Hej,
Har spenderat en del tid att läsa igenom gamla trådar om isolering eller inte på källarväggar, de flesta med ett par år på nacken och inte alltid vinklade så de de täcker mina frågor så jag startar hellre en ny tråd än att vinka några gamla. Om mina frågor redan är diskuterade så tar jag gärna hjälp att bli visad var jag kan hitta mina svar. Om jag postat i fel forum får någon gärna flytta tråden rätt
Bakgrund:
Vi har ett hus som är byggt i 79. Ett sutteränghus som är murat med block med trävåning ovanpå. På framsidan av sutterängvåningen har vi en klassisk gillestuga som vi skall göra iordning. Som mest ligger ca 60 cm under mark och längst fram kanske 30 cm under mark av väggarna i gillestugan.
För fem år sedan la vi pordrän runt huset när vi dränerade om. Så dränering och isolering skall vara OK för alla bitar som ligger under mark. Jag har precis rivit ner de gamla väggarna, som var byggda med ett par cm isolering mot yttervägg, träreglar på det med mer isolering, plast och sedan spånskiva. På något ställe hittade jag tecken på fukt. En av träreglarna som legat mot bottenplattan var murken.
Fråga/antagande 1: Under ett av fönstren ser man sprickbildning i blocken som utgör ytterväggen. Jag antar att man skall täta detta på något sätt? Hur gör man det på lämpligt sätt? Det saknas också murbruk i fogarna på så sätt att det inte är utfyllt lika brett som blocken. Eller är det så man bygger? Skall jag fylla på dessa fogar?
Fråga/antagande 2: Där jag har pordrän på utsidan har jag lärt mig att inte isolera på insidan. Om jag fyller på med isolering på insidan så riskerar man väl att förskjuta daggpunkten inåt då luften har längre väg att kylas av på.
Fråga/antagande 3: Jag vill isolera väggen ovan mark. Har inte möjlighet att göra det på utsidan. Min tanke är att lägga cellplast mot väggen, regelkonstruktion med stålreglar och isolering mellan - cellplast eller annan isolering och sedan någon slags vägg på insidan. Om det blir våtrumsskivor eller annat har jag inte bestämt mig för. Diffusionsspärr - skall man alltid ha det i en yttervägg? Jag antar att jag isåfall skall ha det så långt in mot rummet som möjligt? Det var så det satt innan. Men som sagt, måste man ha det och vad riskerar jag annars kan hända?
Så det jag undrar över / vill ha feedback på är. 1. Mina antagande om ytterväggen och vad jag skall göra med den, om något måste göras. 2. håller ni med om vad som skall göras under mark där det redan är pordrän på utsidan. 3. väggkonstruktion där utsidan ligger ovan mark.
Tack för tips!
Stefan
Har spenderat en del tid att läsa igenom gamla trådar om isolering eller inte på källarväggar, de flesta med ett par år på nacken och inte alltid vinklade så de de täcker mina frågor så jag startar hellre en ny tråd än att vinka några gamla. Om mina frågor redan är diskuterade så tar jag gärna hjälp att bli visad var jag kan hitta mina svar. Om jag postat i fel forum får någon gärna flytta tråden rätt
Bakgrund:
Vi har ett hus som är byggt i 79. Ett sutteränghus som är murat med block med trävåning ovanpå. På framsidan av sutterängvåningen har vi en klassisk gillestuga som vi skall göra iordning. Som mest ligger ca 60 cm under mark och längst fram kanske 30 cm under mark av väggarna i gillestugan.
För fem år sedan la vi pordrän runt huset när vi dränerade om. Så dränering och isolering skall vara OK för alla bitar som ligger under mark. Jag har precis rivit ner de gamla väggarna, som var byggda med ett par cm isolering mot yttervägg, träreglar på det med mer isolering, plast och sedan spånskiva. På något ställe hittade jag tecken på fukt. En av träreglarna som legat mot bottenplattan var murken.
Fråga/antagande 1: Under ett av fönstren ser man sprickbildning i blocken som utgör ytterväggen. Jag antar att man skall täta detta på något sätt? Hur gör man det på lämpligt sätt? Det saknas också murbruk i fogarna på så sätt att det inte är utfyllt lika brett som blocken. Eller är det så man bygger? Skall jag fylla på dessa fogar?
Fråga/antagande 2: Där jag har pordrän på utsidan har jag lärt mig att inte isolera på insidan. Om jag fyller på med isolering på insidan så riskerar man väl att förskjuta daggpunkten inåt då luften har längre väg att kylas av på.
Fråga/antagande 3: Jag vill isolera väggen ovan mark. Har inte möjlighet att göra det på utsidan. Min tanke är att lägga cellplast mot väggen, regelkonstruktion med stålreglar och isolering mellan - cellplast eller annan isolering och sedan någon slags vägg på insidan. Om det blir våtrumsskivor eller annat har jag inte bestämt mig för. Diffusionsspärr - skall man alltid ha det i en yttervägg? Jag antar att jag isåfall skall ha det så långt in mot rummet som möjligt? Det var så det satt innan. Men som sagt, måste man ha det och vad riskerar jag annars kan hända?
Så det jag undrar över / vill ha feedback på är. 1. Mina antagande om ytterväggen och vad jag skall göra med den, om något måste göras. 2. håller ni med om vad som skall göras under mark där det redan är pordrän på utsidan. 3. väggkonstruktion där utsidan ligger ovan mark.
Tack för tips!
Stefan
På nummer ett svarar jag att det inte är mycket att göra åt... Du kan trycka i lite tätning men sprickor kommer och går i lättbetongväggarna (tro mig jag vet... har putsat om väggarna två gånger p.g.a. det).
På tvåan är det rätt, ingen isolering på insidan!
Trean går ju hand i hand med tvåan, det enda vettiga du kan göra, eftersom du aldrig kommer att kunna komma från att väggen drar i sig fukt, om du vill isoera är att lägga utsugsfläkt (a´la Nivell) och sen isoering utanpå det. Alltså, yttervägg, plåtreglar med utsugsfläkt, plast, isoering mellan reglar (trä eller plåt) sen OSB+Gips. Eftersom fläkten i så fall suger ut uppvärmd luft ur rummet kommer inte isolering att tillföra så mycket effekt eftersom utrymmet mellan yttervägg och skivor kommer att vara uppvärmt.
Aldrig plast mot väggen eller om du tänker ha "stillastående" luft. Om du skippar isolering och reglar upp väggen så kan du istället för fläkt ha luftspalt i övre och nedre kant så luften kan cirkulera p.g.a. temp.skillnad. Du kommer dock då att få in fuktig(are) luft från väggen in i rummet.
På tvåan är det rätt, ingen isolering på insidan!
Trean går ju hand i hand med tvåan, det enda vettiga du kan göra, eftersom du aldrig kommer att kunna komma från att väggen drar i sig fukt, om du vill isoera är att lägga utsugsfläkt (a´la Nivell) och sen isoering utanpå det. Alltså, yttervägg, plåtreglar med utsugsfläkt, plast, isoering mellan reglar (trä eller plåt) sen OSB+Gips. Eftersom fläkten i så fall suger ut uppvärmd luft ur rummet kommer inte isolering att tillföra så mycket effekt eftersom utrymmet mellan yttervägg och skivor kommer att vara uppvärmt.
Aldrig plast mot väggen eller om du tänker ha "stillastående" luft. Om du skippar isolering och reglar upp väggen så kan du istället för fläkt ha luftspalt i övre och nedre kant så luften kan cirkulera p.g.a. temp.skillnad. Du kommer dock då att få in fuktig(are) luft från väggen in i rummet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK, tack för snabb svar.
Tror jag förstår hur du tänker med luftspalten och fukt i väggen. Samtidigt som jag håller med om att då blir det ju inte mycket vits med isoleringen på insidan. Lite moment 22 i att skall jag göra det säkert ur fuktperspektiv så ger det inte mycket isolering, vill jag ha isolering så blir det inte säkert ur fuktperspektiv.
Ingen plast utan fläkt - jag antar att det är för att det då kan bli fuktutlösning på insidan och det står stilla och kan bli ett problem? Det var därför jag var fundersam på om man måste ha plast i en yttervägg. För då kommer väl fukten i luften fälla ut och bli ett problem? Är det en princip att alltid ha luftspalt med ventilering när man har plast? Så såg det knappast ut i min gamla konstruktion, men den var jag ju lite lätt skeptisk till då jag rev ner den och ville göra rätt...
