144 871 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
De måste inte göra det. Och där kan man tolka det lite hur man vill med. Om en bil kan med lätthet köra om så är det inte en olägenhet.Nissens skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2022/trafikregler-for-cykel-bor-inte-andras/
Man måste inte leda cykeln, de är ju så korkat så det inte är sant. På ett regelrätt ÖVERGÅNGställe så ska såklart cyklisten lämna företräde, aldrig jag hoppar av min cykel för att gå. Men jag låter bilarna köra.S Stuff skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Hur nära cyklisten kör du om egentligen? Självklart behöver man ut i mötande körbana, även om det är en ensam cyklist.Nissens skrev:
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Din förbannade idiot, du ska hålla 2m avstånd när du kör om cyklist och då ska du ut i mötande körfält!! Det är på grund av idioter som dig som jag ligger 1-1.5 m in från vägrenen när jag cyklar på landsväg.Nissens skrev:
Nyans, nyans... Jag lyfter de respektive ansvar, utan att suggerera att de oskyddade trafikanterna ska helt stå utan förpliktelse... Debatten vinner inget att polariseras utan grund. Därför som tidigare nämnt är den "inverted traffic pyramid" en intressant teori.D djac skrev:Ja, kul tankeexperiment du har men att det därmed bara ska finnas regler för det största fordonet i varje situation är nog ohållbart, det blir nog rörigt om personbilar tex kan fritt köra ut framför lastbilar, fotgängare bara springa ut framför cyklisten osv. Det är därför man jobbar med separation av trafikslag och sen har man regler där de möts, det blir nog bäst iaf.
Separering är såklart bra, såsom omallokering av gaturummet. Dock opraktisk i stora delar av landet.
Jo men lagstiftaren får ju inget gehör pga attitydproblem hos förarna och den konkreta handlingen blir stora 30km/h zoner och en massa vägbulor. "skyll er själv" !D djac skrev:Läser ironi men enligt denna filosofi är i princip hela samhället uppbyggt och även trafiken, det finns gott om lagar och regler som skyddar dig själv från dig själv, att det skapats en lag som säger att du inte ska cykla rakt ut framför bilar är ett sådant exempel, det är inte självklart för alla visar det sig.
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️[SKPG]Zamora skrev:
Enda gångerna jag tycker det har varit närmare än vad jag vill har varit när cyklisterna cyklat ett par, tre cyklar i bredd. Helt oansvarigt av dem.
Kanske dags att införa körkort för cyklar… behovet verkar stort.
Nån form av förbud borde vara på sin plats, men det är väl inte cyklar eller cyklister som skulle omfattas av det. Bäst vore såklart en extremt sen abort…..Nissens skrev:
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️
Enda gångerna jag tycker det har varit närmare än vad jag vill har varit när cyklisterna cyklat ett par, tre cyklar i bredd. Helt oansvarigt av dem.
För min del tycker jag att om man kunde lära barn som cyklar att de inte ska köra mitt ut framför bilar, vilket borde falla sig så pass naturligt att det skulle kunna låta sig göras, så hade oerhört mycket varit vunnit. Jag har inte siffror men jag skulle gissa att en stor andel av olyckorna i tätort sker just när trafiken korsas och baserat på egna anekdoter så skulle en (1) sån enkel tumregel kunna göra underverk.J jhvl skrev:Nyans, nyans... Jag lyfter de respektive ansvar, utan att suggerera att de oskyddade trafikanterna ska helt stå utan förpliktelse... Debatten vinner inget att polariseras utan grund. Därför som tidigare nämnt är den "inverted traffic pyramid" en intressant teori.
Separering är såklart bra, såsom omallokering av gaturummet. Dock opraktisk i stora delar av landet.
då kör du nog på någon bana eller flygraka där linjerna är bortskavda eller har ett VÄLDIGT smalt fordonNissens skrev:
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️
Galning!!
Har en kompis som dödades bara 8 år gammal av en bilande bilist. Hon korsade vägen som vanlig och brukade kolla för den obotliga trafiken, men hade tyvärr skymd sikt på grund av en felparkerad leveransbil. Tänk hur många barn hade överlevt om bilisterna, som är faktiskt som regel fullvuxna och trafikutbildade, hade lärt sig att följa trafikreglerna... Att lägga ansvar för dödliga burkar på våra barn är en skam!D djac skrev:För min del tycker jag att om man kunde lära barn som cyklar att de inte ska köra mitt ut framför bilar, vilket borde falla sig så pass naturligt att det skulle kunna låta sig göras, så hade oerhört mycket varit vunnit. Jag har inte siffror men jag skulle gissa att en stor andel av olyckorna i tätort sker just när trafiken korsas och baserat på egna anekdoter så skulle en (1) sån enkel tumregel kunna göra underverk.