R resultanten skrev:
Hur kopplar du detta till att bygga hus?🧐
Ser att du varit medlem snart ett år men säger ändå välkommen till forumet. Måste säga att jag är genuint nyfiken hur det kommer sig att ditt första inlägg kom att handla om just detta?

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Förutom att tidigare ha byggt hus på generalentrepenad och nu som egen byggherre ett fritidshus så tillhör dessa andra trådar om smått och gott i livet ändå charmen med detta forum.
Med det sagt vill jag bara säga två saker om detta:

1: Jag lider med TS som fick skador efter en trafikolycka. Önskar ingen detta, förutom möjligtvis Putin, Erdogan, Trump och Orban.

2: Varje dag kör jag c:a 1,5 mil ToR till jobbet och skulle om jag följde trafikreglerna i princip köra på en cyklistjävel minst varannan dag. Ursäkta styrkeorden men maken till Kamikaze-människor har inte skådats sedan hjärntvättade japaner flög ihjäl sig en mass 1945. Av tusentals cyklister så är det en promille som har koll på att lämna företräde. De åker fullständigt rakt ut i vägen och jag får bromsa tvärt var och varannan dag. Detta har bara blivit värre och värre med åren.

Slutsatsen är att om du cyklar så ta för i hel… och stanna om du ska passera en gata med biltrafik på. Led cykeleleändet över vägen gående om du vill att vi bilister skall stanna annars kan du stå och titta på tills bilen passerat. Övrig passage sker på egen risk!

• Gilla
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Cyklade du över övergångstället? Du måste kliva av cykeln och gå över övergångstället för att ha företräde enligt lag.
Jag trodde att det var bilen som körde på övergångsstället? Får den göra det utan att bli led?

Kilrain Kilrain skrev:
Intressant fråga. Saker och ting har säkert förändrats, men redan som liten grabb fick jag inpräntat att man ”ska” kliva av cykeln och gå över övergångsställen om man ska göra rätt.

Sen cyklade man ju alltid över övergångsställen ändå, men man var medveten om att man gjorde det på egen risk.
Visst gjorde man det🫣
När det endast finns ”Herrgårman” skylt, då är det för gående, så hade TS klivit av cykeln och gått över så hade denna tråd inte funnits. Men så vart det bevisligen inte, om väjningsplikt/stopplikt ska gälla ska det finnas ”Herrgårman” skylt med en cykel på, och då är bilisten 100% vållande. I detta fall enligt mig gjorde båda fel , hoppas givetvis på 100% tillfrisknande TS

Maltemullvad Maltemullvad skrev:
väjningsplikt/stopplikt ska gälla ska det finnas ”Herrgårman” skylt med en cykel på
ja, eller som i detta fall, en skylt B1 Väjningsplikt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det hade inte blivit så många svar om folk antingen hade gått till facebook, eller hade läst reglerna (alla regler) istället för att gissa. En stor del av inläggen bemöter felaktiga påståenden.
Man kan inte stifta hur röriga regler som helst och sen säga "Du skulle bara läst reglerna. Det står där."

Det är ju uppenbart att reglerna är alldeles för svårbegripliga för en normalintelligent. Även de som läst innantill (i lagboken, hos transportstyrelsen, hos diverse kommuner och bloggare) sitter ju här och tjafsar sida upp och sida ner utan att komma överens.

Det är ingen som ifrågasätter hur en stopplikt fungerar. Det är på den nivån trafikreglerna behöver vara.

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man kan inte stifta hur röriga regler som helst och sen säga "Du skulle bara läst reglerna. Det står där."

Det är ju uppenbart att reglerna är alldeles för svårbegripliga för en normalintelligent. Även de som läst innantill (i lagboken, hos transportstyrelsen, hos diverse kommuner och bloggare) sitter ju här och tjafsar sida upp och sida ner utan att komma överens.

Det är ingen som ifrågasätter hur en stopplikt fungerar. Det är på den nivån trafikreglerna behöver vara.
+1 på den. Att inte alla lyckas med den uppenbara insikten är däremot dagens mysterium.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Ä andra sidan är det ju rätt många här som inte ser alternativt förstår vad väjningsplikt betyder, så hur man än gör kommer vissa aldrig förstå. Och andra kommer köra stressade i andra tankar och inte se ett skit även om de kan reglerna.

F
MathiasS MathiasS skrev:
Ä andra sidan är det ju rätt många här som inte ser alternativt förstår vad väjningsplikt betyder, så hur man än gör kommer vissa aldrig förstå. Och andra kommer köra stressade i andra tankar och inte se ett skit även om de kan reglerna.
Ja, absolut. Och inget av det du skriver blir bättre med extremt krångliga och teoretiska regler.

Vi är snart uppe i 800 inlägg om vem som är skyldig om en cyklist blir påkörd av en bilist som har väjningsplikt.

Hur många inlägg hade det blivit om det hade varit en bil som kom på huvudleden som hade blivit påkörd?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja, eller som i detta fall, en skylt B1 Väjningsplikt.
Citat:Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt..............................

S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]Trå
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Tråkigt att du gjorde illa dig, men fantastiskt roligt att höra att Tingsrätten dömde till bilistens fördel, kanske du kan bli ambassadör för att cyklister inser att trafikreglerna även gäller er. Du berättar ju själv att du gjort en felbedömning och att du inte kan trafikreglerna gällande cykelöverfart. Man cyklar inte på ett övergångsställe, där går man, du hör det på namnet… Väjningsplikt gäller alltså även cyklister, nu vet du. Du lever, cykeln är bara en cykel, titta en extra gång i fortsättningen. Som Televinken sa ”vänster, höger, sen vänster igen”…

Jag har kollat en massa cykelpassager i stan och konstaterat att det är just cykelpassager, vilket jag inte hade grepp om tidigare. Men i 98% av fallen så stannade bilarna. Typiskt när jag närmade mig sakta och tog ögonkontakt så stannade bilen, jag tackade och cyklade över osv. Utom i några undantagsfall för bilister som tydligen tagit sig tid att läsa reglerna och gärna ville demonstrera det...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utom i några undantagsfall för bilister som tydligen tagit sig tid att läsa reglerna och gärna ville demonstrera det...
Vad menar du? Du som cyklist har ju väjningsplikt för bilarna. Om du saktar in, ja då kör jag. Gör jag fel?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad menar du? Du som cyklist har ju väjningsplikt för bilarna. Om du saktar in, ja då kör jag. Gör jag fel?
Du verkar ha missat delen med att ta ögonkontakt.
Men du var kanske ett av undantagen som (nästan) stannade och sedan körde.

• Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.