Nissens Nissens skrev:
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör.
Ute i verkligheten ser det ut så här:
Cyklist i neongul tröja, cykelväg bredvid bilväg, soligt, bil i rörelse, skugga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte en chans att köra om utan att använda mötande vägbana.

• Gilla
  • Ledsen
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Står var?
I trafikförordningen. Man får även lära sig det när man tar körkort.

Finns fall där polisen bötfällt cyklister som blivit påkörda på övergångsställen. Så du är tyvärr inte ensam om att ha fel

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, endast bilisten har gjort fel.
TS har ju gjort det som kan förväntas, tagit ögonkontakt, noterat att bilisten som sig bör sänker hastigheten, vilket bör innebära att hen enligt lag tänker släppa fram cyklisten. Visst finns risken att man vid en rättslig process kommer fram till att båda eller cyklisten är vållande, men då har rätten gjort fel eftersom cyklisten redan är på eller på väg ut på passagen.

Ber om ursäkt om du tog illa upp för att bli rättad angående begreppen, men det kan aldrig sägas nog ofta. Var man placerat sig i sidled på övergångsställe/cykelpassage är mindre intressant och påverkar inte bedömningen av vållande, för även på övergångsställe måste bilister släppa fram cyklister som redan är ute på övergångsstället.

Särskilt som man när man kommer från höger i bilden alltså måste byta sida när man passerar vägen, vilket leder till problem om det samtidigt finns gående från höger som också om man ska vara petig måste byta sida när de passerar vägen.

Och som sagt, både hajtänder och skylt är tydligt placerade FÖRE passagen, så bilisten som dessutom ska svänga har väjningsplikt och har även sänkt hastigheten och därigenom visat att hen tänker släppa fram cyklisten.
Menar du att bilisten hade för avsikt att släppa fram cyklisten men misslyckades med detta och råkade köra den istället?

På bilden ts lagt upp syns tydligt att det är en cykelpassage och inte bara ett övergångsställe.

Demmpa Demmpa skrev:
Sanning med modifikation.
Så länge som en onyckter cyklist inte skapar fara/olägenhet för annan trafikant så är det "okay" att cykla onykter.

[länk]

[länk]

[länk]

Varför ska det då vara förbjudet att styrsurfa om man inte skapar fara/olägenhet för annan trafikant?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska det då vara förbjudet att styrsurfa om man inte skapar fara/olägenhet för annan trafikant?
Att cykla med ena handen på styret och fippla med en telefon med andra handen med fokus på telefonen känns ju som upplagt läge att man kör på någon eller välter omkull med cykeln.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har inte sagt varken det ena eller det andra gällande styrsurfa.

useless useless skrev:
Anledningen till att man inte får surfa eller skriva meddelanden på mobilen när man kör bil är att kvinnor är så dåliga på att styra med knäna och lagar inte får inte göra skillnad mellan kön, därför är det förbjudet för alla.
Detsamma gäller på cykel. 😅

• Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️

Enda gångerna jag tycker det har varit närmare än vad jag vill har varit när cyklisterna cyklat ett par, tre cyklar i bredd. Helt oansvarigt av dem.

Kanske dags att införa körkort för cyklar… behovet verkar stort.
Handlar väl om att visa hänsyn, men det kanske säger mer om bilföraren än cyklisten.....

Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Man måste inte leda cykeln, de är ju så korkat så det inte är sant. På ett regelrätt ÖVERGÅNGställe så ska såklart cyklisten lämna företräde, aldrig jag hoppar av min cykel för att gå. Men jag låter bilarna köra.
Jag vet, men jag tror inte att det hade nämnts på denna sida i tråden ännu

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
S Stubai skrev:
kvinnor är så dåliga på att styra med knäna och lagar inte får inte göra skillnad mellan kön, därför är det förbjudet för alla
Att jag inte kom på det själv...

P
T Troberg skrev:
Det finns en anledning till att många MC har högljudda avgassystem och kör med hellyset på på dagen.
En varselväst är nog både effektivare och vänligare än ett högljutt avgassystem.
Personligen så är jag noga med att ligga långt åt vänster i filen, dels för att visa att jag inte är moped, dels för att "äga" filen så att inte någon bil för för sig att han får plats bredvid mig i samma fil.
Så körde jag också, men en risk med att ligga alltför långt åt vänster är att någon dåre kan få för sig att köra om på insidan.
Som MC-förare behöver man dessutom byta till omkörningsfil rätt ofta och det går fortare om man inte ligger längst till höger i sitt körfält. 😎

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
J jhvl skrev:
"Det finns goda skäl att människa har skyddsvästsplikt, det är för att beväpnade gängmedlemmar är för farliga, samhället är planerade på ett annat sätt för att höja säkerheten så det är en annan sak"
Vistas inte i gängmiljö och cykla inte bland bilar!

… skulle man kunna säga med en liknande analogi. Normala människor med självbevarelsedrift gör också på det viset.

En bättre lösning är förstås att separera gangsters från vanligt folk och att separera bilister från cyklister.
Det första gör man bäst med fängelsemurar och det andra gör man med separata vägbanor för respektive trafikslag. Helst utan korsningar i samma plan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men lagstiftaren får ju inget gehör pga attitydproblem hos förarna och den konkreta handlingen blir stora 30km/h zoner och en massa vägbulor. "skyll er själv" !
30 km/h är är bra bashastighet i tättbebyggda områden. Antagligen lite för hög, men hyfsad acceptans från alla trafikanter är nödvändig för att en hastighetsbegränsning ska fungera som avsett.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.