Vi bygger om ett mindre badrum i källaren där det också kommer finnas en mindre bastu. Badrummet har mekanisk ventilation, Ventilationen för bastun är jag inte helt säker på ännu vilket som blir bäst. Vi kan maximalt ha ett fönster på 60x40cm (BxH). Fönstret är placerat nära duschen och ett par meter från bastun.

Nu är frågan om vi ska satsa på ett öppningsbart fönster eller inte. Fördelen med det öppningsbara är ju att det går att vädra, men eftersom fönstret är så litet så blir det inte mycket till glasyta att det "knappt" upplevs som ett fönster kanske. Vice versa gäller ju för det fasta.

Nån här som kan komma med tips eller erfarenheter?

Är bastun ventilerad finns ingen anledning ha öppningsbart fönster. Saknas ventiler fungerar bastun bättre med ett justerbart ventilhål i ytterväggen för att få korrekt bastuventilation - det låter inte optimalt att sätta fönstret på glänt.

Jag har justerbar ventil i ytterväggen - samt en ventil mot badrummet (visserligen inte i källaren). Stryper något den yttre ventilen när det är mycket kallt ute. Det mycket stora fönstret är inte öppningsbart.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tänkte nog mest att det kunde vara praktiskt att kunna vädra lite extra efter avslutat bastubad.

Men klarar den vanliga ventilation det så är det ju bra.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.