141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
japp, baserat på hur Transportstyrelsen svarat på en sådan direkt fråga.D djac skrev:Den här artikeln beskriver värdet av hajtänderna på ett helt annat sätt än de flesta i denna tråden menar att de har.
"..väghållaren anser att det är bättre att placera hajtänderna innan både övergångsstället och cykelpassagen. Sikten räcker bra där och det blir onödigt trångt att stanna efter cykelpassagen innan korsningen. Då hindrar man cyklisterna i onödan.
Så hajtänderna visar var man ska väja för trafiken ute på huvudleden/infartsleden. Så det har inget med cykelpassagen att göra..."
[länk]
Alla fordon har rätt till hela sin fil, så den som kör om utan att respektera det gör fel.Nissens skrev:
Cyklar är också fordon.
58 sidor...
Är inte "lösningen" här att båda gjort fel, och därmed att båda är vållande till de skador som skett (person- samt materiella skador)?
Cyklisten har brustit i sin väjningsplikt då denna passerade cykelpassagen trots att det kom en bil. Bilisten har ej anpassat sin hastighet så att de som befinner sig på passagen ej riskerar att skadas, och därmed inte heller betett sig som reglerna säger. Hajtänderna har inget, som visats ovan, att göra med cykelpassagen.
Sen, vem som är "mest" vållande är en annan fråga, om den ens är intressant juridiskt.
Är inte "lösningen" här att båda gjort fel, och därmed att båda är vållande till de skador som skett (person- samt materiella skador)?
Cyklisten har brustit i sin väjningsplikt då denna passerade cykelpassagen trots att det kom en bil. Bilisten har ej anpassat sin hastighet så att de som befinner sig på passagen ej riskerar att skadas, och därmed inte heller betett sig som reglerna säger. Hajtänderna har inget, som visats ovan, att göra med cykelpassagen.
Sen, vem som är "mest" vållande är en annan fråga, om den ens är intressant juridiskt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det är precis det som är meningen!Nissens skrev:
Du ska bara veta hur många cyklister som prejas av vägen av omkörande bilister!
Ja, jag förstod inte poängen, en cyklist betedde sig som en idiot, jag vet inte hur många bilar jag haft som nosat mig i röven när jag cyklar, eller gjort idiotiska omkörningar...Nissens skrev:
Eller för den delen river om när jag cyklar med en vinglande sexåring på en villagata...
Jag brukar ganska ofta vänta på att det är fritt i mötande körfält när jag ska köra om en cyklist. Då kan jag hålla ut ordentligt för att inte cyklisten ska bli stressad, trots att jag kan passera säkert utan att använda en del av mötande körfält.kashieda skrev:
De flesta cyklister samarbetar dock i trafiken och håller sig långt till höger så att jag ibland inte behöver vänta på att det är fritt i mötande körfält.
Det är lite tråkigt att så många betraktar andra trafikander som mottrafikanter istället för medtrafikanter.
Alternativet är inte att preja någon av vägen, vilken planet bor du på?13th Marine skrev:
Det är precis det som är meningen!
Du ska bara veta hur många cyklister som prejas av vägen av omkörande bilister!
Ja, jag förstod inte poängen, en cyklist betedde sig som en idiot, jag vet inte hur många bilar jag haft som nosat mig i röven när jag cyklar, eller gjort idiotiska omkörningar...
Eller för den delen river om när jag cyklar med en vinglande sexåring på en villagata...
Är det en cyklst som inte cyklar i bredd med någon så har man god marginal att köra om utan att gå it med bilen i mötande körbana, åtminstone där jag bor är körbanan rejält mycket bredare än en bil.
Jo, det var just beteendest hos den där cyklisten som är intressant, det återfinns hos många cyklister. Alla skall flytta sig för dem och trafikregler är för andra än dem.
