13th Marine 13th Marine skrev:
Det intressanta är att bilister verkar tycka det är jobbigt att stanna, trots att de har en motor som hjälper dem komma upp i fart igen efteråt till skillnad från cyklister.
Det är väldigt intressant att så många bilister kallar cyklister för lata fartdårar 🤔

• Haha
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
I dagens samhälle, där övervikt, högt blodtryck och koldioxidutsläpp är några av våra största problem talar ju allt för att cyklisterna ska stanna. Win-win-win. 😎
En person som cyklar eller går till jobbet ger en samhällsvinst på ca 12 000 per år jämfört med en bilist. Det är då inräknat bland annat minskat slitage på vägar, minskat behov av utbyggnad av vägar, ökad hälsa, minskat behov av äldreomsorg och sjukvård.

Det är INTE inräknat minskat behov av parkeringsplatser, däremot är ökning av cykelolyckor inräknat.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
För sin egen säkerhet, framkomlighet och för att inte nedgraderas till en andra klassens trafikant verkar ju det enda rimliga vara att cykla på "bil"-vägen då. Det gör jag på vissa vägar, framför allt 30-sträckor. Ofta är parallella cykelstråk väldigt krokiga och så fort man kommer till en korsande väg ska man lämna företräde istället för att iaktta högerregeln.
Problemet med det är att de flesta bilister inte vet att högerregeln och väjningsplikt även gäller gentemot cyklister när de är på vägbanan. De tror pga "zebralagen" att cyklister alltid ska väja överallt.

Man borde nästan inför nåt körkort eller liknande för att få köra bil... 🙄

• Haha
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Det kan inte vara ofta du framför en cykel...
Det händer, men framförallt ser jag hur många cyklister beter sig. Att ligga i kanske 25-30km/h på en 50 väg och cykla i bredd är ett både vanligt och märkligt beteende. Det är nog det man träffar på oftast. Hade de följt trafikrytmen hade det varit en helt annan sak.

Härom veckan låg jag i 30 på en 30 väg i nedförsbacke vid en skola. Plötsligt kom en cyklist upp bakom mig som hade fått upp bra fart i nedförsbacken, uppenbarligen långt över begränsningen på 30 km/h eftersom han dök up så hastigt när jag låg precis på högsta tillåtna hastighet. Han hötte med näven åt mig när han tyckte att jag körde för sakta och var i vägen för honom. Han kastade sig in på cykelbanan intill och fick upp farten där.
Så, förutom ett helt oacceptabelt beteende så hade han fått för sig att hastighetsbegränsningar är inget en cyklist skall behöva bry sig om. 🙄

Många cyklister verkar se på andra trafikanter som lägre stående helt enkelt. Deras beteende säger mer om dem än vad de själva begriper.

Om du inte sett sånt här så kan du inte ha kört bil mycket..

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En person som cyklar eller går till jobbet ger en samhällsvinst på ca 12 000 per år jämfört med en bilist. Det är då inräknat bland annat minskat slitage på vägar, minskat behov av utbyggnad av vägar, ökad hälsa, minskat behov av äldreomsorg och sjukvård.
För all del, men vad är din poäng?

Menar du att individers beslut att cykla till jobbet eller ej står och faller med om man har väjningsplikt eller inte när man passerar en väg?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Jag tycker det vore bättre om vi införde trafikljus vid alla cykelpassager...
Åtminstone lika bra. Det beror lite på hur regelefterlevnaden. Accepterar cyklister mer att kliva av och gå över vägen än att stanna vid rött, eller är det tvärtom?

Anna_H Anna_H skrev:
och även pga att bilisten ska svänga, då har du som bilist alltid väjningsplikt för allt och alla.
det gäller när man har svängt, inte när man ska svänga.

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, endast bilisten har gjort fel.
TS har ju gjort det som kan förväntas, tagit ögonkontakt, noterat att bilisten som sig bör sänker hastigheten, vilket bör innebära att hen enligt lag tänker släppa fram cyklisten. Visst finns risken att man vid en rättslig process kommer fram till att båda eller cyklisten är vållande, men då har rätten gjort fel eftersom cyklisten redan är på eller på väg ut på passagen.

Ber om ursäkt om du tog illa upp för att bli rättad angående begreppen, men det kan aldrig sägas nog ofta. Var man placerat sig i sidled på övergångsställe/cykelpassage är mindre intressant och påverkar inte bedömningen av vållande, för även på övergångsställe måste bilister släppa fram cyklister som redan är ute på övergångsstället.

Särskilt som man när man kommer från höger i bilden alltså måste byta sida när man passerar vägen, vilket leder till problem om det samtidigt finns gående från höger som också om man ska vara petig måste byta sida när de passerar vägen.

Och som sagt, både hajtänder och skylt är tydligt placerade FÖRE passagen, så bilisten som dessutom ska svänga har väjningsplikt och har även sänkt hastigheten och därigenom visat att hen tänker släppa fram cyklisten.
Nu hade ju inte TS ögonkontakt, och TS har ju gjort en grov felbedömning. Uppenbarligen stannade ju inte bilen, föraren kanske inte ens såg cyklisten, eller trodde att cykiisten skulle följa väjningsreglerna. Vi vet ingenting om vad bilisren såg och inte såg. Med andra ord kan man inte vara så tvärsäker som du är när man inte har all info.

Nissens Nissens skrev:
Det händer, men framförallt ser jag hur många cyklister beter sig. Att ligga i kanske 25-30km/h på en 50 väg och cykla i bredd är ett både vanligt och märkligt beteende. Det är nog det man träffar på oftast. Hade de följt trafikrytmen hade det varit en helt annan sak.

