D
D Danne824 skrev:
Jag är ingen expert på trafikolyckor, men som jag uppfattar det hela så blev din cyckel påkörd bakifrån, dvs bakhjulet.

Bilisten ska anpassa hastigheten, du var först in i korsningen oavsett om du kom från v-r. Du blev påkörd bakifrån!

Det gäller även motorvägskörning där många tror att bara för att de kör i omkörningsfil har rätt att köra upp i baken på en annan bil som kör långsammare.

Eller rondellkörning då vissa tror att bara för att de har högre fart har rätt.

Kör man på någon bakifrån har man inte anpassat hastigheten!

Jag skulle överklaga försäkringsbolagets beslut om de finner dig ansvarig för olyckan.
Jag förstår ditt trångmål men man får inte köra på någon bakifrån.
Jag gör gällande att om cykeln blivit påkörd bakifrån är det den som har kört på någon bakifrån som gör fel.

Oavsett högerregeln, men det är min uppfattning som jag skulle ha stått fast vid.

P
L lennart Å skrev:
Nja, där hade du nog bara nästan rätt. Om lämna-företräde-skylten står före en korsande cykelbana ska bilarna stanna före skylten. Står den efter den korsande cykelbanan eller överfarten så ska cyklisterna stanna. Detta kan du läsa om i vilken körskolebok som helst (kanske inte min farfars tryckt på 1930 talet dock). Det är alldeles riktigt att cykel eller moped ska ledas över ett övergångsställe.
Tyvärr är cykelvägarna dåligt skyltade och det leder till en livsfarlig trafikmiljö, inte minst för cyklis
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är fullt tillåtet att cykla på/över ett övergångsställe.
Ja, men du måste ge företräde till både gående och fordon som passerar övergångstället !!

P Peter787 skrev:
Ja, men du måste ge företräde till både gående och fordon som passerar övergångstället !!
Ja, och?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Risarvaren skrev:
Däri ligger förmodligen problemet. Det är förbjudet att cykla på trottoar och även på övergångsställen.
Som bilförare så är det svårt att veta vart cyklister som redan bryter mot en regel tänker göra därnäst.
Hade du cyklat på gatan från vänster till höger så hade du solklart haft företräde.

Hade du stannat och lett cykeln över överGÅNGstället så hade du även då haft företräde.
Cyklister har dessutom aldrig företräde på ett rent övergångställe utan cykelmarkeringar. Normalt så skall cyklister även följa högerregeln eftersom det är ett fordon och bilen kom ju från höger.

Många regler som talar till bilistens fördel och ingen till cyklistens fördel.
Det är inte förbjudet att cykla på övergångsställe. Däremot har cyklisten väjningsplikt mot alla om den väljer att cykla över ett övergångsställe.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
L lennart Å skrev:
Nja, där hade du nog bara nästan rätt. Om lämna-företräde-skylten står före en korsande cykelbana ska bilarna stanna före skylten. Står den efter den korsande cykelbanan eller överfarten så ska cyklisterna stanna. Detta kan du läsa om i vilken körskolebok som helst (kanske inte min farfars tryckt på 1930 talet dock). Det är alldeles riktigt att cykel eller moped ska ledas över ett övergångsställe.
Tyvärr är cykelvägarna dåligt skyltade och det leder till en livsfarlig trafikmiljö, inte minst för cyklisterna!
Det är inte en korsande cykelbana (cykelöverfart) i TS fall.
Lämna företrädeskylten gäller den korsande vägen och väjningslinjen visar var man ska stanna, om det behövs för att lämna företräde, för att inte blockera övergångsstället.
Det har ingenting att göra med cyklister som cyklar på övergångstället.

P Peter787 skrev:
Det är inte en korsande cykelbana (cykelöverfart) i TS fall.
Lämna företrädeskylten gäller den korsande vägen och väjningslinjen visar var man ska stanna, om det behövs för att lämna företräde, för att inte blockera övergångsstället.
Det har ingenting att göra med cyklister som cyklar på övergångstället.
Har du någon källa på detta?

P
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på detta?
Du får själv hitta svaret, jag giter inte undervisa dig i trafikreglerna.
När det gäller TS olycka, kan du ju titta på inlägg #1.
Ser du någon annan skylt än övergångställe och lämna företräde ?

BastuBerra BastuBerra skrev:
Tråkigt att höra att du råkat ut för en olycka! Hoppas du läker fort från skadorna.

Som svar på din fråga så har du väjningsplikt mot biltrafiken i detta fall.

Nedan är ett citat från transportstyrelsen:
”Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg.”
[länk]

Tillfället då bilister ska lämna företräde för cyklar och mopeder klass II är vid en cykelöverfart. Dessa är markerade för biltrafiken enligt bifogad bild.
"Jag har inte läst något mer än de första orden av tråden men jag vet faktiskt precis vad som gäller. Lita på mig!"

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Så du drog det bara från ett mörkt ställe?
Jag har länkar till transportstyrelsen som påstår annat, du påstår något annat med en dåres envishet utan att backa upp det...

• Älska
kashieda
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Tycker nog du ska överklaga, borde inte väjningsplikten gälla efter hajtänderna? Spelar det då någon roll vart du cyklar?
Överklaga vadå? Det var en annan cykeldom hon refererade till.

E
P Peter787 skrev:
Tydligen är majoriteten på detta forum kör korts lösa.

Det finns en enkel regel alla får lära. Kör lektion 1. Kör aldrig på cyklisten. Hjälm eller ej.

Den som kör har ut ut bildning.
Cyklist kanske går på mellan stadiet.

Enda undan taget är om cyklist kommer ut från en buske i hög fart. Då kan bilist komma undan med böter.

• Gilla
LabanW och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Tydligen är majoriteten på detta forum kör korts lösa.

Det finns en enkel regel alla får lära. Kör lektion 1. Kör aldrig på cyklisten. Hjälm eller ej.

Den som kör har ut ut bildning.
Cyklist kanske går på mellan stadiet.

Enda undan taget är om cyklist kommer ut från en buske i hög fart. Då kan bilist komma undan med böter.
Sluta skriva med sär skriv ning för hel vete.

• Älska
  • Gilla
Odur och 3 till
  • Laddar…
Ett litet sidospår. Hur många procent av slumpmässigt valda körkortsinnehavare tror ni skulle kunna förklara skillnaden mellan cykelpassage och cykelöverfart på ett nöjaktigt sätt? Jag tror under 10 procent. 😢

• Gilla
Jaif och 7 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr :(

De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...

Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?

Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.
Ni behöver inte polisanmäla. Ni tog väl varandras uppgifter på olycksplatsen. Helst ska man ju fylla i skadeanmälan på plats. Men du ska anmäla till ditt försäkringsbolag och hon till sitt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Så du drog det bara från ett mörkt ställe?
Jag har länkar till transportstyrelsen som påstår annat, du påstår något annat med en dåres envishet utan att backa upp det...
Vad är det för länkar du har? I just detta inlägg sa ju Peter bara saker som stämmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.