får jag som lekman själv montera mina 12volts spots dra kabel koppla in de till transformatorn men inte fast koppla in transformatorn på 230 nätet? knepigt med regler:)

Om man nu skulle göra som så att man satt en kontakt på transformator sladden och in i en väggkontakt, då är den inte fast installerad ju!?

nu är redan min spottar kopplade på 230 nätet av fackman men det var en tanke som bara pluppade upp i huvudet!

Tacksam för lite klargörande svar!:o

Max 200 VA och 50, eller om det var 60, volt.

Det är ganska säker så att levereras transformatorn utan stickpropp monterad, SKA den monteras fast. Så tyvärr, ändrar man funktion från orginalet måste man CEE märka och ta fullt ansvar för att den (som helhet) uppfyller gällande normer och det kan vara lite svårt för en privatperson

jo det har ni rätt i, men man kan ju köpa från jula tex med stickpropp för att sedan montera den själv, men inte fast montera den i dosa där kanske lysrörsbelysningen satt med toppklämmor förut.

ofta känns det ju som att regler är lite till för att feltolkas av okunniga. men antar att det blir så, när dom är, skrivna av fackmän.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.