144 864 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
När jag ska gå över ett övergångsställe så anpassar jag mig efter trafiken, lite samspel gör trafiken säkrare och minskar frustrationen.Rkarlsson skrev:
Det kan jag tro och eftersom jag antar att oerhört få såna här incidenter når tingsrätten så avgör ofta försäkringsbolagen och där är iaf min erfarenhet att de är väldigt pragmatiska sinsemellan, de gör det enkelt eftersom det är lite gungor och karuseller i det stora hela, däremot för den enskilde kan det ju vara frustrerande att schablonmässigt bli skyldig när man egentligen inte är det, en kugge i utjämningssystemet.pacman42 skrev:
Detta är ju inte så svårt egentligen (ja, jag vet att jag skrivit detta flera gånger förr). Varje part har ansvar att följa den skyltning och utformning som finns på deras färdväg. Dvs bilisten har väjningsplikt och cyklisten har väjningsplikt eftersom inte tydlig utmärkning av cykelöverfart finns.
Med detta som grund (och flera rättsfall som refereras i tråden) så gäller i praktiken (åtminstone oftast) att den som kör på den andre är mest skyldig till att en olycka har skett. Den som är sist in har nämligen ytterligare ansvar. Sedan kan saker som cyklisterna hastighet, bilistens hastighet osv påverka utfallet i domstol, men lite förenklat så är det den som kör på den andre som har störst ansvar.
Jo men summan av alla utgifter inkl sjukvårdstatistik för alla attitydslösa förare når ju trafikingenjörerna i varje kommun, sen har många ett GIS-system där man ser var alla olyckor inträffar. Sen gör trafikingenjörer trafikmätningar för att vara helt säker.D djac skrev:Det kan jag tro och eftersom jag antar att oerhört få såna här incidenter når tingsrätten så avgör ofta försäkringsbolagen och där är iaf min erfarenhet att de är väldigt pragmatiska sinsemellan, de gör det enkelt eftersom det är lite gungor och karuseller i det stora hela, däremot för den enskilde kan det ju vara frustrerande att schablonmässigt bli skyldig när man egentligen inte är det, en kugge i utjämningssystemet.
30 km/h plus i stora zoner samt vägbulor överallt blir den enkla lösningen. Enkelt samt rationellt så kan förarna käbbla hur mycket de vill.
Har det alltid varit tillåtet? Fram tills nyss trodde jag att det blev tillåtet iom en lagändring för 15-20 år sedan, men när jag nu googlar om det så hittar jag inget som tyder på att det tidigare skulle ha varit förbjudet.Alfredo skrev:
...och jag som hade tänkt skriva en lång utläggning om det svåra med att få genomslag för nya trafikregler och då med denna tråds sidodiskussion om övergångsställen som bevis!
Eftersom rutorna är tonade går det inte att få sådan ögonkontakt, vilket du säkert vet. Att föraren saktar in är att anse som en signal om att det är okej att köra, särskilt som det som sagt är väjningsplikt även för bilisten här, och bilisten även utan väjningsplikten har skyldighet att anpassa hastigheten för att låta cyklisten passera.Nissens skrev:
Nu hade ju inte TS ögonkontakt, och TS har ju gjort en grov felbedömning. Uppenbarligen stannade ju inte bilen, föraren kanske inte ens såg cyklisten, eller trodde att cykiisten skulle följa väjningsreglerna. Vi vet ingenting om vad bilisren såg och inte såg. Med andra ord kan man inte vara så tvärsäker som du är när man inte har all info.
Det roliga är ju att lagstiftarna inte ser något problem med den här dubbla väjningsplikten, utan tycker tvärtom att den förvirring och osäkerhet det skapar ökar säkerheten.
Om föraren inte ens såg cyklisten har vi ett ännu större problem, den föraren bör inte vara i trafik. Cyklister dyker nämligen inte upp "från ingenstans" lika lite som älgar och rådjur.
Fast det stämmer ju inte. Om hajtänderna är före passagen gäller de även passagen. Det är klargjort vid flertalet tillfällen.D djac skrev:Den här artikeln beskriver värdet av hajtänderna på ett helt annat sätt än de flesta i denna tråden menar att de har.
"..väghållaren anser att det är bättre att placera hajtänderna innan både övergångsstället och cykelpassagen. Sikten räcker bra där och det blir onödigt trångt att stanna efter cykelpassagen innan korsningen. Då hindrar man cyklisterna i onödan.
Så hajtänderna visar var man ska väja för trafiken ute på huvudleden/infartsleden. Så det har inget med cykelpassagen att göra..."
[länk]
Problemet vi har är ju att även Transportstyrelsen säger att det inte gäller passagen. Och de säger att det gäller passagen. Så ordet "klargjort" i detta sammanhang är rätt magstarkt.Anna_H skrev:
Man får cykla två i bredd om det inte medför olägenhet. Hårdraget kan det faktiskt tolkas som att man SKA cykla i bredd för att förhindra omkörning där det är olämpligt att köra om, tex vid skymd sikt.Nissens skrev:
Här kommer ju Schrödingers cyklist in också. Om man cyklar är man cyklist. Om man kliver av cykeln är man gående. Men om man har en fot på marken och en på en pedal, vad är man då? Sedan finns det vissa som påstår att en cyklist måste sätta ner båda fötterna på marken för att det skas räknas som stopp vid stoppskylt. Så är det inte. Inte heller måste man leda cykeln bredvid sig för att räknas som gående, det går utmärkt att ha den mellan benen.Rkarlsson skrev:
Hur vet du att rutorna är tonade? Tonad, eller böjningsvarianter av detta ord, har såvitt jag kan se inte förekommit tidigare i tråden. Har du detaljkunskap om fallet utöver vad som framgår i tråden?Anna_H skrev: