1 506 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Svajande, lutande golv
Bor i ett enplanshus på betongplatta på mark byggt 1989. Golvet svajar och lutar i huset. När vi bestämde att byta golvet, upptäckte vi att golvet svajar på grund av fel konstruktion - de använt 12mm spånskivor med parkett ovanpå istället för tjockare spånskivor. Tydligen har cellplast med golvvärme blivit tryckt ner.
Frågan är, finns det någon riktigt lösning till problemet utan att riva hela golvet och börja om från betongen?
Det går inte att lägga gips på 12mm spånskiva, sen kommer det att glappa. Vi har funderat att limma fast gipsen men är oroad att det kanske inte funkar.
Har någon erfarenhet av något som här?
Frågan är, finns det någon riktigt lösning till problemet utan att riva hela golvet och börja om från betongen?
Det går inte att lägga gips på 12mm spånskiva, sen kommer det att glappa. Vi har funderat att limma fast gipsen men är oroad att det kanske inte funkar.
Har någon erfarenhet av något som här?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Det är ju svårt att få det riktigt stabilt bara genom att åtgärda det ovanifrån tror jag. Men möjligen att skruvlimmade golvspånskivor (22mm) ovanpå de gamla tunna spånskivorna kan funka, och sen golv på det.kimberlyeron skrev:
Bor i ett enplanshus på betongplatta på mark byggt 1989. Golvet svajar och lutar i huset. När vi bestämde att byta golvet, upptäckte vi att golvet svajar på grund av fel konstruktion - de använt 12mm spånskivor med parkett ovanpå istället för tjockare spånskivor. Tydligen har cellplast med golvvärme blivit tryckt ner.
Frågan är, finns det någon riktigt lösning till problemet utan att riva hela golvet och börja om från betongen?
Det går inte att lägga gips på 12mm spånskiva, sen kommer det att glappa. Vi har funderat att limma fast gipsen men är oroad att det kanske inte funkar.
Har någon erfarenhet av något som här?
Tänk dock på att höjer ni golvet kan man behöva åtgärda ev dörrar också tex.
Tack för svaret. Om vi hade inte golvvärmen, sen kanske det skulle vara lättare. Med 22mm golvspånskivor, golvvärmen ska inte funkar så bra och visst har vi inte så mycket att skruva fast till.klaskarlsson skrev:
Tror vi måste köra en riktigt lösning - riva gammalt golvet. 😢
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Ja effektiviteten kan minska, och det kan vara riskabelt att skruva fröstås, det gäller att ha exakt rätt längd på skruven så den inte går ned under 12mm skivan i botten..kimberlyeron skrev:
Klicka här för att svara