Tror jag förstår hur du tänker med luftspalten och fukt i väggen. Samtidigt som jag håller med om att då blir det ju inte mycket vits med isoleringen på insidan. Lite moment 22 i att skall jag göra det säkert ur fuktperspektiv så ger det inte mycket isolering, vill jag ha isolering så blir det inte säkert ur fuktperspektiv.
Ingen plast utan fläkt - jag antar att det är för att det då kan bli fuktutlösning på insidan och det står stilla och kan bli ett problem? Det var därför jag var fundersam på om man måste ha plast i en yttervägg. För då kommer väl fukten i luften fälla ut och bli ett problem? Är det en princip att alltid ha luftspalt med ventilering när man har plast? Så såg det knappast ut i min gamla konstruktion, men den var jag ju lite lätt skeptisk till då jag rev ner den och ville göra rätt...
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
SPU har en sorts cellplastskivor som de säger att man kan isolera med från insidan.
Jag har också sett en sorts lättbetongskivor/block som man fäster på väggens insida. Eftersom de är av oorganiskt material av samma typ som ytterväggen ska det tydligen gå bra.
Värt att kolla åtminstone.
Jag har också sett en sorts lättbetongskivor/block som man fäster på väggens insida. Eftersom de är av oorganiskt material av samma typ som ytterväggen ska det tydligen gå bra.
Värt att kolla åtminstone.
Problemet med all isolering invändigt är att det "drar in" fukten in i huset. Ju längre in i rummet värmeväxlingen sker desto längre in kommer fuktig luft. Beroende på hur mycket och var värmeväxlingen ligger kan kondens uppstå, speciellt i ojämna lättbetongväggar där det kan finnas springor, luftspalter och "kallras" i väggen.
Lägger du isolering (och framförallt plast) på det vet du aldrig vart den fukten eller vattnet tar vägen, annat än att den inte kommer att försvinna utåt...
Lägger du isolering (och framförallt plast) på det vet du aldrig vart den fukten eller vattnet tar vägen, annat än att den inte kommer att försvinna utåt...
Hej igen,
Jag kollade på SPU och det verkade vara intressant, men jag förstod inte riktigt varför de var bättre i en potentiellt fuktig miljö än cellplast eller vanlig isolering. Men en tanke som väcktes var att sätta deras skivor mot ytterväggen såsom dom rekommenderade och sedan sätta en tunn stålregel på insidan och skapa en luftspalt innan jag sätter liggande träplankor eller om det blir skivmaterial.
Jag kollade på SPU och det verkade vara intressant, men jag förstod inte riktigt varför de var bättre i en potentiellt fuktig miljö än cellplast eller vanlig isolering. Men en tanke som väcktes var att sätta deras skivor mot ytterväggen såsom dom rekommenderade och sedan sätta en tunn stålregel på insidan och skapa en luftspalt innan jag sätter liggande träplankor eller om det blir skivmaterial.
Hej, är det ngn som har en bra teori om vad detta är och vad som orsakar/har orsakat det? (Se bilder). Pratade lite fort med förvaltaren min som trodde de orsakats av sättningar och detta va en "lagning". Eller fuktskada? Risk för mögel? Lägenhetshuset är byggt i slutet av 50-talet. Tacksam för svar/teorier /N
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej brago
Är i precis samma sits som den du var i när du startade tråden gällande isoleringen.
Det har ju gått ganska många år, lite intresserad av hur det gick tillslut.
Vad blev det för lösning gällande isoleringen?
/Kent
Är i precis samma sits som den du var i när du startade tråden gällande isoleringen.
Det har ju gått ganska många år, lite intresserad av hur det gick tillslut.
Vad blev det för lösning gällande isoleringen?
/Kent
Hej,
är också i samma tankar.
Funderar på hur jag ska isolera ovan mark i suterrängplanet, blir lätt svalt med betongstommen från 59
Idag sitter det cementträfiber(?) skivor, träflis ihopgjutet med betong i porös modell. Sugit upp en hel del vatten, på den delen som ligger under mark men rätt "fräsch" ovan mark, vid första anblick.
är också i samma tankar.
