Martin_B
Nimajneb skrev:
Hur länge man kan blåsa står ju i direkt proportion till tankvolymen.
Jo det är ju alldeles riktigt. Vad tänkte jag på?

Tänkte för övrigt koppla in en extra tank på 25 liter som jag har liggandes.

För enkelhetens skull och för att kunna skapa en portabel tank. Kan jag koppla den direkt till luftuttaget och få samma tryck i den som i huvudtanken? Jag är inte det minsta säker på hur detta fungerar.

Men en sak är säker. Det hade varit mycket smidigt att kunna fylla en extra 25 literstank som man kan bära med sig hit och dit utan att behöva släpa med kompressorblock och hela köret. ... bara en smidig tank :)
När den är tom är det bara och fylla på den igen. .... men fungerar det verkligen så enkelt?
 
Haralds kompressor påminner väldigt mycket, både till specar och utseende, om min lilla kompressor som köptes på dåvarande Obs!, nuvarande Coop Bygg och trädgård för ett antal år sedan, uppskattningsvis 2002-2003 under namnet "Master" och i blå färg. Är faktiskt helnöjd med den, levererar bra med luft, och är dessutom den tätaste kompressor jag upplevt, läcker i stort sett ingenting. Det enda bekymmer jag haft var att den började läka olja vid kompressorhusgaveln, nåt som var lätt fixat genom att sno kompressorn på "ända", skruva lös gaveln, kleta på lite packningsmassa och skruva tillbaka locket.
 
Du kan ju bygga in den i en ljuddämpande låda. Se bara till att kompressorn får kylning. Det går att ordna med forcerad ventilation, dvs en chassifläkt. För att ljudet inte skall slippa ut genom ventilationen får man fixa någon slags ljudlabyrint. K-plyfa och ljuddämparmaterial från Biltema är nog modellen. Givetvis rapporterar du bygget här på forumet.
 
Martin_B
mattiasp skrev:
Du kan ju bygga in den i en ljuddämpande låda. Se bara till att kompressorn får kylning. Det går att ordna med forcerad ventilation, dvs en chassifläkt. För att ljudet inte skall slippa ut genom ventilationen får man fixa någon slags ljudlabyrint. K-plyfa och ljuddämparmaterial från Biltema är nog modellen. Givetvis rapporterar du bygget här på forumet.
Funderat på det själv. Har jag tid och ork skall jag definitivt bygga en! Då får ni se resultatet i så fall! :)
 
Visst kan du koppla på en extra tank om du vill. Har själv gjort det på min kompressor som bara har en 24 liters tank. Har kopplat in två tankar om vardera 13,38 liter som det har varit kylmedie i. (R134A som används till AC på bilar. )Fungerar mycket bra dock så går naturligtvis kompressorn en något längre tid för att fylla dessa extratankar.
 
Martin_B
tompas11 skrev:
Visst kan du koppla på en extra tank om du vill. Har själv gjort det på min kompressor som bara har en 24 liters tank. Har kopplat in två tankar om vardera 13,38 liter som det har varit kylmedie i. (R134A som används till AC på bilar. )Fungerar mycket bra dock så går naturligtvis kompressorn en något längre tid för att fylla dessa extratankar.
Men då har du kopplat de som jag beskrev eller? Alltså direkt till luftuttaget? Och från den, vidare till luftverktygen? Eller satte du en T-koppling så extratanken och luftverktygen hamnade parallellt?

1. Seriellt_: Kompressor-luftuttag > Extratank > Luftverktyg
2. Parallellt: Kompressor-luftuttag > Extratank / Luftverktyg via T-koppling
 
Använde mig av en T-koppling, parallellkopplade tankar ja.
 
Hur du kopplar in den extra tanken spelar ingen roll med tanke på trycket. Det blir samma tryck i hela systemet.
 
Det kan iofs diffa lite tryck beroende på slang dimension/längd och hur mycket tryck och var i systemet man tar ut luft. Men i det här fallet är det nog inte så stora mängde som går åt? Och om trycket diffar något bar är nog inte så känsligt.

Det är lite värre på mitt jobb... En Atlas LT9 och en LT8 som backup/hjälp kompressor.
 
Det kan vara en stor fördel att ha en extra tank efter reduceringsventilen. Ventilen fungerar som en strypning, vilket gör att du får ett större tryckfall än avsett vid stora luftuttag, speciellt vid transienta luftuttag. Om man har en extra tank på reducerad sida får man tillgång till stora och snabba mängder av luft med reducerat tryck. På så sätt får man jämnare resultat med exempelvis spikpistoler.
 
Som ljuddämpning till kompressorn tog vi helt enkelt en rulle isolering, sån där som ser ut som liggunderlag och ställde över kompressorn och så en rulle gullfiber över toppen på det hela! :D

Det var när vi spikade paneltak & höll på att bli galna på oljudet från kompressorn. :)

Visst fanns det en risk att kompresssorn skulle bli överhettad & tvärdö men det gick bra under den veckan vi höll på & spikade iaf!
 
en liten brasklapp för kvaliten, är inne på min tredje som också är kass.

nr1. slog inte från körde tills övertrycksventilen löste ut.

nr2. Gick bra ett par timmar sen tryckte den ut luften genom oljepåfyllningen

nr3. får knappt upp trycket går ganska bra upp till 5 bar sen händer inget.

Så jag kommer lämna tillbaks den och förhoppningsvis få pengarna tillbaks orkar inte byta varannan vecka...
 
Martin_B skrev:
Men en sak är säker. Det hade varit mycket smidigt att kunna fylla en extra 25 literstank som man kan bära med sig hit och dit utan att behöva släpa med kompressorblock och hela köret. ... bara en smidig tank :)
När den är tom är det bara och fylla på den igen. .... men fungerar det verkligen så enkelt?
Det där verkar fyndigt! :)
Visst borde man kunna använda en gammal gasoltub(t.ex. H11) till det? :confused:
 
Martin_B
Immobil skrev:
Det där verkar fyndigt! :)
Visst borde man kunna använda en gammal gasoltub(t.ex. H11) till det? :confused:
Visst gör det? :) Nackdelen är bara att man kör slut på en sån tank rätt snabbt om man inte använder det till smågrejjer, eller under en väldigt kort period.
Vid renblåsning tömmer väl man den helt o hållet under minuten skulle jag gissa på. Blir väl inte mer än kanske 150 liter luft i en sådan, okomprimerat. Så det beror nog mycket på vad man skall ha det till :)
Så vid hårdare användning blir det väl mer en irritationsmoment att springa och fylla på den hela tiden. Då är det enklare att rulla dit kompressorn och låta den fylla sig själv automatiskt.
 
Jovisst, men för att öka kapaciteten borde det funka. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.