P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du verkar ha svårt att interagera med människor? Du missar fortfarande delen med att ta ögonkontakt och komma överens om vem som ska stanna. Du är långt ifrån den situation jag pratar om.
För att komma överens om vem som ska stanna behövs nog mer än ögonkontakt. Telepati eller teckenspråk är väl de främsta kandidaterna.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vore en bra början, men jag tycker att en bättre regel vore att cyklister alltid ska leda sin cykel över en bilväg. Lämpligen på ett övergångsställe. Det skulle minska risken för kollisioner mellan cyklister och bilar en hel del, tror jag.
Jag tycker det vore bättre om vi införde trafikljus vid alla cykelpassager...
 
Nissens
P pmd skrev:
För att komma överens om vem som ska stanna behövs nog mer än ögonkontakt. Telepati eller teckenspråk är väl de främsta kandidaterna.
Ögonkontakt är långt bättre än telepati, men kombineras med fördel med någon slags gest.

Teckenspråk är det inte många som kan.

https://teckensprakslexikon.su.se/
 
P pmd skrev:
Det vore en bra början, men jag tycker att en bättre regel vore att cyklister alltid ska leda sin cykel över en bilväg. Lämpligen på ett övergångsställe. Det skulle minska risken för kollisioner mellan cyklister och bilar en hel del, tror jag.
Ja det vore att ta hela gångfartskonceptet ett steg till förstås. Samtidigt kan jag ju se att det blir lite fånigt på många ställen. Hoppa av och gå 4 meter där man ska korsa en otrafikerad väg. Man behöver nog hitta en kompromiss som man kan få att fungera.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det vore bättre om vi införde trafikljus vid alla cykelpassager...
Vi värderar inte liv tillräckligt högt för att betala fakturan från att göra alla korsningar ljusreglerade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vore en bra början, men jag tycker att en bättre regel vore att cyklister alltid ska leda sin cykel över en bilväg. Lämpligen på ett övergångsställe. Det skulle minska risken för kollisioner mellan cyklister och bilar en hel del, tror jag.
Alternativt förbjuda bilar, garanterad effekt...
 
  • Gilla
  • Haha
JSten och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, självklart är gör det det (i det fall båda parter försöker), det är sällan någon blir påkörd. Men återigen, varför struntar du i trafikreglerna? Det är ju "glasklart" vad som gäller. Vid cykelpassagerna ska du lämna bilarna företräde.
Vi (bilisten och jag) kanske undermedvetet inser hur trafikregeln borde ha varit formulerad ;)
Jag visar tydligt min avsikt att lämna företräde till bilister i alla korsningar där så behövs, men de flesta bilister "framhärdar" att det är de som ska stanna, och då blir det så.
Det är så jag som bilist agerar mot cyklister. Men jag tycker inte att de är dumma som inte kan reglerna.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi värderar inte liv tillräckligt högt för att betala fakturan från att göra alla korsningar ljusreglerade.
Det är en annan femma ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är en annan femma ;)
Men verkligheten.

Och av samma skäl bygger vi inte alla korsningar planskilda, även om vi kan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men verkligheten.

Och av samma skäl bygger vi inte alla korsningar planskilda, även om vi kan.
Det var mest som en motkommentar på att alla cyklister borde behöva kliva av cykeln, precis som du skriver i ditt svar till pmd.

Man skulle likväl kunna säga att bilister alltid ska ha väjningsplikt istället 😉
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var mest som en motkommentar på att alla cyklister borde behöva kliva av cykeln, precis som du skriver i ditt svar till pmd.

Man skulle likväl kunna säga att bilister alltid ska ha väjningsplikt istället 😉
Tänk om bilister behövde gå ur bilen och putta den genom varje korsning...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tänk om bilister behövde gå ur bilen och putta den genom varje korsning...
Det intressanta är att bilister verkar tycka det är jobbigt att stanna, trots att de har en motor som hjälper dem komma upp i fart igen efteråt till skillnad från cyklister.
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var mest som en motkommentar på att alla cyklister borde behöva kliva av cykeln, precis som du skriver i ditt svar till pmd.

Man skulle likväl kunna säga att bilister alltid ska ha väjningsplikt istället 😉
Jag har kanske tappat tråden i diskussionen nu men jag tror det har ett stort värde att cyklister i komplement till bilarnas väjningsplikt måste sakta ner ordentligt, annars går situationerna så snabbt att bilisten inte hinner göra rätt med rimlig insats.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har kanske tappat tråden i diskussionen nu men jag tror det har ett stort värde att cyklister i komplement till bilarnas väjningsplikt måste sakta ner ordentligt, annars går situationerna så snabbt att bilisten inte hinner göra rätt med rimlig insats.
Är det inte konstigt att en cykel i 20 km/h kommer jättejättefort och är omöjlig att upptäcka, medan en plåtlåda i 50 km/h upptäcks på långt håll?

Kan det bero på att det blir stora och dyra skador vid en krock med en bil, men inte med cykel? I kombination med att bilister i gemen inte är vana vid att kolla efter cyklister?
 
  • Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det intressanta är att bilister verkar tycka det är jobbigt att stanna, trots att de har en motor som hjälper dem komma upp i fart igen efteråt till skillnad från cyklister.
I dagens samhälle, där övervikt, högt blodtryck och koldioxidutsläpp är några av våra största problem talar ju allt för att cyklisterna ska stanna. Win-win-win. 😎
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.