Jag hoppas TS framöver återkopplar i tråden med bedömningen från försäkringsbolaget.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En stor del av förvirringen skulle väl lösas om alla cykelpassager parallellt med ett övergångsställe (som i TS fall) blev överfarter i stället.
Då uppstår inte problemet att gångtrafiken har "företräde" mot bilisten men cyklisten en meter bredvid har väjningsplikt mot bilen.
Eller iaf att när dom vill att cyklisten ska ha företräde faktiskt sätter upp en överfartsskylt och sen genomgående sätter B1 skylten efter överfarten.

Sen har jag gör mig att vid cykelöverfarter så skyltas det på cykelvägen också så att cyklisterna vet vad som gäller. Jag letade lite snabbt men hittade inget om det nu.

D Dilato skrev:
En stor del av förvirringen skulle väl lösas om alla cykelpassager parallellt med ett övergångsställe (som i TS fall) blev överfarter i stället.
Då uppstår inte problemet att gångtrafiken har "företräde" mot bilisten men cyklisten en meter bredvid har väjningsplikt mot bilen.
Nej det tror jag inte eftersom det mesta ligger i "attityden" hos alla som framför ett fordon.
Men det börjar ju se helt urspårat ut nu och kostnader för liv, sjukvård samt skador kanske gör att man måste göra något mer?

F
P paralun skrev:
Att skriva ett vattentätt regelverk inkl skyltar/markeringar om detta är nog mycket svårt, utmaningen nu är mer att "attityden" hos både bilister och cyklister förändrats, Sen har då elsparkcyklarna tillkommit som jag skarpt ogillar när de kommer 1,2 samt även 3 på samma sparkcykel i full fart. Yngre förare oavsett fordon har ett mycket mer aggresivt körsätt och att anpassa farten efter situationer verkar helt borta.
Det finns rätt bra exempel på länder där cyklar har fått generellt mer utrymme och företräde och då stannar bilar oftare då regelm mer är att cykeln går först oavsett. Det genererar mindre olyckor. Vattentätt blir det kanske inte men nu är det ett durkslag. Resten håller jag med om.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte eftersom det mesta ligger i "attityden" hos alla som framför ett fordon.
Men det börjar ju se helt urspårat ut nu och kostnader för liv, sjukvård samt skador kanske gör att man måste göra något mer?
Det är just det som är grejen med cykeln, den har företräde och bilen stannar, det behöver inte vara svårare än så fär att lösa över 95% av alla "diskutabla" situationer och mupp-regler som ingen förstår vare sig när dom läser dom och ännu mindre bakom styre eller ratt. Förenkla och premiera cykel i varje situation.... och naturligtvis gäller alltid att det är inte mycket värt att ha rätt om man sitter som en mygga i fronten på en lastbil men det är en annan fråga, det kommer alltid att vara lite Darwin-award att vara oskyddad trafikant men man behöver inte göra det svårare än nödvändigt med korkade regler.

• Gilla
Jaif och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är just det som är grejen med cykeln, den har företräde och bilen stannar, det behöver inte vara svårare än så fär att lösa över 95% av alla "diskutabla" situationer och mupp-regler som ingen förstår vare sig när dom läser dom och ännu mindre bakom styre eller ratt. Förenkla och premiera cykel i varje situation.... och naturligtvis gäller alltid att det är inte mycket värt att ha rätt om man sitter som en mygga i fronten på en lastbil men det är en annan fråga, det kommer alltid att vara lite Darwin-award att vara oskyddad trafikant men man behöver inte göra det svårare än nödvändigt med korkade regler.
Jo men vill ingen av förarna anpassa sin hastighet pga attitydproblem och istället utmana varandra blir det ju kaos. Sen konsekvensen jag ser där jag bor är att 30 km/h zonen blir alltmer större i de centrala delarna så tvingar man ner farten på bilarna. Egentligen korkat eftersom problemen huvudsakligen är tiderna när alla ska till jobbet eller hem.

F
P paralun skrev:
Jo men vill ingen av förarna anpassa sin hastighet pga attitydproblem och istället utmana varandra blir det ju kaos. Sen konsekvensen jag ser där jag bor är att 30 km/h zonen blir alltmer större i de centrala delarna så tvingar man ner farten på bilarna. Egentligen korkat eftersom problemen huvudsakligen är tiderna när alla ska till jobbet eller hem.
Det kan ju vara för att det inte finns tydliga regler. Har cykeln företräde finns det liksom inget att bråka eller mäta kuk med för bilen. Man kan också, i samband med extremt mycket tydligare regler som ger cykeln stora fördelar tänka sig betydligt hårdare straff vid olyckor mellan motorfordon och cykel. Attityd är en del men kan aldrig ersätta tydliga och lättolkade regler.

• Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kan ju vara för att det inte finns tydliga regler. Har cykeln företräde finns det liksom inget att bråka eller mäta kuk med för bilen. Man kan också, i samband med extremt mycket tydligare regler som ger cykeln stora fördelar tänka sig betydligt hårdare straff vid olyckor mellan motorfordon och cykel. Attityd är en del men kan aldrig ersätta tydliga och lättolkade regler.
Jo men det är som beskrivet i den här tråden i princip omöjligt samt skulle troligen kosta en förmögenhet i form av skyltning/markeringar.

Därav så blir det 30 km/h som enklaste lösning inkl en massa inkomster via fartkontroller....

P Peter787 skrev:
För alla körfält gäller att trafiken ska ge företräde för de GÅENDE på övergångsställena.

Sett från vänster :
Första vägen är ett körfält som inte behöver ge företräde för trafik i cirkulationsplatsen, en svensk variant på de amerikanska reglerna för att man kan svänga höger utan att bry sig om ett rött ljus.

Nästa körfält ska ge företräde för fordon i cirkulationsplatsen, därav skylten och 'hajtänderna'
Dessutom står skylten med lämna företräde efter övergångsstället och cykelpassagen.

Tredje körfältet är för dem som lämnar cirkulationsplatsen.

Uppenbarligen är de röd-rosa markeringarna enbart cykelpassager och ska ge företräde vid alla tre körfälten.
Håller med angående de gående.
Dock är jag faktisk inte så säker på det med företräde vid cykelpassagerna. (Men efter att ha läst den här tråden ifrågasätter jag alla mina kunskaper om cykeltrafikregler 😂)

Ser man till fältet till vänster tycker jag det bör tolkas som en cykelpassage, (cykel ska lämna företräde) ”mittenkörfältet”, alltså det som vätter mot cirkulationsplatsen, där är det hajtänder innan cykelpassagen, alltså borde bilisten lämna företräde för cykeln? Det högra borde vara även det till cykelns fördel då bilarna ”svänger” höger ut ur rondellen och således påverkas av högerregeln?

Det hade varit så mycket enklare om det var övertydligt skyltat. Likt detta exempel från delsjövägen: (cykelöverfart)

• Flygbild av en korsning med övergångsställen, körfält, och trafiksignaler. Cyklister och fotgängare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
BastuBerra BastuBerra skrev:
Dock är jag faktisk inte så säker på det med företräde vid cykelpassagerna. (Men efter att ha läst den här tråden ifrågasätter jag alla mina kunskaper om cykeltrafikregler 😂)

Ser man till fältet till vänster tycker jag det bör tolkas som en cykelpassage, (cykel ska lämna företräde) ”mittenkörfältet”, alltså det som vätter mot cirkulationsplatsen, där är det hajtänder innan cykelpassagen, alltså borde bilisten lämna företräde för cykeln? Det högra borde vara även det till cykelns fördel då bilarna ”svänger” höger ut ur rondellen och således påverkas av högerregeln?

Det hade varit så mycket enklare om det var övertydligt skyltat. Likt detta exempel från delsjövägen: (cykelöverfart)
Tror inte du anar vad den röda ass falten kostar. Men fint blir det.

Cyklisterna ansvar är dock svårt att avgöra om man inte får se detta från marknivå.

BastuBerra BastuBerra skrev:

Oj vad många "hajtänder" som inte syns under vintern.... dags för 30km/h.

P paralun skrev:
Oj vad många "hajtänder" som inte syns under vintern.... dags för 30km/h.
Hajtäner skall alltid bara vara ett förtydligande av skyltning. Det måste finnas skyltar också.

E
pacman42 pacman42 skrev:
Hajtäner skall alltid bara vara ett förtydligande av skyltning. Det måste finnas skyltar också.
Nä, skylten kan ju trilla ner eller vridas åt fel håll. Där för be hövs dessa mark mark er ringar.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo men det här är ju alla trafikingenjörer medvetna om..... 30 km/h utifrån trafikmätningar blir lösningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.