Härom veckan låg jag i 30 på en 30 väg i nedförsbacke vid en skola. Plötsligt kom en cyklist upp bakom mig som hade fått upp bra fart i nedförsbacken, uppenbarligen långt över begränsningen på 30 km/h eftersom han dök up så hastigt när jag låg precis på högsta tillåtna hastighet. Han hötte med näven åt mig när han tyckte att jag körde för sakta och var i vägen för honom. Han kastade sig in på cykelbanan intill och fick upp farten där.
Så, förutom ett helt oacceptabelt beteende så hade han fått för sig att hastighetsbegränsningar är inget en cyklist skall behöva bry sig om. 🙄

Många cyklister verkar se på andra trafikanter som lägre stående helt enkelt. Deras beteende säger mer om dem än vad de själva begriper.

Om du inte sett sånt här så kan du inte ha kört bil mycket..
Saken är att du missar min poäng helt, infrastrukturen för cyklister är oftast i bästa fall bristfällig, ingen bilist skulle acceptera att en bilväg skulle hanteras på samma sätt.
Om där finns en cykelväg är den fullkomligt strösslad med hinder, utfarter, fotgängare, parkerade bilar, stolpar etc.
Cykelbanor slutar hux flux i ingenstans, eller leds tvärs över en trafikerad väg, extremt tvära svängar osv osv.
Det är det jag menar med andra klassens trafikant.

Cykla i bredd har diskuterats många gånger, men i kort kan vi säga kan du inte köra om två cyklister i bredd säkert så kan du sällan köra om en i bredd säkert heller.
Cyklar man två i bredd blir det dessutom bara halva sträckan man behöver köra om.

• Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
P
Det intressanta är att bilister verkar tycka det är jobbigt att stanna, trots att de har en motor som hjälper dem komma upp i fart igen efteråt till skillnad från cyklister.
Ja, det är lite konstigt.

När jag är på hundpromenad på vägarna här på vischan är trafiken rätt gles, men då och då kommer en bil. De flesta är snälla, saktar in och håller ut medan de passerar, men en del blåser bara förbi.
Jag brukar därför gå mitt i vägen så att vi syns ordentligt och bilister tvingas sakta in. Det fungerar oftast rätt bra.

Redigerat:
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
P
P Perplexus skrev:
Lika rimligt som att alla bilister skulle kliva ut sina bilar och knuffa dem över korsningen
Varför vore det lika rimligt? Det är väl få cyklar som väger över ett ton?

Anna_H Anna_H skrev:
Fel!
Det är inget övergångsställe, det är en cykelpassage.
Se bild:
Grön markering: cykelpassage
Röd markering: Övergångsställe
[bild]
Om det dessutom är skyltat med skylt B8 är det cykelöverfart.
[bild]

Trist att så många tror att cyklister automatiskt har väjningsplikt överallt hela tiden.

Det är dessutom väjningsplikt, enligt skylt och hajtänder, och även pga att bilisten ska svänga, då har du som bilist alltid väjningsplikt för allt och alla.
Plus att bilisten är skyldig att anpassa hastigheten för att släppa fram cyklist på eller på väg ut på överfarten.
Som jag har skrivit flera gånger - jag detaljstuderade inte bilden i min telefon, eller letade upp stället på google maps, utan undrade om TS cyklade på ett övergångsställe. Svaret är tydligen nej, vilket också konstaterats tidigare. Bra för TS.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
Den här artikeln beskriver värdet av hajtänderna på ett helt annat sätt än de flesta i denna tråden menar att de har.

"..väghållaren anser att det är bättre att placera hajtänderna innan både övergångsstället och cykelpassagen. Sikten räcker bra där och det blir onödigt trångt att stanna efter cykelpassagen innan korsningen. Då hindrar man cyklisterna i onödan.
Så hajtänderna visar var man ska väja för trafiken ute på huvudleden/infartsleden. Så det har inget med cykelpassagen att göra..."

https://teknikensvarld.expressen.se/bilhjalp/experterna-svarar/vem-ska-vaja-var-och-nar/

P
Anna_H Anna_H skrev:
Det vore väldigt korkat. Fattar du hur mycket längre tid en cykeltur på 5 km i en stad skulle ta om man måste leda cykeln halva tiden?
Nej, det fattar jag inte. Det beror på avsaknad av information i ditt exempel. Hur mycket längre det skulle ta beror förstås på hur många bilvägar cyklisten behöver passera under sin färd och på hur tät trafiken är.

N.B. att det kan gå fortare att leda cykeln över ett övergångsställe än att cykla över vägen på en cykelpassage.

Nissens
Saken är att du missar min poäng helt, infrastrukturen för cyklister är oftast i bästa fall bristfällig, ingen bilist skulle acceptera att en bilväg skulle hanteras på samma sätt.
Om där finns en cykelväg är den fullkomligt strösslad med hinder, utfarter, fotgängare, parkerade bilar, stolpar etc.
Cykelbanor slutar hux flux i ingenstans, eller leds tvärs över en trafikerad väg, extremt tvära svängar osv osv.
Det är det jag menar med andra klassens trafikant.

Cykla i bredd har diskuterats många gånger, men i kort kan vi säga kan du inte köra om två cyklister i bredd säkert så kan du sällan köra om en i bredd säkert heller.
Cyklar man två i bredd blir det dessutom bara halva sträckan man behöver köra om.
Vilket trams. Cyklar två i bredd så tvingas bilisten ut i körbana med mötande trafik, det behövs inte annars.
Läste du över huvud taget om beteendet på cyklisten på 30 vägen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.