F
E El-Löken66 skrev:
Allt detta finns in byggt i dagens bilar så dom stoppar auto mat iskt.

Men kommer Cyklisten ur busken i full fart är det kört!
Nej, det finns inte inbyggt, det finns inga krav på sådana system för att typgodkänna en bil i EU.

E
F fsn skrev:
Nej, det finns inte inbyggt, det finns inga krav på sådana system för att typgodkänna en bil i EU.
Fort sätt du under håll din Lada.
Vi andra upp skattar en säker bil.

F
E El-Löken66 skrev:
Fort sätt du under håll din Lada.
Vi andra upp skattar en säker bil.
Det spelar ingen roll hur mycket du särskriver eller vilken av mina bilar jag kör (ingen av dem är av Ryskt ursprung). Det är ändå inte obligatorisk utrustning för ett helbilsgodkännande. Jag har betydligt bättre koll på det än dig Löken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Inte i staden jag bor, 30 km/h zonen utökas som pesten....
30 km/h är knappast en för låg hastighetsbegränsning i urban miljö där olika trafikslag blandas.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Det är inte att belöna nåt, det är konsekventa, enkla och förutsägbara regler och i förlängningen sund risk mitigation. Skall man bättra på statistiken så är det logiskt att det till att börja med går att förstå reglerna.
Att cyklister aldrig behöver stanna för att lämna företräde vore att belöna ett riskfyllt beteende om det är som du skrev i inlägg #700.
Bör bilister lämna företräde till fler trafikslag som har det besvärligt att få upp farten efter ett stopp?
F fsn skrev:
Men du tycker det är bättre att köra ihjäl dom då menar du?
(. Ja, "think of it as evolution action" .)
VI kanske kan låta bli att ställa upp halmgubbar i den här diskussionen?
F fsn skrev:
Betydligt bättre med extremt konsekventa regler som ger cyklister företräde. Som det är nu kan cyklisten ha företräde mot bilar ut ur en rondell och väjningsplikt mot bilar på väg in i samma rondell, det skall man ha koll på när man kommer cyklande med 148 i puls. Då är det betydligt bättre att cykeln har företräde i alla lägen, som en gående på övergångsställe.
Om man har 148 i puls bör man sakta ner farten. En människa med så hög puls är inte en bra trafikant.

Om flera olika trafikslag ska blandas på samma ytor så behöver alla trafikslagen ta hänsyn till varandra. Att bilister alltid ska lämna företräde för cyklister vore dumt. Om inte annat för att det skulle skapa mer friktion mellan bilister och cyklister.

Redigerat:
P
E El-Löken66 skrev:
Fel igen. Så har dom inte löst det i C P H.
Det kanske skulle bli ännu bättre i Köpenhamn om de gjorde så?

Men egentligen behövs bara två trafikregler.
1. Högerregeln
2. Var snäll mot sina medtrafikanter.

Den enkla förutsättningen för det vore att alla människor har en önskan om att samarbeta i trafiken. Hur svårt kan det vara?

• Haha
fsn
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
JA... allt man kan se är något förutsägbart! Sen är det en fråga om avståndet?
Det man ser behöver man inte förutse.

P pmd skrev:
1. Högerregeln
Vore det inte extremt opraktiskt att exempelvis köra E4 genom Sverige, beredd på att stanna för varenda "bärplockare" som dyker upp från någon knappt skönjbar väg från höger. Eller ska man hoppas att de är snälla och inte framhärdar sin "rätt"?

Personligen tycker jag nog att kombinationen huvudled/väjningsplikt har sina poänger.

P pmd skrev:
30 km/h är knappast en för låg hastighetsbegränsning i urban miljö där olika trafikslag blandas.
Jo det är det om man ser till vilka tider det är problem dvs 7-9 samt 15-18.
Sen har ju trafikingenjören GIS skadestatistiken och då blir det enkelt.
30 km/h rakt av!

P pmd skrev:
Det man ser behöver man inte förutse.
Jo det mesta är förutsägbart men det har ju yngre generationer tappat bort.

F
P pmd skrev:
Att cyklister aldrig behöver stanna för att lämna företräde vore att belöna ett riskfyllt beteende om det är som du skrev i inlägg #700.
Bör bilister lämna företräde till fler trafikslag som har det besvärligt att få upp farten efter ett stopp?

(. Ja, "think of it as evolution action" .)
VI kanske kan låta bli att ställa upp halmgubbar i den här diskussionen?

Om man har 148 i puls bör man sakta ner farten. En människa med så hög puls är inte en bra trafikant.

Om flera olika trafikslag ska blandas på samma ytor så behöver alla trafikslagen ta hänsyn till varandra. Att bilister alltid ska lämna företräde för cyklister vore dumt. Om inte annat för att det skulle skapa mer friktion mellan bilister och cyklister.
Kan du vänligen sluta kvittra om dina jävla halmgubbar varje gång du gör bort dig? Det är rätt 2018 att vråla halmgubbe varje gång man känner sig lite lagom kränkt, det funkar liksom inte längre. Det övriga tramset kommenterar jag inte.

F
P pmd skrev:
Det kanske skulle bli ännu bättre i Köpenhamn om de gjorde så?

1. Högerregeln
2. Var snäll mot sina medtrafikanter.

Den enkla förutsättningen för det vore att alla människor har en önskan om att samarbeta i trafiken. Hur svårt kan det vara?
Vissa är i mer behov än andra av ett ”lycka till” innan dom postar.

P
P paralun skrev:
Jo det är det om man ser till vilka tider det är problem dvs 7-9 samt 15-18.
Vilka problem är det 7-9 samt 15-18, och varför orsakar en hastighetsbegränsning på 30 km/h dessa problem?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Kan du vänligen sluta kvittra om dina jävla halmgubbar varje gång du gör bort dig? Det är rätt 2018 att vråla halmgubbe varje gång man känner sig lite lagom kränkt, det funkar liksom inte längre.
Innan du får en obändig lust att vara oförskämd föreslår jag att du räknar till 10 och funderar på om en förolämpning höjer nivån på diskussionen. Om svaret är ja, så varsågod och ös på med förolämpningar, men helst inte annars.
Nä, förresten: om svaret är ja bör du snarare räkna till hundra och fundera en gång till.
F fsn skrev:
Det övriga tramset kommenterar jag inte.
Det "övriga tramset" är sakfrågan.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Vissa är i mer behov än andra av ett ”lycka till” innan dom postar.
Lycka till!

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.