Vi har just börjat åtgärda ett fuktproblem i suterrängdelen av vårt hus från -75. Grunden är dränerad för en sisådär 10 år sedan, men besiktningsmannen hittade fukt i ett upptaget hål i det till gillestuga ombyggda garaget. Hans förslag var att sätta in ett golv med mekanisk ventilation. Så vi rev upp golvet för att förbereda detta, varpå vi upptäckte att även de tilläggsisolerade väggarna hade spår av fukt. Nu har vi därför rivit ut all tilläggsisolering och ser en rejält fuktskadad vägg, med spår av mögel bakom de tidigare träreglarna som var skruvade rakt i lättbetongblocken.
Nu undrar jag vad som är bästa sättet att åtgärda detta?
Hantverkaren har ett förslag om att sätta upp reglar, på vilka man sedan monterar osb och gips. Därefter föreslår han att fylla hålrummet med lecakulor.
Jag blir osäker på denna lösning och tänker att det i princip är samma lösning som tidigare, med skillnaden att man byter ut gullfiber mot lecakulor. Jag tänker att väggen, den mesta delen är under mark, kanske ska låtas vara varm på insidan för att kondensationspunkten ska flyttas närmare utsidan av väggen.
Någon som har tankar och idéer om detta? Bifogar några bilder på väggen.
Insidan:

Utsidan:

Nu undrar jag vad som är bästa sättet att åtgärda detta?
Hantverkaren har ett förslag om att sätta upp reglar, på vilka man sedan monterar osb och gips. Därefter föreslår han att fylla hålrummet med lecakulor.
Jag blir osäker på denna lösning och tänker att det i princip är samma lösning som tidigare, med skillnaden att man byter ut gullfiber mot lecakulor. Jag tänker att väggen, den mesta delen är under mark, kanske ska låtas vara varm på insidan för att kondensationspunkten ska flyttas närmare utsidan av väggen.
Någon som har tankar och idéer om detta? Bifogar några bilder på väggen.
Insidan:

Utsidan:

Jag är för okunnig för att uttala mig säkert, men personligen skulle jag inte gå på snickarens förslag. Jag skulle låta väggen vara "ren" och inte regla upp något framför.
Idolerades det även vid dräneringen, med typ isodrän?
Gällande golvet skulle jag välja lösning beroende på hur det ser ut idag. Extremt ojämnt underlag så kan ventilerat golv kanske vara bäst, med jämnt underlag kanske klinkers. Sen beror det ju på hur mycket jobb och pengar som ska läggas ned, samt vad det ska användas till.
Edit : är det gammal tapet på väggen som är blå och orange? Det skulle jag ta bort
Gällande golvet skulle jag välja lösning beroende på hur det ser ut idag. Extremt ojämnt underlag så kan ventilerat golv kanske vara bäst, med jämnt underlag kanske klinkers. Sen beror det ju på hur mycket jobb och pengar som ska läggas ned, samt vad det ska användas till.
Edit : är det gammal tapet på väggen som är blå och orange? Det skulle jag ta bort
Tack för dina tankar! Rummet ska bli en kombo av vårt arbetsrum, barnens fritidsgård och gästrum. Så det behöver vara mysigt. Dräneringen gjordes långt innan vi flyttade in, så jag får ut och kolla när det går att gräva i gruset. Det blå och orange är gammal färg.H henche skrev:Jag är för okunnig för att uttala mig säkert, men personligen skulle jag inte gå på snickarens förslag. Jag skulle låta väggen vara "ren" och inte regla upp något framför.
Är värmepumpen i drift? Av bilderna att döma så verkar pumpen sitta precis ovanför där det är som mest fukt. Är kondensvattnet korrekt dränerat från huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När man värmer upp utrymmen som från början är tänkta som källare eller garage så kommer vattenångan i den varma luften att kondensera i väggar och golv. Fukten kommer alltså inifrån. Sätter man organiskt material som trä mot en sådan vägg så uppstår röta. Vill man göra om källare till bostad är det bästa sättet att undvika problem att isolera väggar på utsidan och golv på undersidan. Källarväggars isoleringsförmåga kan förbättras något om man murar lecasten mot väggen på insidan, eventuellt med mellanliggande cellplast. Men det stjäl plats. Om det är en äldre typ av källargolv, dvs en tunn oarmerad betongplatta, kan man bila upp denna , isolera och gjuta en ny platta. Billigast är att sänka temperaturen och inte göra något mer.
Bra tankar, men i dettal fall är värmepumparna nya och sitter nedanför problemet. Detta problem fanns när vi flyttade in i april och innan vi installerade pumparna i somras.JA”Snabbe” skrev:
Klicka här för att svara