141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Det spelar ingen roll hur mycket du särskriver eller vilken av mina bilar jag kör (ingen av dem är av Ryskt ursprung). Det är ändå inte obligatorisk utrustning för ett helbilsgodkännande. Jag har betydligt bättre koll på det än dig Löken.E El-Löken66 skrev:
Att cyklister aldrig behöver stanna för att lämna företräde vore att belöna ett riskfyllt beteende om det är som du skrev i inlägg #700.F fsn skrev:
Bör bilister lämna företräde till fler trafikslag som har det besvärligt att få upp farten efter ett stopp?
(. Ja, "think of it as evolution action" .)F fsn skrev:
VI kanske kan låta bli att ställa upp halmgubbar i den här diskussionen?
Om man har 148 i puls bör man sakta ner farten. En människa med så hög puls är inte en bra trafikant.F fsn skrev:Betydligt bättre med extremt konsekventa regler som ger cyklister företräde. Som det är nu kan cyklisten ha företräde mot bilar ut ur en rondell och väjningsplikt mot bilar på väg in i samma rondell, det skall man ha koll på när man kommer cyklande med 148 i puls. Då är det betydligt bättre att cykeln har företräde i alla lägen, som en gående på övergångsställe.
Om flera olika trafikslag ska blandas på samma ytor så behöver alla trafikslagen ta hänsyn till varandra. Att bilister alltid ska lämna företräde för cyklister vore dumt. Om inte annat för att det skulle skapa mer friktion mellan bilister och cyklister.
Redigerat:
Det kanske skulle bli ännu bättre i Köpenhamn om de gjorde så?E El-Löken66 skrev:
Men egentligen behövs bara två trafikregler.
1. Högerregeln
2. Var snäll mot sina medtrafikanter.
Den enkla förutsättningen för det vore att alla människor har en önskan om att samarbeta i trafiken. Hur svårt kan det vara?
Vore det inte extremt opraktiskt att exempelvis köra E4 genom Sverige, beredd på att stanna för varenda "bärplockare" som dyker upp från någon knappt skönjbar väg från höger. Eller ska man hoppas att de är snälla och inte framhärdar sin "rätt"?P pmd skrev:
Personligen tycker jag nog att kombinationen huvudled/väjningsplikt har sina poänger.
Kan du vänligen sluta kvittra om dina jävla halmgubbar varje gång du gör bort dig? Det är rätt 2018 att vråla halmgubbe varje gång man känner sig lite lagom kränkt, det funkar liksom inte längre. Det övriga tramset kommenterar jag inte.P pmd skrev:Att cyklister aldrig behöver stanna för att lämna företräde vore att belöna ett riskfyllt beteende om det är som du skrev i inlägg #700.
Bör bilister lämna företräde till fler trafikslag som har det besvärligt att få upp farten efter ett stopp?
(. Ja, "think of it as evolution action" .)
VI kanske kan låta bli att ställa upp halmgubbar i den här diskussionen?
Om man har 148 i puls bör man sakta ner farten. En människa med så hög puls är inte en bra trafikant.
Om flera olika trafikslag ska blandas på samma ytor så behöver alla trafikslagen ta hänsyn till varandra. Att bilister alltid ska lämna företräde för cyklister vore dumt. Om inte annat för att det skulle skapa mer friktion mellan bilister och cyklister.
Vissa är i mer behov än andra av ett ”lycka till” innan dom postar.P pmd skrev:
Innan du får en obändig lust att vara oförskämd föreslår jag att du räknar till 10 och funderar på om en förolämpning höjer nivån på diskussionen. Om svaret är ja, så varsågod och ös på med förolämpningar, men helst inte annars.F fsn skrev:
Nä, förresten: om svaret är ja bör du snarare räkna till hundra och fundera en gång till.
Det "övriga tramset" är sakfrågan.F fsn skrev: