141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Om man cyklar två i bredd i typ 15-20 km/h på en 50 väg så orsakar det alltid olägenhet för upphinnande trafik eftersom cyklisterna tar upp hela vägbanan och inte följer trafikrytmen.Anna_H skrev:
Jag menar att cyklisten, precis som hen skrev, tolkade bilisten hastighetssänkning som en avsikt att släppa fram cyklisten. Det är så samspelet i trafiken fungerar.S Stubai skrev:
Det var en ovanligt enkel fråga, som tyvärr många ändå inte har koll på. Vid utfart gäller utfartsregeln, dvs väjningplikt åt allt och alla, även på GC-bana.Bo.Siltberg skrev:
Det är ganska klart att sammanslagningen av Järnvägsstyrelsen, Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsverket och Vägverket m.fl. till Transportstyrelsen inte var särskilt lyckad.MathiasS skrev:
lagen säger:Anna_H skrev:
Bilrutan i förarens siktfält ska ha ett ljusgenomsläpp i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta, alltså sidorutorna fram. Rutorna får inte heller ge störande reflexer eller risk att blända andra trafikanter.
Så, det går utmärkt att se igen rutan och få ögonkontakt i de flesta fall.
Har jag påstått att jag INTE anser att trafiken är ett samspel?B BoF skrev:Förstår inte sådana som dig, i trafiken är det ett samspel.
Sen är det så att alla trafikanter (cyklister, mopeder, fordon) inte förstår sin skyldighet utan tror dom enbart har rättigheter!
Kör du på en fotgängare så se till att fötterna ligger på trottoaren (om hissen går ända upp så förstår du vad jag menar)!
Cyklister är ett stort ämne att skriva om, flertal tror dom har bara rättigheter inga skyldigheter.
Mitt största problem är att man visar sin rättighet genom att köra ut sin barnvagn först, för att försöka stoppa trafiken!
Varför går man inte ut själv?
Detta samspel innebär att kunna trafikreglerna och följa dem, inte att cyklister alltid har väjningsplikt för allt och alla.
Folk som aldrig cyklar har tyvärr ingen förståelse för krånglet som finns. Bilister tycker att cyklister är i vägen och gående förstår inte ens att de är trafikanter. Samspelet funkar inte om det bara är cyklister som ska samspela och de andra kör sitt eget race.
trafikförordningen (3 kap. 5 §) Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.Nyfniken skrev:
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
Du fick alltså inte svar på frågan alls, och det svar du fick stämmer inte.M mojjen skrev:Räknade med att vissa inte kan acceptera bara ett enkelt svar. Nedan är frågan ocensurerad.
Jag fick först ett intet sägande svar där dom bifogade sin informationsfolder. Men den hade inte med detta exempel, varvid jag ställde om frågan. Därav första meningen i svaret.
Fråga:
Hej, har hamnat i en diskussionstråd angående regel vid cyckelpassage , som föregås av bilists väjningsplikts markering (Hajtänder och vägskylt). Efter 500 inlägg på en vecka (het potatis) är alla fortfarande oense om vad som gäller. Har även titta på er inforamtionsvideo om cyckelpassage. Men just detta förfarande har ni missat. Förutsättning är mao. En korsning mot huvudled. Bilisten har hajtänder och väjningsplikt skylt, placerad innan övergångsställe, Bakom övergångsstället är cyckelpassage markering, mao cyckelpassage mellan övergångsställe och vägbana. Cyckelbanan löper pralellt med huvudled. Vilket jag antar är skäl till väjningspliktsskylten. Cyklisten i detta fall (inte jag), kommer på cyckelväg från vänster och korsar enligt uppgift i låg fart, och ahr även uppmärksammat en bil som sakta närmar sig väjningsplikts skylten i låg inbromsande fart. Cykeln är nästan över, när bilen fortsätter över markeringen och kör på cykelns bakhjul. Så Stora frågan vad gäller generellt i en sådan korsning? Har det betydelse att cycklisten hunnit så långt i korsningen att bilen touchar den i bakända etc. Hade nog avrit riktigt bra om er information även kompletteardes med enna typ av korsning. Den känns ju riktigt farlig då väldigt få, mig inkluderad inte riktigt vet vad som gäller. Bifogar en bild från Umeå kommuns information om cyckelpassage i kombination med huvudled (mao vägen höger-vänster är huvudled) . De skriver att Bilisten skall lämna företräde för alla bilar, cyklister och fotgängare.
Skillnaden i vårt specifika fall är att den nedre block markeringen utgörs av övergångsställe, annars identisk situation.
Nej, tyvärr inte. Ledtråden är att om det är övergångsställe så är det dubbla fyrkantiga skyltar. Är det bara en skylt kan du förutsätta att det är Herr Gårman som sitter där och inte en cykelöverfartskylt.13th Marine skrev:
När du säger att cyklister inte medför olägenhet när de cyklar i bredd och därmed ökar risken för olyckor så förstår man att det där med samspel är inte din kopp.Anna_H skrev:
Har jag påstått att jag INTE anser att trafiken är ett samspel?
Detta samspel innebär att kunna trafikreglerna och följa dem, inte att cyklister alltid har väjningsplikt för allt och alla.
Folk som aldrig cyklar har tyvärr ingen förståelse för krånglet som finns. Bilister tycker att cyklister är i vägen och gående förstår inte ens att de är trafikanter. Samspelet funkar inte om det bara är cyklister som ska samspela och de andra kör sitt eget race.
Ett problem är väl att (för) många cyklister tror att de alltid har förkörsrätt.
Och ja, jag cyklar ibland, men inte i lycra. 😂
Suck! Den diskussionen igen. Låt mig ställa frågan, hur lång omkörningssträcka har du för en 26 meters lastbil kontra en 4 meters bil? Du behöver oavsett fordon du kör om ha fritt i mötande körfält.Nissens skrev: