141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Jag är en av dem. Jag tycker att det är hål i huvudet att A har väjningsplikt ingsplikt för B och B har väjningsplikt för A och jag kan inte för mitt liv förstå varför man gör en cykelpassage kombinerat med en väjningsplikt när man har alternativet att göra en cykelöverfart.MathiasS skrev:
Väjningsplikt är ju sättet vi använder för att markera vem som ska sakta in ovh lämna företräde, och vem som ska köra först.
Det var en helt annan situation som det målet handlade om.Maltemullvad skrev:
Citat:Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt..............................
Att väjningsplikt gäller för bilen behöver man inte fundera över, så är det - frågan är vilka skyldigheter som då kvarstår för cyklisten.
Jag släpper alltid över cyklister, för jag vet att inte en människa förstår reglerna för att de är alldeles för komplicerade och jag vill inte köra på någon.Bo.Siltberg skrev:
Men om en cyklist saktar in, så till den grad att jag är säker på att denne inte kommer hinna ut innan jag är förbi, då kör jag.
Precis så upplever jag det som cyklist (som är medveten om min väjningsplikt) också. 9 av 10 bilar stannar fastän det är jag som cyklist som ska stanna - och så har vi stannat båda två och stirrar dumt på varandra, tills en av oss tröttnar och kör.Nyfniken skrev:
Det är likadant här i södra stockholm. Det finns iprincip inga cykelöverfarter. Man säger att det huvudsakligen används vid jobbpendlingsstråken, men jag ser inga där heller. Däremot är det rätt vanligt att man kombinerar cykelpassager med väjningsplikt för att nå en liknande effekt.Bo.Siltberg skrev:
Jag har kollat en massa cykelpassager i stan och konstaterat att det är just cykelpassager, vilket jag inte hade grepp om tidigare. Men i 98% av fallen så stannade bilarna. Typiskt när jag närmade mig sakta och tog ögonkontakt så stannade bilen, jag tackade och cyklade över osv. Utom i några undantagsfall för bilister som tydligen tagit sig tid att läsa reglerna och gärna ville demonstrera det...
....och jag håller med dig om att anledningen till att dessa regler "fungerar" idag är att de flesta bilister inte gör någon skillnad på cyklister och gående, man försöker vara vänlig och smidig.
Jag cyklar en hel del om dagarna (med hund) och stannar jag till vid en passage så stannar bilarna iprincip alltid. Kör jag bil gör jag likadant själv trots att jag kan reglerna. Cyklister och andra fordon som försöker buffla sig fram får inte samma vänliga bemötande även om jag även då avstår från att köra över vederbörande.
Jag tror man ska göra så att regeln ska vara att bilar alltid ska lämna företräde och att cyklisten är skyldig att sakta ner till gångfart eller straxt däröver. Överallt. Behöver inte göra någon skillnad på överfarter, passager och gångställen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Du verkar ha svårt att interagera med människor? Du missar fortfarande delen med att ta ögonkontakt och komma överens om vem som ska stanna. Du är långt ifrån den situation jag pratar om.Nyfniken skrev:
fast inte när det är samma bolagmrsnhp skrev:
Så tråkigt med olyckan! Kontakta ditt eget försäkringsbolag först och så snart du kan. Du förlorar inget på det och de kommer nog att berätta för dig om du borde kontakta bilförarens försäkringsbolag istället. Försäkringsbolag blir så glada när de kan skyffla över kostnader på något annat försäkringsbolag 🙂
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Väjningsplikt för fordonen som rör sig på gatan ,rondeller osv Inte för övergångs stället ,där gäller stopplikt för korsande gångtrafikanter och inte cyklande,då krävs en cykelskylt och då gäller stopp plikt även när en cykel korsar vägenMathiasS skrev:
Källa på det?Maltemullvad skrev:
Ja, här där jag kör bil är de cyklister som saktar in, söker ögonkontakt för ett samförstånd om vem som ska köra först lätträknade.Bo.Siltberg skrev:
Cyklisterna är i huvudsak stressade medelålders på väg till jobbet. Antigen i en lycra-dräkt eller på en elcykel.
Klicka på märket B1 och läs innantill.Maltemullvad skrev:
"Märket anger att förare har väjningsplikt mot fordon på korsande väg eller led och att bestämmelserna i 3 kap. 5 § trafikförordningen (1998:1276) är tillämpliga."
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/vajningspliktsmarken/vajningsplikt/
En cykelpassage är ”en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som kan anges med vägmarkering”.
https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/


