13th Marine 13th Marine skrev:
Va?

Tingrättens dom handlar ju om en passage utan hajtänder.
TS fall och transportstyrelsen svar handlar om en passage med hajtänder.

Du får nog förtydliga.
Jag får pudla här. Du har rätt i att tingsrätten tog ställning i en cykelpassage utan utan väjningspliksskylt och hajtänder.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för länkar du har? I just detta inlägg sa ju Peter bara saker som stämmer.
Förarvy: vägmarkeringar, skylt för cykelpassage, bilar, stadsmiljö, skymning. Väjningsplikt diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Peter påstår:
Lämna företrädeskylten gäller den korsande vägen och väjningslinjen visar var man ska stanna, om det behövs för att lämna företräde, för att inte blockera övergångsstället.
Jag tolkar det som att han menar att man som bilist inte har väjningsplikt för de på cykelpassagen om det är fritt att köra i korsningen längre fram. 🤔

• Gilla
BastuBerra och 2 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande fascinerad över att folk tror att man har rättigheter i trafiken, det har man inte. Man har bara skyldigheter! Och bägge inblandade i en situation kommer att ha skyldigheter, sedan är frågan om vems skyldigheter det är som är de med högst värde.

Man har aldrig företräde, men man kan sakna väjningsplikt. Det är två helt olika saker...

• Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
Jag kan dessutom lägga till att detta är det första man lär sig på körskolan och i teoriboken. Även för moped.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan dessutom lägga till att detta är det första man lär sig på körskolan och i teoriboken. Även för moped.
Är väl nog tyvärr bland det första som glöms bort med.

E
pacman42 pacman42 skrev:
Säj vad du menar rakt ut i stället för att an tyda saker i flera o lika in lägg?

Du vet att det inte finns någon kör skola för cykel?

S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Det vore märkligt om du var vållande när du kom från vänster, du kör ju i körriktningen på en gata. Om du hade kommit från höger så hade du kört mot körriktningen och då hade du behövt befinna dig på en korsande cykelväg. Det är min tolkning av trafikreglerna iaf, jag hade tagit på mig skulden om jag hade kört på dig. Olycksfallsförsäkring borde ju gälla oavsett, så har jag i alla fall förstått villkoren i min. Hoppas att du mår bättre ochatt du har fått stöd av ditt försäkringsbolag.

[bild]

Peter påstår:

Jag tolkar det som att han menar att man som bilist inte har väjningsplikt för de på cykelpassagen om det är fritt att köra i korsningen längre fram. 🤔
Ok, jag förstår kanske inte vad han menar. Det du har länkat här är ju det som stämmer.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Om du hade kommit från höger så hade du kört mot körriktningen
Är cykelvägen enkelriktad?

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag förstår kanske inte vad han menar. Det du har länkat här är ju det som stämmer.
Vi får väl se om det kommer något förtydligande.

E El-Löken66 skrev:
Säj vad du menar rakt ut i stället för att an tyda saker i flera o lika in lägg?

Du vet att det inte finns någon kör skola för cykel?
Nu syftade jag på det jag skrev i inlägget ovan om att man inte har några rättigheter. De flesta i denna tråden har nog körkort för bil också.

Att sedan cyklister saknar körkortsutbildning är en brist, men jag fick faktiskt trafikutvilebing på mellanstadiet när jag gick i skolan.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Vi får väl se om det kommer något förtydligande.
Du har nog rätt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett litet sidospår. Hur många procent av slumpmässigt valda körkortsinnehavare tror ni skulle kunna förklara skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart på ett nöjaktigt sätt? Jag tror under 10 procent. 😢
Ja få.

Och hur många vet att man ska släppa fram cyklister på en cykelpassage i samband med sväng men inte på en rak väg......noll. Folk gör det bara för att vara "snälla".

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Att du inte vet betyder inte att ingen annan gör det.

MathiasS MathiasS skrev:
Folk gör det bara för att vara "snälla".
Ja lyckligtvis gör de flesta "allt" för att inte krocka. Om det är snällhet eller omsorg om den egna plåten låter jag vara osagt...

• Gilla
  • Wow
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.