Visst ska cyklister och gångtrafikanter skyddas, självklart, men många kan också lugna ner sig lite och samarbeta. Går man på en villagata så är det helt ok att ta ett steg åt sidan när bil kommer, gärna le hövligt, det blir sannolikt returnerat, när man ska gå över ett övergångsställe och det bara finns en bil i sikte så behöver man inte skynda sig ut mitt framför den, som exempel. Detsamma gäller cyklister, man cyklar såklart inte i bredd om man inte har attitydproblem, man kör inte rakt ut på en cykelpassage för att jävlas, man cyklar heller inte hotfullt mot gångtrafikanter som råkar befinna sig på cykelbanan, osv.
Det finns rätt mycket att jobba på för en del, sen ska de oavsett sin attityd skyddas och absolut inte skadas.
Träningscyklister i klunga är naturligtvis en annan sak, de cyklar naturligt i bredd, som marscherande trupp tex.
PS. glömde ett par saker, helt kontroversiellt anser jag också att i mörker/skymning/gryning så ska cyklister ha tänd belysning och fotgängare reflexer!
Det finns rätt mycket att jobba på för en del, sen ska de oavsett sin attityd skyddas och absolut inte skadas.
Träningscyklister i klunga är naturligtvis en annan sak, de cyklar naturligt i bredd, som marscherande trupp tex.
PS. glömde ett par saker, helt kontroversiellt anser jag också att i mörker/skymning/gryning så ska cyklister ha tänd belysning och fotgängare reflexer!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag hoppas att det oftast inte är avsikten, ändå sker det.Nissens skrev:
Jadu jag kan inte svara för alla cyklister eller för den delen bilister, men rätt så ofta verkar bilister anse att det finns gott om plats att köra om på, när det i själva verket inte är så...Nissens skrev:
Jävligt spännande, så cyklister ska flytta sig men bilar inte vänta... 🙈Nissens skrev:
För att dra analogin med MCförare, jag tar min plats på vägen för att slippa en farlig omkörning vid möte, du får vänta tills det är fritt i mötande fält.
Nästan så att detta borde vara obligatoriskt när man tar körkort: Lägg till att man själv rör sig framåt och vinglar lite så blir det riktigt spännande:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Fyller på:
https://ecf.com/news-and-events/news/road-safety-safe-lateral-passing-distances
I Tyskland ska du alltså hålla 2m i avstånd när du kör om på landsväg, hur många håller det när de kör om en cykel och har möte samtidigt?
https://ecf.com/news-and-events/news/road-safety-safe-lateral-passing-distances
I Tyskland ska du alltså hålla 2m i avstånd när du kör om på landsväg, hur många håller det när de kör om en cykel och har möte samtidigt?
Fråga: Nu är det sällan jag cyklar inne i stan längre, men när det skedde så var det vissa ställen där rödljus ena gången var på höger sida om cykelbana och nästa stod det till vänster, mellan cykelbana och vägen.
Jag har då alltid tolkat det som att rödljus till höger om cykelbana även gäller cyklist. Men när det är till vänster om cykelbanan ej gäller cyklist. Är det rätt eller fel?
Samma med övriga skyltar.
Nyttjar man istället högerregeln och kör ut från en något mindre väg framför nån som tvingas bromsa in (inte så de behöver tvärnita alltså, utan bara en lätt inbromsning) så tutar de som om det vore jag som gjorde fel.
Jag har då alltid tolkat det som att rödljus till höger om cykelbana även gäller cyklist. Men när det är till vänster om cykelbanan ej gäller cyklist. Är det rätt eller fel?
Samma med övriga skyltar.
Fast sådär gör bilister mot varandra om man kör efter högerregeln här i stan. Kör man strikt efter högerregeln och t.ex. stannar för att släppa ut någon där högerregeln gäller, men från en något mindre väg, så dum-stirrar de bara.B b8q skrev:
Nyttjar man istället högerregeln och kör ut från en något mindre väg framför nån som tvingas bromsa in (inte så de behöver tvärnita alltså, utan bara en lätt inbromsning) så tutar de som om det vore jag som gjorde fel.
