141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Ja, det insåg jag ganska snart när jag körde MC. Att en MC-förare bör betrakta andra trafikanter (framförallt bilister) som mottrafikanter behöver dock inte bero på att andra trafikanter motarbetar MC-förare istället för att samarbeta.Alfredo skrev:
MC-förare syns för bilister nästan lika dåligt som cyklister.
Det finns en anledning till att många MC har högljudda avgassystem och kör med hellyset på på dagen.P pmd skrev:
Personligen så är jag noga med att ligga långt åt vänster i filen, dels för att visa att jag inte är moped, dels för att "äga" filen så att inte någon bil för för sig att han får plats bredvid mig i samma fil.
Jag skulle ju kunna gilla detta men jag ogillar det verkligen, gör såklart samma sak, kör inte på en cyklist för att visa vem som har rätt men samtidigt är jag då med och skapar praxis och på det sättet bidrar till fler olyckor.Nyfniken skrev:
Det allra värsta jag kan se är föräldrar som tränar sina barn i beteendet att cykla rakt ut framför bilar, självklart fortsätter detta när barnen cyklar ensamma, gärna med ögonen på mobilen.
Det finns goda skäl att cyklisterna har väjningsplikt, det är för att något annat är för farligt, cykelöverfarter är planerade på ett annat sätt för att höja säkerheten så det är en annan sak.
"Det finns goda skäl att människa har skyddsvästsplikt, det är för att beväpnade gängmedlemmar är för farliga, samhället är planerade på ett annat sätt för att höja säkerheten så det är en annan sak"D djac skrev:
Den farliga tränger undan den ömtåliga, vilken fina filosofi...
Tror inte att det finns särskilda regler för ”träningscyklister”. Lika lite som det finns särskilda trafikregler för rallyförare eller folkrace förare…D djac skrev:Visst ska cyklister och gångtrafikanter skyddas, självklart, men många kan också lugna ner sig lite och samarbeta. Går man på en villagata så är det helt ok att ta ett steg åt sidan när bil kommer, gärna le hövligt, det blir sannolikt returnerat, när man ska gå över ett övergångsställe och det bara finns en bil i sikte så behöver man inte skynda sig ut mitt framför den, som exempel. Detsamma gäller cyklister, man cyklar såklart inte i bredd om man inte har attitydproblem, man kör inte rakt ut på en cykelpassage för att jävlas, man cyklar heller inte hotfullt mot gångtrafikanter som råkar befinna sig på cykelbanan, osv.
Det finns rätt mycket att jobba på för en del, sen ska de oavsett sin attityd skyddas och absolut inte skadas.
Träningscyklister i klunga är naturligtvis en annan sak, de cyklar naturligt i bredd, som marscherande trupp tex.
PS. glömde ett par saker, helt kontroversiellt anser jag också att i mörker/skymning/gryning så ska cyklister ha tänd belysning och fotgängare reflexer!
Är man cyklist så är man.
Läser ironi men enligt denna filosofi är i princip hela samhället uppbyggt och även trafiken, det finns gott om lagar och regler som skyddar dig själv från dig själv, att det skapats en lag som säger att du inte ska cykla rakt ut framför bilar är ett sådant exempel, det är inte självklart för alla visar det sig.J jhvl skrev:
Nähä du, där hade jag fel för mig, det gör det faktiskt inte, ser dock att det föreslagits en förändring som aldrig blev verklighet, då får jag uppdatera minnesbanken!Nissens skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2022/trafikregler-for-cykel-bor-inte-andras/
Ja, i vissa fall har cyklisten väjningsplikt, dock bara i vissa fall.D djac skrev:Läser ironi men enligt denna filosofi är i princip hela samhället uppbyggt och även trafiken, det finns gott om lagar och regler som skyddar dig själv från dig själv, att det skapats en lag som säger att du inte ska cykla rakt ut framför bilar är ett sådant exempel, det är inte självklart för alla visar det sig.
Däremot har alla trafikanter, i synnerhet förare av kraftfulla och tynga motorfordon den grundläggande plikten att visa omsorg för andra trafikanter:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Vi kan göra en runda till och debattera om faktumet att en förare med sitt motorfordon kan bevisligen och vetenskapligen förorsaka mycket mer material- och personskada än en cyklist och sin cykel skulle innebära ett högre behov av omsorg och varsamhet. Tror dock att det kan vara bäst att låta bli alt. skapa en ny tråd...
Ja, kul tankeexperiment du har men att det därmed bara ska finnas regler för det största fordonet i varje situation är nog ohållbart, det blir nog rörigt om personbilar tex kan fritt köra ut framför lastbilar, fotgängare bara springa ut framför cyklisten osv. Det är därför man jobbar med separation av trafikslag och sen har man regler där de möts, det blir nog bäst iaf.J jhvl skrev:Ja, i vissa fall har cyklisten väjningsplikt, dock bara i vissa fall.
Däremot har alla trafikanter, i synnerhet förare av kraftfulla och tynga motorfordon den grundläggande plikten att visa omsorg för andra trafikanter:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Vi kan göra en runda till och debattera om faktumet att en förare med sitt motorfordon kan bevisligen och vetenskapligen förorsaka mycket mer material- och personskada än en cyklist och sin cykel skulle innebära ett högre behov av omsorg och varsamhet. Tror dock att det kan vara bäst att låta bli alt. skapa en ny tråd...
Om jag minns rätt så skall cyklister hålla till höger, och de skall inte cykla i bredd ut i körfältet. Det är bara stt läsa på de regler som finns…13th Marine skrev:
För att dra analogin med MCförare, jag tar min plats på vägen för att slippa en farlig omkörning vid möte, du får vänta tills det är fritt i mötande fält.
Nästan så att detta borde vara obligatoriskt när man tar körkort: Lägg till att man själv rör sig framåt och vinglar lite så blir det riktigt spännande:
[media]
Har du samma hastighet som en MC i trafiken så kan du ta mer plats utan att öka risken för en olycka…
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg