan stötta med det (inte alla banker har byggkreditiv) ?
Det är när huset är på plats och slutbesked har givits för bygglovet som man kan omvandla det till ett vanligt bolån.
Att alternativ är kanske om ni kan låna tex köpa tomten kontant och sen ta ett blancolån för huset (eller vice versa) och sedan belåna tomt+hus i efterhand (för att lösa blancolånet och få ned räntan).
Glöm inte räkna medi budgeten vad bygglov, pantbrev, lagfart, ev kvalitetsansvarig och diverse administrativa avgifter går på.
Och förstås grund, inkoppling VA/EL osv om ni inte skall bygga ett fritidshus som är off-grid.
MIsstänker att ni kommer klassa det som friidshus: Ett permanentboende med de krav och kringkostnader som finns kommer nog äta upp budgeten bara i dessa kostnader redan innan ni fått tomt eller hus...
De tre förstnämnda hamnar lätt i tiotusenkronorsklassen även för ett budgetbygge som ert.
Kan dela med mig att jag, iofs för mer än 15 år sen nu, byggde ett fritidshus, inkl tomt och alla avgifter, för under 290000 kr (48 kvm i Dalarna). Det var dock obelånat, eller om man vill inbakat i vårt vanlig bolån, och jag gjorde allt utom el själv, vilket är något av en förutsättning så hantverkare snabbt springer i väg i kostnad.
Ok. Jag trodde TS skulle köpa en egen fastighet, inte bygga på någon annans via tomträtt. Men det kanske är bra då man slipper punga ut med pengar för själva fastigheten.S sjoelund skrev:
Bör väl i sammanhanget också påpekats att ett lånelöfte inte är något annat än en kvittens på att långivaren anser att du är "god" för att låna ett givet belopp. Det är alltså, namnet till trots, ingen garanti för att en framtida låneansökan kommer att gå igenom, och därmed inte heller något som "betalas ut".
Lånelöfte är ju att du får låna upp till utfästad summa om banken anser det vara en ok affär, om du köper ett ruckel för hela lånelöftet så kostar det få det beboligt och därför säger dom nej till låna ut.
När du ska bygga så är processen lite annorlunda, då måste du "äga" tomten du söker bygglov på och söker byggkredetiv på, du får ta ett blankolån för att köpa tomten med en ränta uppåt 5-7% ca, sen får du övertyga banken att du kan bygga ett hus för den summa du säger och då ger dom dig ett byggkredetiv som också har en ränta uppåt 5-7% om inte lite mer, räntan dras från byggkredetivet och ett byggkredetiv blir om gjort till bolån först när huset är slutbesiktigat och värderat, och då får man hoppas att värdet är 15% högre än lånet för du får bara ett huslån på 85% av fastighetsvärdet, resten får du lösa förhoppningsvis med blankolån.
Så i ditt fall skulle jag rekommendera att leta nått bebyggt inom det du har lånelöfte om, får du igenom lånet så köp och renovera pö om pö
När du ska bygga så är processen lite annorlunda, då måste du "äga" tomten du söker bygglov på och söker byggkredetiv på, du får ta ett blankolån för att köpa tomten med en ränta uppåt 5-7% ca, sen får du övertyga banken att du kan bygga ett hus för den summa du säger och då ger dom dig ett byggkredetiv som också har en ränta uppåt 5-7% om inte lite mer, räntan dras från byggkredetivet och ett byggkredetiv blir om gjort till bolån först när huset är slutbesiktigat och värderat, och då får man hoppas att värdet är 15% högre än lånet för du får bara ett huslån på 85% av fastighetsvärdet, resten får du lösa förhoppningsvis med blankolån.
Så i ditt fall skulle jag rekommendera att leta nått bebyggt inom det du har lånelöfte om, får du igenom lånet så köp och renovera pö om pö