141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
För att komma överens om vem som ska stanna behövs nog mer än ögonkontakt. Telepati eller teckenspråk är väl de främsta kandidaterna.Bo.Siltberg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag tycker det vore bättre om vi införde trafikljus vid alla cykelpassager...P pmd skrev:
Ögonkontakt är långt bättre än telepati, men kombineras med fördel med någon slags gest.P pmd skrev:
Teckenspråk är det inte många som kan.
https://teckensprakslexikon.su.se/
Ja det vore att ta hela gångfartskonceptet ett steg till förstås. Samtidigt kan jag ju se att det blir lite fånigt på många ställen. Hoppa av och gå 4 meter där man ska korsa en otrafikerad väg. Man behöver nog hitta en kompromiss som man kan få att fungera.P pmd skrev:
Alternativt förbjuda bilar, garanterad effekt...P pmd skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Vi (bilisten och jag) kanske undermedvetet inser hur trafikregeln borde ha varit formuleradNyfniken skrev:
Jag visar tydligt min avsikt att lämna företräde till bilister i alla korsningar där så behövs, men de flesta bilister "framhärdar" att det är de som ska stanna, och då blir det så.
Det är så jag som bilist agerar mot cyklister. Men jag tycker inte att de är dumma som inte kan reglerna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det var mest som en motkommentar på att alla cyklister borde behöva kliva av cykeln, precis som du skriver i ditt svar till pmd.MathiasS skrev:
Man skulle likväl kunna säga att bilister alltid ska ha väjningsplikt istället 😉
Tänk om bilister behövde gå ur bilen och putta den genom varje korsning...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag har kanske tappat tråden i diskussionen nu men jag tror det har ett stort värde att cyklister i komplement till bilarnas väjningsplikt måste sakta ner ordentligt, annars går situationerna så snabbt att bilisten inte hinner göra rätt med rimlig insats.13th Marine skrev:
Är det inte konstigt att en cykel i 20 km/h kommer jättejättefort och är omöjlig att upptäcka, medan en plåtlåda i 50 km/h upptäcks på långt håll?MathiasS skrev:
Kan det bero på att det blir stora och dyra skador vid en krock med en bil, men inte med cykel? I kombination med att bilister i gemen inte är vana vid att kolla efter cyklister?
I dagens samhälle, där övervikt, högt blodtryck och koldioxidutsläpp är några av våra största problem talar ju allt för att cyklisterna ska stanna. Win-win-win. 😎13th Marine skrev: