141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Alla som alternerar mellan cykel och bil vet att man i princip släpper fram en cykel i alla lägen, det finns inget värre än att tappa fart på cykel. Till att börja med kan dom inte reglerna, eller är åtminstone inte bättre på reglerna än bilister och för det andra så dör dom eller blir skadade om man kör på dom. Det samma gäller fö aggresiva barn på moped.E Eloffen skrev:Därför att 99.9% av alla innerstadscyklister tror att dom har förkörsrätt när dom korsar en körbana på ett övergångsställe. Troligen så skedde detta även här. Skylten väjningsplikt gäller efter övergångsstället. Ett annat bra exempel på hur okunniga (och otrevliga) dessa cyklister oftast är vid de rödljuskontroller som stockholmspolisen brukade genomföra varje vår. Åtta av tio cyklade mot rött och spydde sedan galla över poliserna som inte förstod att rödljuset gällde bilar inte cyklar.
Men en tråd med 700 inlägg med i huvudsak vuxna människor som med stor sannolikhet faktiskt befinner sig på den positiva sidan om normalfördelningskurvan som måste debattera reglerna med full tillgång till google bevisar bara att reglerna är riktigt jävla kassa. Cyklisterna, som är den svagare parten, och som efter varje stopp måste generera fart med sina blekfeta ben är naturligtvis den som skall skyddas och skall i alla tveksamma fall ALLTID ha företräde inom rimliga gränser.
Att en cyklist måste anstränga sig för att få upp fart efter att ha stannat (eller bromsat in) är inte så väsentligt i sammanhanget. Att en cyklist är oskyddad och mycket lätt kan bli allvarligt skadad (eller värre) vid en kollision är däremot en mycket viktig faktor att ta hänsyn till.F fsn skrev:
Det vore intressant att jämföra antal cyklade km i de båda länderna.
Samt hur olycksstaistiken ser ut i allvarlighetsgrad.
Det förvisso helt möjligt att det bästa vore att slopa alla trafikregler, men det kräver en ganska stor mental omprogrammering av trafikanterna.
I inlägg #691 syftar olyckor på cykelolyckor, antar jag, och inte trafikolyckor i allmänhet.
Samt hur olycksstaistiken ser ut i allvarlighetsgrad.
Det förvisso helt möjligt att det bästa vore att slopa alla trafikregler, men det kräver en ganska stor mental omprogrammering av trafikanterna.
I inlägg #691 syftar olyckor på cykelolyckor, antar jag, och inte trafikolyckor i allmänhet.
Givetvis måste man studera statistiken i mer detalj om man ska välja land och lagar efter det.P pmd skrev:
Jag har kört en del i Köpenhamn. Det är tamigfan cyklar överallt-runtikring en. Lätt att bli stressadMathiasS skrev:
Inte för att jag ska påstå att jag vet, men jag får känslan av att cyklisterna i Danmark både känner till reglerna bättre och följer dom striktare, t.ex. stannar dom (oftast) för rödljus, vilket Svenska cyklister mest verkar se som en onödig rekommendation. Sen ter det sig, iaf för mig, som att cyklar är mer integrerade i trafiken. T.ex i rondeller så får man ett mer naturligt intryck av att cyklarna cyklar i en egen fil som tillhör vägen runt cirkulationsplatsen och det ter sig mer naturligt att man väjer för dom.
Sen har jag hört att trafikregler lärs ut i skolan i Danmark.
Det ni inte för står är att Köp en Hamn är i absluta toppen av jorden cykel städer.L Leifur skrev:Jag har kört en del i Köpenhamn. Det är tamigfan cyklar överallt-runtikring en. Lätt att bli stressad
Inte för att jag ska påstå att jag vet, men jag får känslan av att cyklisterna i Danmark både känner till reglerna bättre och följer dom striktare, t.ex. stannar dom (oftast) för rödljus, vilket Svenska cyklister mest verkar se som en onödig rekommendation. Sen ter det sig, iaf för mig, som att cyklar är mer integrerade i trafiken. T.ex i rondeller så får man ett mer naturligt intryck av att cyklarna cyklar i en egen fil som tillhör vägen runt cirkulationsplatsen och det ter sig mer naturligt att man väjer för dom.
