Nyfniken Nyfniken skrev:
I dagens samhälle, där övervikt, högt blodtryck och koldioxidutsläpp är några av våra största problem talar ju allt för att cyklisterna ska stanna. Win-win-win. 😎
Om cyklisterna inte behandlats som andra klassens trafikant så kanske fler hade cyklat, win win ;)
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Om cyklisterna inte behandlats som andra klassens trafikant så kanske fler hade cyklat, win win ;)
Det är väl snarare cyklister som ser andra som andra klassens trafikanter. De skall ha företräde överallt, när det i praktiken är de som ofta har väjningsplikt… för att inte tala om när de cyklar i bredd ute i vägbanan…
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är det inte konstigt att en cykel i 20 km/h kommer jättejättefort och är omöjlig att upptäcka, medan en plåtlåda i 50 km/h upptäcks på långt håll?

Kan det bero på att det blir stora och dyra skador vid en krock med en bil, men inte med cykel? I kombination med att bilister i gemen inte är vana vid att kolla efter cyklister?
Jag vet inte om jag tycker det är jättekonstigt.

Cykelbanor är annorlunda utformade med kortare siktsträckor osv

Smalare föremål är svårare att se och det beror på flera saker:
1. Hur ögat rör sig när man panorerar med blicken
2. Döljs bakom karossdelar på bilen
3. Syns inte lika tydligt mot bakgrunden
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Plus alla refuger som stjäl uppmärksamhet och blomlådor som cyklister och barn kan gömma sig bakom...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så du cyklade på övergångsstället? Om du gjorde det så var det du som hade väjningsplikt som nämnts.
Fel!
Det är inget övergångsställe, det är en cykelpassage.
Se bild:
Grön markering: cykelpassage
Röd markering: Övergångsställe
Flygbild av en gata med ett övergångsställe och skuggor från gatlyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det dessutom är skyltat med skylt B8 är det cykelöverfart.
Vägmärke, cykelöverfart, grafisk representation, varningsmärke, vit och blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trist att så många tror att cyklister automatiskt har väjningsplikt överallt hela tiden.

Det är dessutom väjningsplikt, enligt skylt och hajtänder, och även pga att bilisten ska svänga, då har du som bilist alltid väjningsplikt för allt och alla.
Plus att bilisten är skyldig att anpassa hastigheten för att släppa fram cyklist på eller på väg ut på överfarten.
 
  • Gilla
jhvl
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fel!
Det är inget övergångsställe, det är en cykelpassage.
Se bild:
Grön markering: cykelpassage
Röd markering: Övergångsställe
[bild]
Om det dessutom är skyltat med skylt B8 är det cykelöverfart.
[bild]

Trist att så många tror att cyklister automatiskt har väjningsplikt överallt hela tiden.

Det är dessutom väjningsplikt, enligt skylt och hajtänder, och även pga att bilisten ska svänga, då har du som bilist alltid väjningsplikt för allt och alla.
Plus att bilisten är skyldig att anpassa hastigheten för att släppa fram cyklist på eller på väg ut på överfarten.
Men vad säger du, är det en cykelpassage?! Det har inte framkommit tidigare. Tack för klargörandet!
Men hur kan vi veta om ts cyklade på cykelpassagen eller på övergångsstället?
Oavsett så får inte cyklister cykla över gatan om det kan utgöra fara eller hinder, eller hur nu regeln är utformad.
I mina ögon har båda gjort fel, men vem som blir vållande i en rättslig prövning törs jag inte gissa på.
 
P pmd skrev:
Det vore en bra början, men jag tycker att en bättre regel vore att cyklister alltid ska leda sin cykel över en bilväg. Lämpligen på ett övergångsställe. Det skulle minska risken för kollisioner mellan cyklister och bilar en hel del, tror jag.
Lika rimligt som att alla bilister skulle kliva ut sina bilar och knuffa dem över korsningen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare cyklister som ser andra som andra klassens trafikanter. De skall ha företräde överallt, när det i praktiken är de som ofta har väjningsplikt… för att inte tala om när de cyklar i bredd ute i vägbanan…
Det kan inte vara ofta du framför en cykel...
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
[länk]
"Skillnaden är att väghållaren anser att det är bättre att placera hajtänderna innan både övergångsstället och cykelpassagen. Sikten räcker bra där och det blir onödigt trångt att stanna efter cykelpassagen innan korsningen. Då hindrar man cyklisterna i onödan.
Så hajtänderna visar var man ska väja för trafiken ute på huvudleden/infartsleden. Så det har inget med cykelpassagen att göra.
"

Längtar efter replik från alla de som inte kunde förstå att man ifrågasatte betydelsen av väjningsplikten.
 
