1 303 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Isolering garage - tjocklek
Sida 1 av 2
Vi ska bygga ett hus med tillhörande 63 m2 garage av märket Brahus. Bergvärme och en kulvert till garaget då jag vill ha golvvärme där. Planerat att ha 16-18 grader varmt för komfort. Väggar fick jag höra av säljaren har 145 mm isolering. Vet ej ännu hur mycket isolering det är i taket.
Ska ha två portar på 2,5-2,7 m och de lär vara den svagaste länken ändå. Många standardportar verkar vara 4 cm.
Hur hade du gjort? Isolera extra på insidan i samband med montering?
Gör det ingen skillnad?
Ska ha två portar på 2,5-2,7 m och de lär vara den svagaste länken ändå. Många standardportar verkar vara 4 cm.
Gör det ingen skillnad?
Jag har kört på 145 + 45 för att underlätta elinstallation. Men det hade varit tillräckligt med 120 + 45.
Jag hadde nog lagt den extra isoleringen på vindsbjälklaget om du inte planerar installationsskikt i väggarnaM Max360 skrev:Vi ska bygga ett hus med tillhörande 63 m2 garage av märket Brahus. Bergvärme och en kulvert till garaget då jag vill ha golvvärme där. Planerat att ha 16-18 grader varmt för komfort. Väggar fick jag höra av säljaren har 145 mm isolering. Vet ej ännu hur mycket isolering det är i taket.
Gör det ingen skillnad?
Tack för snabba svar. Jag har dock tänkt om helt och det blir ett Hedins garage med lite större mått som jag hade tänkt från början samt 45+145+45 mm isolering i vägg samt 500 mm i tak. Det går att göra i valfri storlek. Ska försöka få till tätningen i sidorna där portarna ska vara lite bättre.
Eller 170+45 om det blir billigareM Max360 skrev:
Du behöver ju inte direkt göra tjockare isolering för att garaget ska bli större nu. 145 + 45 räcker gott och väl även om det blir 100 kvm. Men vill du ha tjockare så skulle jag köra på 170 + 45. Beror bara på om du vill lägga extra pengar på något som inte behövs.
145+45 skulle fungera. Ej fått tag i någon från hustillverkaren än. Men jag tror det är 145+0 mm som är standard och att det blir en klart dyrare lösning än att ex köra en 170+45 mm från Hedins.D DanielSt81 skrev:
Ja, hustillverkaren blir förmodligen dyrare oavsett. Men du kan ju välja 145+45 med Hedins garage.M Max360 skrev:
Jag gjorde samma, och la sedan all isolering jag hade kvar på taket, så det blev runt 35 cm där. Jag var även toknoga att få tötskiktet I form av byggplast 100% tät. Har 30 cm isolering i plattan.D DanielSt81 skrev:
Summan är att hembatteriet (Sigenergy) som står i garaget håller hela garaget varmt ner till minusgrader och man kan ifrågasätta investeringen jag gjorde i luftvärmepumpen som ytterst sällan har något att bidra med 🤷
Det var en glad överraskning att det blev så energisnålt garage.
En bra kompromiss är nog 120+45, jag ska bygga attefallshus med det, då tjockare väggar tar för mycket utrymme från insidan. Det viktiga är att få tvåskikt så man bryter alla köldbryggor tänker jag, så blir det enklare med eldragning och färre perforeringar av tätskiktet dessutom.
Redigerat:
Jag skulle aldrig vilja ha utanpåliggande oavsett vart. Men alla är vi olika.
Om du ska göra en kulvert till värmen har du inte funderat på att sätta pumpen i garaget istället för i huset?
Mindre ljud, lätt att byta och lite mer plats i huset.
Mindre ljud, lätt att byta och lite mer plats i huset.
Jo men då måste varmvattnet gå från garaget till huset samt större värmeförluster i kulverten eftersom huset ska ha högre värme än garaget. Känns som onödig omväg. Väggarna blir 145+45+45 för övrigt.A Argastesnickaren skrev: