X
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte. Åtminstone detta trodde jag var grundligt utrett….
Jag skrev fel. Tyvärr. Ber om ursäkt. Det skulle stå cykelpassage. Skyller på autokorrekt.

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning(1985:380).

Ovanstående paragraf hölls mot mig när jag körde över en hund som i full fart korsade vägen.

Y Y62.se skrev:
60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver.
Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning(1985:380).

Ovanstående paragraf hölls mot mig när jag körde över en hund som i full fart korsade vägen.
Jo och det gäller alla som framför ett fordon. Om det nu uppstår ett "attitydproblem" mellan fordonsförare, främst yngre så har vi då ett stort problem. "Den jä--ln ska stanna".........

E El-Löken66 skrev:
Tror inte du anar vad den röda ass falten kostar. Men fint blir det.
Tror inte du anar vad en död i trafiken innebär, men visst röd asfalt är dyr och svår att återvin na...

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
J jhvl skrev:
Tror inte du anar vad en död i trafiken innebär, men visst röd asfalt är dyr och svår att återvin na...
El-löken har en stor poäng som kanske får "attitydslösa" förare av bilar att tänka till?

• Älska
El-Löken66
  • Laddar…
P paralun skrev:
El-löken har en stor poäng som kanske får "attitydslösa" förare av bilar att tänka till?
Vet inte om han har en poäng, han ser röd asfalt i CPH där de vanligtvis målar över vanlig asfalt i Geveko blå i stället...

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J jhvl skrev:
Vet inte om han har en poäng, han ser röd asfalt i CPH där de vanligtvis målar över vanlig asfalt i Geveko blå i stället...
Nej men det kanske blir tydligare för de här med dålig förarattityd?

Röd asfalt eller blå färg löser inte den grundläggande problematiken att lagstiftningen är otydlig och är i praktik omöjlig att tillämpa i praktiska trafiksituationer.

Problemet är att när en passage målas om tycker cyklisterna att de har företräde medan lagen säger annorlunda. Som den här träden visar finns det en del bilister i trafiken som ska hävda deras rättigheter mot cyklister på ett mer bestämt sätt än på medbilister, vad innebär trafikfara...

Så är inte särkilt förtjust i färgade lösningar i svensk trafikmiljö än så länge, cykeloverfart däremot är bra då de kräver hastighetsdämpande åtgärd som ger ett praktiskt skydd samt tydlig väjningspliktshierarki...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jhvl skrev:
Röd asfalt eller blå färg löser inte den grundläggande problematiken att lagstiftningen är otydlig och är i praktik omöjlig att tillämpa i praktiska trafiksituationen.
Jo men det kanske får de attitydslösa bilförarna inkl de som har fullt upp med sociala medier i sin mobil att fatta bättre?
Men därför blir det 30 km/h som enklaste åtgärd!

E
J jhvl skrev:
Röd asfalt eller blå färg löser inte den grundläggande problematiken att lagstiftningen är otydlig och är i praktik omöjlig att tillämpa i praktiska trafiksituationer.

Problemet är att när en passage målas om tycker cyklisterna att de har företräde medan lagen säger annorlunda. Som den här träden visar finns det en del bilister i trafiken som ska hävda deras rättigheter mot cyklister på ett mer bestämt sätt än på medbilister, vad innebär trafikfara...

Så är inte särkilt förtjust i färgade lösningar i svensk trafikmiljö än så länge, cykeloverfart däremot är bra då de kräver hastighetsdämpande åtgärd som ger ett praktiskt skydd samt tydlig väjningspliktshierarki...
Jobbar du in om detta eller var för ska vi tro mer på dej än dom ledande ex per terna?

E El-Löken66 skrev:
Jobbar du in om detta eller var för ska vi tro mer på dej än dom ledande ex per terna?
Mer eller mindre, dock inte i kommunalt eller klassisk konsultsammanhäng så utformar inte direkt cykelöverfart mm råkar bara vara en del av den nödvändiga kunskapen i mitt jobb...

Men vill du dubbelkolla CPHs praxis är det bara att kolla på Google Maps och titta på några stora korsvägar där...

P paralun skrev:
Jo men det kanske får de attitydslösa bilförarna inkl de som har fullt upp med sociala medier i sin mobil att fatta bättre?
Men därför blir det 30 km/h som enklaste åtgärd!
Om de tittar på sin mobil tror jag tyvärr att vägens färg har nog väldig lite betydelse på deras körsätt vid en interaktion...

J jhvl skrev:
Om de tittar på sin mobil tror jag tyvärr att vägens färg har nog väldig lite betydelse på deras körsätt vid en interaktion...
Eventuellt enklare att man närmar sig en "risk"....jag noterar dagligen dessa totala stollar som av okänd anledning attitydslöst framför sina fordon. Att "utmana" verkar viktigt för vissa stollar ungefär som en tjurfäktning?

F
P paralun skrev:
Jo men det är som beskrivet i den här tråden i princip omöjligt samt skulle troligen kosta en förmögenhet i form av skyltning/markeringar.

Därav så blir det 30 km/h som enklaste lösning inkl en massa inkomster via fartkontroller....
Set är ytterst få ställen som är skyltade 30km/h. Och varför skulle det kosta en förmögenhet? Vad är det som behöver skyltas om? Det är andra grundläggande regler, inte skyltning. Man kan ju se annat än bekymmer.

Set finns fö en ansenlig mängd cykelbanor, det händer olyckor där med men sällan med bilar. Det är överfarter som är problemet och bara genom konsekventa regler som är lika oavsett vilket så kommer man långt.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
E
J jhvl skrev:
Mer eller mindre, dock inte i kommunalt eller klassisk konsultsammanhäng så utformar inte direkt cykelöverfart mm råkar bara vara en del av den nödvändiga kunskapen i mitt jobb...

Men vill du dubbelkolla CPHs praxis är det bara att kolla på Google Maps och titta på några stora korsvägar där...
Så det var fel aktigt gissningar. Ingen fara. Jag cyklar i Malm Ö och C P H för jämn an. Givet vis har ni inget som liknar detta. Men scooter led er kan ni, där ska in gen slå er på fingrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.