Sen har jag hört att trafikregler lärs ut i skolan i Danmark.
Där leds cyklar mitt i trafiken med en egen röd färgad fil som ska hysas högsta respekt ligt röda mattan.
Ju längre sör i vårt land du kommer desto bättre cykel vägar här kan cykla året om i norr är det scooter leder som gäller.
Jo, det har stor betydelse för en cyklist är beredd att ta risker eller tänja på reglerna för att behålla sin dyrköpta fart. Nästan alla som cyklar, oavsett om man är fet och lat och ser det som ett straff eller om man är en ben-get och jagar nytt all time low till jobbet hatar att stanna i onödan.P pmd skrev:
Nä, ingen har fattat det. För du är antagligen den enda på hela ByggaHus som både har varit i Köpenhamn OCH som kan dra enkla slutsatser av det uppenbara.E El-Löken66 skrev:Det ni inte för står är att Köp en Hamn är i absluta toppen av jorden cykel städer.
Där leds cyklar mitt i trafiken med en egen röd färgad fil som ska hysas högsta respekt ligt röda mattan.
Ju längre sör i vårt land du kommer desto bättre cykel vägar här kan cykla året om i norr är det scooter leder som gäller.
Stati stiken talar sitt tydliga språk. Kolla upp samt åter kom.F fsn skrev:
Men nu in träffade inte detta i just C P H.
Där av kommer 9 av 10 att fria T M.
Så inget att oroa över. Alla in lägg till trots.
Stat i stik en har inget med det att göra, det var mer iaktagelseförmågan och att du är den enda som förstår att det är en annan cykelkultur och andra regler i tex Danmark.E El-Löken66 skrev:
Att skriva ett vattentätt regelverk inkl skyltar/markeringar om detta är nog mycket svårt, utmaningen nu är mer att "attityden" hos både bilister och cyklister förändrats, Sen har då elsparkcyklarna tillkommit som jag skarpt ogillar när de kommer 1,2 samt även 3 på samma sparkcykel i full fart. Yngre förare oavsett fordon har ett mycket mer aggresivt körsätt och att anpassa farten efter situationer verkar helt borta.F fsn skrev:Men en tråd med 700 inlägg med i huvudsak vuxna människor som med stor sannolikhet faktiskt befinner sig på den positiva sidan om normalfördelningskurvan som måste debattera reglerna med full tillgång till google bevisar bara att reglerna är riktigt jävla kassa. Cyklisterna, som är den svagare parten, och som efter varje stopp måste generera fart med sina blekfeta ben är naturligtvis den som skall skyddas och skall i alla tveksamma fall ALLTID ha företräde inom rimliga gränser.
För alla körfält gäller att trafiken ska ge företräde för de GÅENDE på övergångsställena.BastuBerra skrev:
Sett från vänster :
Första vägen är ett körfält som inte behöver ge företräde för trafik i cirkulationsplatsen, en svensk variant på de amerikanska reglerna för att man kan svänga höger utan att bry sig om ett rött ljus.
Nästa körfält ska ge företräde för fordon i cirkulationsplatsen, därav skylten och 'hajtänderna'
Dessutom står skylten med lämna företräde efter övergångsstället och cykelpassagen.
Tredje körfältet är för dem som lämnar cirkulationsplatsen.
Uppenbarligen är de röd-rosa markeringarna enbart cykelpassager och ska ge företräde vid alla tre körfälten.
En stor del av förvirringen skulle väl lösas om alla cykelpassager parallellt med ett övergångsställe (som i TS fall) blev överfarter i stället.
Då uppstår inte problemet att gångtrafiken har "företräde" mot bilisten men cyklisten en meter bredvid har väjningsplikt mot bilen.
Då uppstår inte problemet att gångtrafiken har "företräde" mot bilisten men cyklisten en meter bredvid har väjningsplikt mot bilen.