Funderar på hur jag ska isolera ovan mark i suterrängplanet, blir lätt svalt med betongstommen från 59
Idag sitter det cementträfiber(?) skivor, träflis ihopgjutet med betong i porös modell. Sugit upp en hel del vatten, på den delen som ligger under mark men rätt "fräsch" ovan mark, vid första anblick.
Hej,
Jag har liknande förutsättningar plattan är ca 60 cm under mark. huset byggt 1926.
Jag gick lite mot regelverket, Satte 45x45 träregel mot betongväggen med takpapp mellan för att bryta fuktöverföringen. Sen isolera jag med glasull hela väggen även under mark. Sedan plyfa och gips. igen plast.
Varför gjorde jag detta?
När jag flytta in var det gjort så dock utan takpapp. Rev ner det gamla då jag vill dra om elen och reglarna hänge dåligt i betongen(Hänger nu ett kök i det rummet).
Nu har vi även ny ventilation och har bilat ut den gamla plattan så har nu golvvärme. Tänker att golvvärmen hjälper till att trycka bort fukten.
Funderar även att göra som TS att lägga isodrän runt huset. Om man vill sätta isolering på utsidan betongväggarna hur gör man det snyggt? cellplast och sedan någon form av plåt?
Se inte detta som en guide! Detta är ett experiment då jag verkar ha väldigt goda förutsättningar.
Mvh
Chrlen
Jag har liknande förutsättningar plattan är ca 60 cm under mark. huset byggt 1926.
Jag gick lite mot regelverket, Satte 45x45 träregel mot betongväggen med takpapp mellan för att bryta fuktöverföringen. Sen isolera jag med glasull hela väggen även under mark. Sedan plyfa och gips. igen plast.
Varför gjorde jag detta?
När jag flytta in var det gjort så dock utan takpapp. Rev ner det gamla då jag vill dra om elen och reglarna hänge dåligt i betongen(Hänger nu ett kök i det rummet).
Nu har vi även ny ventilation och har bilat ut den gamla plattan så har nu golvvärme. Tänker att golvvärmen hjälper till att trycka bort fukten.
Funderar även att göra som TS att lägga isodrän runt huset. Om man vill sätta isolering på utsidan betongväggarna hur gör man det snyggt? cellplast och sedan någon form av plåt?
Se inte detta som en guide! Detta är ett experiment då jag verkar ha väldigt goda förutsättningar.
Mvh
Chrlen
Hur gjorde ni? Är också nyfiken på hur man ska hantera källarväggarna ovan mark i sutterängshusC Chrlen skrev:Hej,
Jag har liknande förutsättningar plattan är ca 60 cm under mark. huset byggt 1926.
Jag gick lite mot regelverket, Satte 45x45 träregel mot betongväggen med takpapp mellan för att bryta fuktöverföringen. Sen isolera jag med glasull hela väggen även under mark. Sedan plyfa och gips. igen plast.
Varför gjorde jag detta?
När jag flytta in var det gjort så dock utan takpapp. Rev ner det gamla då jag vill dra om elen och reglarna hänge dåligt i betongen(Hänger nu ett kök i det rummet).
Nu har vi även ny ventilation och har bilat ut den gamla plattan så har nu golvvärme. Tänker att golvvärmen hjälper till att trycka bort fukten.
Funderar även att göra som TS att lägga isodrän runt huset. Om man vill sätta isolering på utsidan betongväggarna hur gör man det snyggt? cellplast och sedan någon form av plåt?
Se inte detta som en guide! Detta är ett experiment då jag verkar ha väldigt goda förutsättningar.
Mvh
Chrlen
Med vänlig hälsning, Kribban
Min far och jag dränerade deras hus satte dubbla prodrän hela muren ( 1,20 som mest) Utan på detta en steniskiva, sten i plastskiva, plåt över utskjutet. Inget organiskt mot väggen någonstans förutom dörr och fönster karmar. Detta är över 35 år sedan nu och källaren är den medt välisolerade delen av huset och torraste.
Hur har ni inrett väggarna invändigt? Reglar, gips?P Petter Forsen skrev:Min far och jag dränerade deras hus satte dubbla prodrän hela muren ( 1,20 som mest) Utan på detta en steniskiva, sten i plastskiva, plåt över utskjutet. Inget organiskt mot väggen någonstans förutom dörr och fönster karmar. Detta är över 35 år sedan nu och källaren är den medt välisolerade delen av huset och torraste.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden