A
Det många missar är att lagstiftningen är avsiktligt svårtolkad/luddigt skriven. Tanken verkar vara att ingen part, såsom bilist eller cyklist, ska med lagen i ryggen bara kunna köra på eftersom denna minsann har juridiskt rätt. Tanken är att båda parter har skyldigheter men få rättigheter. Bilist ska anpassa farten för att ej krocka, oavsett hur idiotiskt cyklister beter sig. Cyklisten ska lika så ha uppsyn och försäkra sig om att inga farliga bilar finns i närheten innan exv. gatan korsas, oavsett hur idiotiskt bilisterna beter sig.

Nu har det, enligt trådstarten, smällt vid en korsning/passage, och det enda rimliga är att det därmed är båda parters fel. Cyklisten har brustit i sina skyldigheter, och likaså bilisten.

Kanske är lagstiftningen främst skriven för att minska antalet olyckor, istället för att främst klargöra ansvarsfrågan?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför tycker du det?
Därför att vi har lagstiftning som hänvisar till föreskrifter som säger så. Den som cyklar på ett övergångsställe kan bli bötfälld, på samma sätt som när man begår andra trafikförseelser.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Därför att vi har lagstiftning som hänvisar till föreskrifter som säger så. Den som cyklar på ett övergångsställe kan bli bötfälld, på samma sätt som när man begår andra trafikförseelser.
Fast det är fullt tillåtet att cykla på/över ett övergångsställe. Det är ingen förseelse eller något brott utan ett helt legalt handlande. Anser du jag har fel får du väldigt gärna hänvisa till de föreskrifter du syftar på.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det många missar är att lagstiftningen är avsiktligt svårtolkad/luddigt skriven,
Har du något stöd för denna teori? Finns detta formulerat någonstans i exempelvis förarbeten, utredningsuppdrag betänkanden eller någon annanstans?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har inget ansvar att utbilda dig. Du har däremot ett ansvar att följa alla lagar och förordningar i detta land. De finns till för att skydda dig och mig och alla andra. Om du cyklar på ett övergångsställe (tvärs ränderna alltså), så cyklar du på en gångbana, och det är inte tillåtet annat än i undantagsfall där så är skyltat. I sådana fall brukar "övercyklingsstället" också vara tydligt markerat.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Om du cyklar på ett övergångsställe (tvärs ränderna alltså), så cyklar du på en gångbana, och det är inte tillåtet annat än i undantagsfall.
Och ett vanligt övergångsställe är en plats där man får cykla. Det verkar som om jag behöver utbilda dig!

Om du inte tror på mig tror du kanske på Polisen eller Transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

• Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Du har däremot ett ansvar att följa alla lagar och förordningar i detta land.
Jag kan dock tillägga att innan denna tråd trodde jag nog också att det var förbjudet att cykla på ett övergångsställe på samma sätt som det är förbjudet på en gångbana. Så min dryghet till trots har jag full förståelse för att man tror att det är förbjudet. Men det är det inte.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan dock tillägga att innan denna tråd trodde jag nog också att det var förbjudet att cykla på ett övergångsställe på samma sätt som det är förbjudet på en gångbana. Så min dryghet till trots har jag full förståelse för att man tror att det är förbjudet. Men det är det inte.
Man måste ändå älska att du inte ger någon som helst förhoppning om att drygheten kommer att minska framöver. Det är bara gällande just denna sakfråga som du är beredd att vika dig när du blivit motbevisad, din "dryghet till trots". 😂

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Man måste ändå älska att du inte ger någon som helst förhoppning om att drygheten kommer att minska framöver.
Fast det var inte jag som drygade mig först. 😀 Men sätter någon spelreglerna försöker jag följa dem. 😉

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är bara gällande just denna sakfråga som du är beredd att vika dig när du blivit motbevisad
Hur menar du förresten? Motbevisad om vad? 🤔🤔🤔

Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du förresten? Motbevisad om vad? 🤔🤔🤔
Huruvida du lever ett gudfruktigt liv. Och huruvida man må cykel framföra på för gående markerad yta. Jag har inte läst tråden, jag tycker bara om att sticka in provocerande inlägg då och då.

• Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L lennart Å skrev:
Den som heter lennart blir bötfälld. Det finns en lag mot det. Jag tänker inte säga vilken, men det är bäst för dig att du följer svensk lag, annars jävlar.

• Gilla
  • Haha
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Vad menar du, att du väntar på bilar och sen cyklar rakt ut om du ser att deras uppmärksamhet inte är på dig och då slår du näven i bilen?
Nej det är som gående.

Om jag skulle få för mig att cykla på allmänna vägar och där jag har "företräde" så lär jag ändå stanna. Med tanke på att den som sitter i bilen inte skadas alls vid olyckan.

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
A
Mats-S Mats-S skrev:
Verkar tydligen finnas en hel del rövhål bland cyklisterna också, ingen nämnd, ingen glömd 🤔 😆
Jag är ett praktexemplar på hur man ska cykla ;) Då jag knappt cyklar på vägar alls, och de gånger jag gör det så är det knappt passager och jag cyklar på vägen då det inte finns cykelbanor att tala om där det är blandtrafik :)

Som sagt, samspel. Finns knappt bland nån idag.

Detta är ju inte så svårt egentligen (ja, jag vet att jag skrivit detta flera gånger förr). Varje part har ansvar att följa den skyltning och utformning som finns på deras färdväg. Dvs bilisten har väjningsplikt och cyklisten har väjningsplikt eftersom inte tydlig utmärkning av cykelöverfart finns.

Med detta som grund (och flera rättsfall som refereras i tråden) så gäller i praktiken (åtminstone oftast) att den som kör på den andre är mest skyldig till att en olycka har skett. Den som är sist in har nämligen ytterligare ansvar. Sedan kan saker som cyklisterna hastighet, bilistens hastighet osv påverka utfallet i domstol, men lite förenklat så är det den som kör på den andre som har störst ansvar.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.