Hej!
Går i tankar att sälja huset. Kommer en besiktning av huset anmärka på denna vägg? Vad kan man göra åt det?
Väggen är mot en krypgrund i ett kallt källarförråd. Krypgrunden är torr vid mätningar i bjälkarna. Har mätt 90-97% fuktighet på de mörka partierna på väggen. Köpte huset för 1,5 år sedan och då anmärktes inte detta på besiktningen men minns jag rätt var inte väggen såhär då. Funderar på om de förra ägarna dolt felet. Kan jag ta det på doldafel försäkring? Eller ska jag själv lägga på en puts och låtsas som ingenting? Känns fel...men vet ärligt inte vad jag ska göra om något.
Jätte tacksam för hjälp.
Mvh Philip
Går i tankar att sälja huset. Kommer en besiktning av huset anmärka på denna vägg? Vad kan man göra åt det?
Väggen är mot en krypgrund i ett kallt källarförråd. Krypgrunden är torr vid mätningar i bjälkarna. Har mätt 90-97% fuktighet på de mörka partierna på väggen. Köpte huset för 1,5 år sedan och då anmärktes inte detta på besiktningen men minns jag rätt var inte väggen såhär då. Funderar på om de förra ägarna dolt felet. Kan jag ta det på doldafel försäkring? Eller ska jag själv lägga på en puts och låtsas som ingenting? Känns fel...men vet ärligt inte vad jag ska göra om något.
Jätte tacksam för hjälp.
Mvh Philip
Är det en källare? Har den någon gång blivit omdränerad eller är det orginal dränering?
Om det är det sistnämnda så är fukt något man kan förvänta sig och då finns nog inget att hämta på nån försäkring.
Antagligen dålig dränering, men då är det ett stort jobb för dig att åtgärda.
Är det väldigt lokalt problem kan det också vara kopplat till dagvatten inte leds bort. Har du några stuprör eller liknande utanför denna vägg? Har dessa ordentlig avledning bort från huset?
Ska du sälja så ser jag två primära alternativ.
1. Fixa ordentligt med ny dränering. Blir antagligen dyrt och stökar till tomten. Pengar du kanske inte får tillbaka.
2. Gör ingenting. Bristen är väl synlig och blir då köparnas problem.
Försök för all del inte att sminka över det genom att lägga på ny puts eller färg. Det kanske ser bra ut på visningen, men problemen kommer att komma tillbaka efter ett tag och då blir du direkt anklagad för att försöka luras. Bättre då att lämna det väl synligt och ärligt.
Om det är det sistnämnda så är fukt något man kan förvänta sig och då finns nog inget att hämta på nån försäkring.
Är det väldigt lokalt problem kan det också vara kopplat till dagvatten inte leds bort. Har du några stuprör eller liknande utanför denna vägg? Har dessa ordentlig avledning bort från huset?
1. Fixa ordentligt med ny dränering. Blir antagligen dyrt och stökar till tomten. Pengar du kanske inte får tillbaka.
Försök för all del inte att sminka över det genom att lägga på ny puts eller färg. Det kanske ser bra ut på visningen, men problemen kommer att komma tillbaka efter ett tag och då blir du direkt anklagad för att försöka luras. Bättre då att lämna det väl synligt och ärligt.
Okej. Ja de är källare. Det har dränerats i omgångar så lite oklart vad som är gjort vart. Men om jag inte kan hämta något på försäkringen kan väl inte en ny köpare hämta något heller?S Stuff skrev:Är det en källare? Har den någon gång blivit omdränerad eller är det orginal dränering?
Utanför väggen är en krypgrund med vårt vardagsrum ovanför. Taket på krypgrunden är torr i bjälkarna.
Men om man drar på en sådan här (se länk) för att det ska se bättre ut och sedan säger till i protokollet att väggen har fukt i sig? Är inte det en ok lösning ändå?
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/insynsskydd-och-inhagnad/murar/murbruk/dekorputs-heydi-slamma/p-1942172-1942175?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gclid=Cj0KCQiAnJHMBhDAARIsABr7b86rDnm8Cc2NZ3Mxu7b67m-tgBXLoyQiyImRDkpGA4PuW89aya6izUIaAmYZEALw_wcB
Smålagade putsväggar är alltid flammiga & oregelbundna i "färgen"P Philleking1000 skrev:
Med krypgrund utanför bör detta inte vara ett "stort fuktproblem".
Jag skulle bara borstat av väggen & målat med silikatfärg 2 varv ( i den färg du gillar)
& slamfärgen du hänvisade till fungerar inte då den är vattentät.
Nej från en försäkring finns inget att hämta, varken för dig eller köparen.P Philleking1000 skrev:Okej. Ja de är källare. Det har dränerats i omgångar så lite oklart vad som är gjort vart. Men om jag inte kan hämta något på försäkringen kan väl inte en ny köpare hämta något heller?
Utanför väggen är en krypgrund med vårt vardagsrum ovanför. Taket på krypgrunden är torr i bjälkarna.
Men om man drar på en sådan här (se länk) för att det ska se bättre ut och sedan säger till i protokollet att väggen har fukt i sig? Är inte det en ok lösning ändå?
[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gad_campaignid=19814304156&gclid=Cj0KCQiAnJHMBhDAARIsABr7b86rDnm8Cc2NZ3Mxu7b67m-tgBXLoyQiyImRDkpGA4PuW89aya6izUIaAmYZEALw_wcB
Men du kan bli personligt ansvarig för att ersätta köparen om detta kan vinklas som att du medvetet har dolt problem (oavsett om försäkringar finns med i bilden eller ej.
Jag skulle inte ha gjort något snabbfix här. Det kommer bara se ut som att du försöker dölja det. Oavsett om du informerar eller inte. Jag som köpare hade uppskattat mera att det var väl synligt och inspekterbart
Klicka här för att svara