5 435 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Sungrow smartmätare som ska kunna styra batteriladdning efter prisnivå
Jag har förstått så pass att nätverkskabel ska gå till växelriktaren och ytterligare en kabel mellan växelriktare och smartmätare. Problemet är att de enda två anslutningar som verkar lediga har rundakontakter. Någon som kan säga var dessa ska kopplas in.K knightjocke skrev:Det ser även ut att vara batteri kopplat till anläggningen?
Eftersom du inte har några värden så har den inte kontakt. Antingen behöver den söka upp mätaren och programmeras. Eller är något felkopplat.
Det är kopplat på A1 och B1, vilket verkar vara rätt.
På webbsidan på datorn kan man få upp en sida som heter devices. Där kan du se vilka komponenter den jobbar med i anläggningen. Där borde mätaren vara med serienumret som sitter på den. Kanske går i appen med, men har inte den.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
PV3 är för fler solceller...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
LAN är för internet och i förskruvningen märkt Com går det in en kabel för smart mätaren och en för kommunikation med batteriet. Ev även en 3:e in i Com för extern styrning som CheckWatt eller liknande tjänst.S Sture Nilsson1 skrev:
Har du talat med din installatör?
Jag har fått massor med information men ingen så tydlig i just det här ärendet som från dej. Grejen var att jag fick mätaren när jag köpte utrustningen mot att jag ordnade installationen själv Hade en bra elektriker som dock inte jobbade med sån utrustning.R Robert-san01 skrev:
Jag bugar och tackar för tydlig information
HejS Sture Nilsson1 skrev:Jag har fått massor med information men ingen så tydlig i just det här ärendet som från dej. Grejen var att jag fick mätaren när jag köpte utrustningen mot att jag ordnade installationen själv Hade en bra elektriker som dock inte jobbade med sån utrustning.
Jag bugar och tackar för tydlig information
Jag är lite sugen på iHome manager. Vill ha automatiskt schema synkat med priserna på nordpool för när solcellerna laddar batteri och när man använder el från batteriet istället för att köpa från nätet.
Är du nöjd med lösningen ?
Har du några tips?
Hej,D DanielAdelin skrev:
Jag är nog rätt nöjd med kombinationen batteri och smartmätaren. Mätaren ser ju till att ladda batteriet under perioder med lägre pris och utnyttja batteriet under topparna. De reagerar snabbt tillsammans även under kvartsändringar.
Om jag nu läser revenuediagrammet (januari) rätt skulle den rena elförbrukningen ha kostat nära 5500 kr men landade runt 3600.
Jag har inte korrigerat för elskattesänkningen för den tog ju distributeraren tillbaks med lite råge så snart den kom på tal.
Efter vad jag kan se blir smartmätaren värdefull att ha i kombination med batteriet.
Kanske någon med bättre insyn kring utrustningen också vill kommentera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sture
Tack för svar !S Sture Nilsson1 skrev:Hej,
Jag är nog rätt nöjd med kombinationen batteri och smartmätaren. Mätaren ser ju till att ladda batteriet under perioder med lägre pris och utnyttja batteriet under topparna. De reagerar snabbt tillsammans även under kvartsändringar.
Om jag nu läser revenuediagrammet (januari) rätt skulle den rena elförbrukningen ha kostat nära 5500 kr men landade runt 3600.
Jag har inte korrigerat för elskattesänkningen för den tog ju distributeraren tillbaks med lite råge så snart den kom på tal.
Efter vad jag kan se blir smartmätaren värdefull att ha i kombination med batteriet.
Kanske någon med bättre insyn kring utrustningen också vill kommentera.[bild]
Sture
Jag har lite krångligare setup med två olika växelriktare, så det är en liten utmaning. Men bortsett det så verkar den ju intressant.
Jag vill ladda batteriet automatiskt med solcellerna sommartid eller från nätet vintertid när elen är billig. Vi har redan effektavgift på elnätet så man vill att den skall ladda i lagom takt, så att inte effeltavgiften äter upp vinsten. Vi har även elbilsladdare.
Går det att ställa in den för allt det tror du?
Den är ju inte heller gratis så man behöver ju få tillbaka pengarna någorlunda snabbt men det känns ju svårt.
Min utrustning är nu inställd så att jag tar inte in mer än 10,5 kW nu. Du ska kunna ställa in nivån i programmet där det i mitt fall kallas för peak saving. För mig blir det aktuellt med nya justeringar till hösten när vattenfall börjar med sina effekttoppar.D DanielAdelin skrev:Tack för svar !
Jag har lite krångligare setup med två olika växelriktare, så det är en liten utmaning. Men bortsett det så verkar den ju intressant.
Jag vill ladda batteriet automatiskt med solcellerna sommartid eller från nätet vintertid när elen är billig. Vi har redan effektavgift på elnätet så man vill att den skall ladda i lagom takt, så att inte effeltavgiften äter upp vinsten. Vi har även elbilsladdare.
Går det att ställa in den för allt det tror du?
Den är ju inte heller gratis så man behöver ju få tillbaka pengarna någorlunda snabbt men det känns ju svårt.
Hoppas att någon som satt sig in djupare i de här frågorna hakar på spåret😊
Tack för svar !S Sture Nilsson1 skrev:Min utrustning är nu inställd så att jag tar inte in mer än 10,5 kW nu. Du ska kunna ställa in nivån i programmet där det i mitt fall kallas för peak saving. För mig blir det aktuellt med nya justeringar till hösten när vattenfall börjar med sina effekttoppar.
Hoppas att någon som satt sig in djupare i de här frågorna hakar på spåret😊
Klicka här för att svara