Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Du får gärna länka till relevant lagstiftning.
Du hittar den på transportstyrelsen.

P
Nissens Nissens skrev:
Om jag minns rätt så skall cyklister hålla till höger, och de skall inte cykla i bredd ut i körfältet. Det är bara stt läsa på de regler som finns…

Har du samma hastighet som en MC i trafiken så kan du ta mer plats utan att öka risken för en olycka…
De måste inte göra det. Och där kan man tolka det lite hur man vill med. Om en bil kan med lätthet köra om så är det inte en olägenhet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2022/trafikregler-for-cykel-bor-inte-andras/

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
900 inlägg!!
Tisdag kl 21:35 har tråden legat uppe i en vecka. Fullt möjligt att få ihop 1000 poster!

Var det inte många minuter sedan någon påpekade att man måste leda cykeln över övergångsställen?
Man måste inte leda cykeln, de är ju så korkat så det inte är sant. På ett regelrätt ÖVERGÅNGställe så ska såklart cyklisten lämna företräde, aldrig jag hoppar av min cykel för att gå. Men jag låter bilarna köra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du hittar den på transportstyrelsen.
Ett typiskt finns i sjön-svar a la Nissens.
Du påstod nått, du bevisar det...

• Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilket trams. Cyklar två i bredd så tvingas bilisten ut i körbana med mötande trafik, det behövs inte annars.
Läste du över huvud taget om beteendet på cyklisten på 30 vägen?
Hur nära cyklisten kör du om egentligen? Självklart behöver man ut i mötande körbana, även om det är en ensam cyklist.

Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Vilket trams. Cyklar två i bredd så tvingas bilisten ut i körbana med mötande trafik, det behövs inte annars.
Läste du över huvud taget om beteendet på cyklisten på 30 vägen?
Din förbannade idiot, du ska hålla 2m avstånd när du kör om cyklist och då ska du ut i mötande körfält!! Det är på grund av idioter som dig som jag ligger 1-1.5 m in från vägrenen när jag cyklar på landsväg.

• Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, kul tankeexperiment du har men att det därmed bara ska finnas regler för det största fordonet i varje situation är nog ohållbart, det blir nog rörigt om personbilar tex kan fritt köra ut framför lastbilar, fotgängare bara springa ut framför cyklisten osv. Det är därför man jobbar med separation av trafikslag och sen har man regler där de möts, det blir nog bäst iaf.
Nyans, nyans... Jag lyfter de respektive ansvar, utan att suggerera att de oskyddade trafikanterna ska helt stå utan förpliktelse... Debatten vinner inget att polariseras utan grund. Därför som tidigare nämnt är den "inverted traffic pyramid" en intressant teori.
Separering är såklart bra, såsom omallokering av gaturummet. Dock opraktisk i stora delar av landet.

D djac skrev:
Läser ironi men enligt denna filosofi är i princip hela samhället uppbyggt och även trafiken, det finns gott om lagar och regler som skyddar dig själv från dig själv, att det skapats en lag som säger att du inte ska cykla rakt ut framför bilar är ett sådant exempel, det är inte självklart för alla visar det sig.
Jo men lagstiftaren får ju inget gehör pga attitydproblem hos förarna och den konkreta handlingen blir stora 30km/h zoner och en massa vägbulor. "skyll er själv" !

Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar varför inte rattsurfning (styrsurfning?) förbjöds även för cyklister. 🤔
Någon skrattade åt detta och det får man naturligtvis göra. Jag är dock gravallvarlig. Varför ska det vara OK för en cyklist att "rattsurfa"? Varför förbjöd man inte det även för cyklister?

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur nära cyklisten kör du om egentligen? Självklart behöver man ut i mötande körbana, även om det är en ensam cyklist.
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️

Enda gångerna jag tycker det har varit närmare än vad jag vill har varit när cyklisterna cyklat ett par, tre cyklar i bredd. Helt oansvarigt av dem.

Kanske dags att införa körkort för cyklar… behovet verkar stort.

• Gilla
Dahlberg68 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Haha, du vet inte vad du snackar om. Jag kör absolut inte för nära någon cyklist. Vi hhar körbanor som är mycket bredare än bilarna där jag kör. Men har du smala vägar eller kör typ tung lastbil så är det annorlunda. ☺️

Enda gångerna jag tycker det har varit närmare än vad jag vill har varit när cyklisterna cyklat ett par, tre cyklar i bredd. Helt oansvarigt av dem.

Nån form av förbud borde vara på sin plats, men det är väl inte cyklar eller cyklister som skulle omfattas av det. Bäst vore såklart en extremt sen abort…..

D
J jhvl skrev:
Nyans, nyans... Jag lyfter de respektive ansvar, utan att suggerera att de oskyddade trafikanterna ska helt stå utan förpliktelse... Debatten vinner inget att polariseras utan grund. Därför som tidigare nämnt är den "inverted traffic pyramid" en intressant teori.
Separering är såklart bra, såsom omallokering av gaturummet. Dock opraktisk i stora delar av landet.
För min del tycker jag att om man kunde lära barn som cyklar att de inte ska köra mitt ut framför bilar, vilket borde falla sig så pass naturligt att det skulle kunna låta sig göras, så hade oerhört mycket varit vunnit. Jag har inte siffror men jag skulle gissa att en stor andel av olyckorna i tätort sker just när trafiken korsas och baserat på egna anekdoter så skulle en (1) sån enkel tumregel kunna göra underverk.

Nissens Nissens skrev:

då kör du nog på någon bana eller flygraka där linjerna är bortskavda eller har ett VÄLDIGT smalt fordon
Galning!!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Någon skrattade åt detta och det får man naturligtvis göra. Jag är dock gravallvarlig. Varför ska det vara OK för en cyklist att "rattsurfa"? Varför förbjöd man inte det även för cyklister?

Cyklister behöver ju inte ens vara nyktra.

D djac skrev:
För min del tycker jag att om man kunde lära barn som cyklar att de inte ska köra mitt ut framför bilar, vilket borde falla sig så pass naturligt att det skulle kunna låta sig göras, så hade oerhört mycket varit vunnit. Jag har inte siffror men jag skulle gissa att en stor andel av olyckorna i tätort sker just när trafiken korsas och baserat på egna anekdoter så skulle en (1) sån enkel tumregel kunna göra underverk.
Har en kompis som dödades bara 8 år gammal av en bilande bilist. Hon korsade vägen som vanlig och brukade kolla för den obotliga trafiken, men hade tyvärr skymd sikt på grund av en felparkerad leveransbil. Tänk hur många barn hade överlevt om bilisterna, som är faktiskt som regel fullvuxna och trafikutbildade, hade lärt sig att följa trafikreglerna... Att lägga ansvar för dödliga burkar på våra barn är en skam!

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.