För sin egen säkerhet, framkomlighet och för att inte nedgraderas till en andra klassens trafikant verkar ju det enda rimliga vara att cykla på "bil"-vägen då. Det gör jag på vissa vägar, framför allt 30-sträckor. Ofta är parallella cykelstråk väldigt krokiga och så fort man kommer till en korsande väg ska man lämna företräde istället för att iaktta högerregeln.
 
  • Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nämen se på den!!

"Skillnaden är att väghållaren anser att det är bättre att placera hajtänderna innan både övergångsstället och cykelpassagen. Sikten räcker bra där och det blir onödigt trångt att stanna efter cykelpassagen innan korsningen. Då hindrar man cyklisterna i onödan.
Så hajtänderna visar var man ska väja för trafiken ute på huvudleden/infartsleden. Så det har inget med cykelpassagen att göra."

Längtar efter replik från alla de som inte kunde förstå att man ifrågasatte betydelsen av väjningsplikten.
Tyvärr är det inte så mycket som tyder på att en trafikjournalist ska ha mer rätt än de som skrivit i den här tråden rörande de här reglerna.

Det mest auktoritativa svar jag sett hittills är det från regelinformation hos transportstyrelsen.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 7 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Men vad säger du, är det en cykelpassage?! Det har inte framkommit tidigare. Tack för klargörandet!
Men hur kan vi veta om ts cyklade på cykelpassagen eller på övergångsstället?
Oavsett så får inte cyklister cykla över gatan om det kan utgöra fara eller hinder, eller hur nu regeln är utformad.
I mina ögon har båda gjort fel, men vem som blir vållande i en rättslig prövning törs jag inte gissa på.
Nej, endast bilisten har gjort fel.
TS har ju gjort det som kan förväntas, tagit ögonkontakt, noterat att bilisten som sig bör sänker hastigheten, vilket bör innebära att hen enligt lag tänker släppa fram cyklisten. Visst finns risken att man vid en rättslig process kommer fram till att båda eller cyklisten är vållande, men då har rätten gjort fel eftersom cyklisten redan är på eller på väg ut på passagen.

Ber om ursäkt om du tog illa upp för att bli rättad angående begreppen, men det kan aldrig sägas nog ofta. Var man placerat sig i sidled på övergångsställe/cykelpassage är mindre intressant och påverkar inte bedömningen av vållande, för även på övergångsställe måste bilister släppa fram cyklister som redan är ute på övergångsstället.

Särskilt som man när man kommer från höger i bilden alltså måste byta sida när man passerar vägen, vilket leder till problem om det samtidigt finns gående från höger som också om man ska vara petig måste byta sida när de passerar vägen.

Och som sagt, både hajtänder och skylt är tydligt placerade FÖRE passagen, så bilisten som dessutom ska svänga har väjningsplikt och har även sänkt hastigheten och därigenom visat att hen tänker släppa fram cyklisten.
 
  • Gilla
uecsj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vore en bra början, men jag tycker att en bättre regel vore att cyklister alltid ska leda sin cykel över en bilväg. Lämpligen på ett övergångsställe. Det skulle minska risken för kollisioner mellan cyklister och bilar en hel del, tror jag.
Det vore väldigt korkat. Fattar du hur mycket längre tid en cykeltur på 5 km i en stad skulle ta om man måste leda cykeln halva tiden? Då kan vi lika gärna förbjuda cyklar i tätort. Dock vore det rimligare att förbjuda bilar i tätort.

Vi ska underlätta för cyklister och gående, och försvåra för bilister. Om inte annat för trafiksäkerhetens, miljöns och folkhälsans skull.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, självklart är gör det det (i det fall båda parter försöker), det är sällan någon blir påkörd. Men återigen, varför struntar du i trafikreglerna? Det är ju "glasklart" vad som gäller. Vid cykelpassagerna ska du lämna bilarna företräde.
Och i den här passagens SKA bilisten lämna företräde till cyklisten. Vems väjningsplikt är starkast? Torde vara bilistens i detta fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.