B
hej, jag har en 2,5 hk från HN, men den som går upp till 10 bar och har 16 liters tank. inga problem med 10 amp, det ska gå att köra en 3hk på 10 amp, det är ju 2,2 kw...
 
Inte riktigt sant Boan, visst kan du utan vidare plocka ut 2,2kw på 10A i 230volt MEN en kompressor kräver ca 5ggr märkströmmen i startström och att plocka ut ca 10kw utan stort spänningsfall funkar inte i ett vanligt vägguttag och spec inte med förlängningskabel modell standard.
Däremot kan man med lite tur klara det om man har 16A uttag 230v.
 
B
kör iof bara tröga säkringar. men 2,5 går i alla fall bra. borde ju finnas några 3hk som har nån funktion att mjukstarta?
 
Ja det beror mycket på kompressorn med men just Haralds 2cylindriga 2.5hk har svår för mig och ett par andra bekanta att få att funka medans märkeskompressorer på 3hk fungerat klanderfritt, exakt varför vet jag inte men antar att 1/3 av priset måste göra ngn skillnad?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.