141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Därför att 99.9% av alla innerstadscyklister tror att dom har förkörsrätt när dom korsar en körbana på ett övergångsställe. Troligen så skedde detta även här. Skylten väjningsplikt gäller efter övergångsstället. Ett annat bra exempel på hur okunniga (och otrevliga) dessa cyklister oftast är vid de rödljuskontroller som stockholmspolisen brukade genomföra varje vår. Åtta av tio cyklade mot rött och spydde sedan galla över poliserna som inte förstod att rödljuset gällde bilar inte cyklar.N nissebrun skrev:
Jag tolkar det på liknande sätt. Transportstyrelsen skriver ju själva att de anser att det är en cykelPASSAGE och inte en cykelÖVERFART.13th Marine skrev:
Passage: bilar har företräde
Överfart: cyklar har företräde
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Men menar du då att din tolkning skulle vara mer korrekt än transportstyrelsens och i detta fallet, trafikskadeexperten hos mitt försäkringsbolag?BastuBerra skrev:
Om både transportstyrelsen och de som arbetar som experter på trafikskador inte heller kan reglerna, då är det ju verkligen någonting som är fel.
Nej, Jag hade fel.S SueCia skrev:
Jag misstolkade nedanstående citat.
”dà har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage.”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Ja jösses. Jag har varit nära att sparka in baklyktan på ett antal bilar…men jag inser nu att jag inte alltid haft rätten på min sida… Så nu har jag tagit mig tid som jag inte har för att studera reglerna.
Det var minst sagt svårt att lära sig något av tråden, men @martin.sveg gör ett undantag i #215. Annars är det anmärkningsvärt mycket brus av antaganden och gissningar. Men de referenser som gavs i tråden var värdefulla.
Jag trodde länge att fallet var solklart till TS fördel, men det går inte riktigt att slå fast tyvärr pga av några fall av moment 22.
Så detta är min sammanfattning av dessa referenser (det är så jag lär mig nåt, sammanfatta med huvudsakligen egna ord). Sammanfattningen är inte nödvändigtvis helt korrekt för det…
För att förstå reglerna för väjningsplikt kring cyklister i trafiken måste man förstå de begrepp som används.
Det var minst sagt svårt att lära sig något av tråden, men @martin.sveg gör ett undantag i #215. Annars är det anmärkningsvärt mycket brus av antaganden och gissningar. Men de referenser som gavs i tråden var värdefulla.
Jag trodde länge att fallet var solklart till TS fördel, men det går inte riktigt att slå fast tyvärr pga av några fall av moment 22.
Så detta är min sammanfattning av dessa referenser (det är så jag lär mig nåt, sammanfatta med huvudsakligen egna ord). Sammanfattningen är inte nödvändigtvis helt korrekt för det…
För att förstå reglerna för väjningsplikt kring cyklister i trafiken måste man förstå de begrepp som används.
- Cykelbanaär en separat "väg" speciellt avsedd för cyklar (och till viss mån gående).
- Detta är vad man oftast cyklar på när det inte är en bilväg.
- Den har många skepnader, för många! Någon riktig definition finns inte.
- Den måste inte, men kan vara märkt med en blå rund skylt med cykel, ett påbud.
- Cykelfältär en variant av cykelbana som är del av en bilväg avgränsad med fyrkanter (kallad M5).
- Det är egentligen som vilken fil/körbana/körfält som helst och man ska iakta normala regler för fordon och förflyttning mellan filer. Det står därför nästan ingenting om cykelfält i trafikförordningen.
- Om en cykelled löper längs med en väg avgränsad med kantsten eller löper uppe på trottoaren, då är det inte ett cykelfält utan en cykelbana.
- Ett sådant cykelfält kan ibland svänga snett över vägen. Bilister ska då lämna företräde, för det är från deras synvinkel ett körfältsbyte. Detta känns vanskligt…
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Vägren är snarlik cykelfältet, avgränsad med heldragen eller streckad linje.
- Skillnaden är att här är man skyldig att cykla istället för på vägen enligt trafikförordningen.
- Cyklisten är också lite mer skyddad då bilister inte får köra över heldragen linje.
- Får cyklister korsa den heldragna linjen till vänster? Oklart, men rimligen inte.
- Skillnaden mot ett cykelfält är att steckad linje heter "kantlinje M2".
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Cykelbanor korsar vanligen inte andra vägar, dvs de slutar vanligen när man kommer fram till en annan väg. Man kommer alltså från cykelbanan, via en utfart, ut på en väg, cykelpassage (som också är en väg), eller undantagsvis en cykelöverfart.
- Det spelar ingen roll om cykelbanan är en bred pendlingsväg med tusentals cyklister och den korsande vägen är en liten biväg, men det kan spela roll.
- "På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
- Vad nu? Jo det finns tydligen cykelbanor som inte tar slut vid en bilväg, utan det är bilvägen som tar slut… Det är inte tydligt vilket väg som korsar vilken. Den som överlever en kollision får svaret i domstol.
- Åklagaren skriver: "Definitionen av cykelbana säger att det är en väg som är avsedd för cykeltrafik. Vid en korsning kan därför avsikten vara att cykelbanan ska fortsätta över korsningen eller också upphöra, vilket har stor betydelse för vem som har väjningsplikt. För att i ett enskilt fall avgöra om en cykelbana fortsätter över korsningen får utformningen tas i beaktande.
- När avsikten är att en cykelbana ska fortsätta över en korsning kan detta visas exempelvis genom att cykelbanan fortsätter på samma - lite högre - höjd över gatan, att cykelbanans beläggning är likadan genom hela korsningen och att gatsten läggs på ett sådant sätt att det visar cykelbanan."
- Bilden nedan anser Hovrätten är en genomgående cykelbana främst eftersom det saknas fyrkanter som indikerar cykelpassage. Fordon från anslutningsgatan har därmed väjningsplikt.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder - Ref 6 antyder att cykelbanor aldrig genomgående korsar tillfarten till en cirkulationsplats även om det ser så ut. Det är alltid antingen cykelpassager eller cykelöverfarter där. Det spelar inte så stor roll då bilar från båda hållen normalt har väjningsplikt i alla fall (se nedan om svängar).
- Cykelbanor, cykelfält och vägrenar som löper längs med en huvudled borde innebära att både bilar och cyklar har företräde mot anslutningsvägar. Men är det så? När ingår cykelbanan i huvudleden? Här finns potential till förbättning av reglerna. Om cykelbana saknas så att man cyklar på vägen så måste det vara så att man har företräde liksom bilarna. Det fungerar så länge som skylten lämna företräde finns på tillfartsvägarna, placerad för cykelbanan.
- Cykelbanor får användas av mopeder klass II (eller trimmad elcykel!).
- Cykelutfart är alltså när man kommer från en cykelbana och cyklar ut på en väg.
- Detta är inte alltid tydligt, men i princip har man väjningsplikt mot alla korsande vägar av alla slag, med vissa undantag beskrivna under cykelpassage.
- Cykelpassage är den del som korsar en annan väg och som inte är en cykelöverfart eller cykelbana.
- Detta är det vanligaste,
- en cykelbana längs med en bilväg närmar sig en korsning.
- vid korsningen uppstår en cykelutfart, och
- passagen över vägen kallas cykelpassage.
- En cykelpassage ser ut som en cykelbana. Den ska vara inramad med vita fyrkanter kallad M16:
- Ofta är den lagd bredvid ett övergångsställe. Från vägen är den skyltad med ett övergångsställe om det finns ett sådant, men inget cykelmärke av något slag.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder - Det kan finnas farthinder före en cykelpassage, men det är fortfarande en cykelpassage. Man ska titta efter skylten som anger cykelöverfart.
- En cykelpassage är inte en cykelbana, det är en (bil)väg(eller möjligen en annan cykelbana).
- Så enklaste sättet att förstå vad en cykelpassage är är att glömma detta begrepp utan tänka att man kör ut på eller korsar en bilväg. En cykelpassage innehåller inga rättigheter som underlättar.
- Man ska alltså lämna företräde innan man cyklar in på en cykelpassage, vilket också gäller när man befinner sig på cykelpassagen. Man har alltså inte företräde bara för att man var "först ut".
- En bilist ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för den cyklist som är ute på passagen, men behöver inte ta hänsyn till cyklister som närmar sig en passage.
- Bilister som har en väjningsskylt före cykelpassagen och hajtänder i vägen ska lämna företräde.
- Den trekantiga skylten för att lämna företräde gäller alltså alla fordon, även cyklister som korsar.
- Och det är skylten som gäller, inte hajtänderna.
- Cyklisten har dock fortfarande väjningsplikt då lämna företräde-skylten inte ändrar på definitionen av en cykelpassage, dvs del av en väg!
- Detta fall gäller för TS i denna tråd. Då båda har skyldigheter är det inte hugget i sten vem som är skyldigast, men troligen är det bilföraren.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- I likhet med förra punkten har förare väjningsplikt när de kör ut från en utfart- parkering, bostad, bensinstation etc, detta utan att det alltid finns en lämna företrädesskylt!
- Vad som är en utfart är inte tydligt. HD säger att utfarter som inte tydligt ser ut som en utfart inte är en utfart…
- En cykelbana kan fortfarande avslutas och övergå till en cykelpassage som bilden visar. Återigen har då båda väjningsplikt.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder - Om cykelbanan istället hade markerats som en genomgående cykelbana så hade endast bilisten haft väjningsplikt.
- Ovanstående gäller obevakade cykelpassager. Det finns även bevakade cykelpassager, dvs trafikljus, och då följer man dem. Bilister har väjningsplikt vid sväng över en sådan cykelpassage där cyklisten har grönt.
- Bilisternas skyldigheter är
- Bilister som närmar sig en cykelpassage ska anpassa farten och ta hänsyn till cyklister som befinner på cykelpassagen.
- En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut påcykelpassagen tillfälle att passera.
- Detta gäller även cyklister på ett övergångsställe. Det är dock inte jättetydligt i 3 kap 24 §, men cyklande skulle i så fall vara det enda undantaget och det är orimligt.
- Eftersom det alltid är väjningsplikt när man kör in i en cirkulationsplats så är det också väjningsplikt mot korsande cykelpassage, om skylten för lämna företräde är placerad framför cykelpassagen.
- Åklagarmyndigheten säger
- ”En bilist får inte heller svänga i en korsning om det inte kan ske utan hinder för den trafik som finns på den körbana bilisten kör in på (3 kap. 24 § TraF). En cyklist som cyklar från cykelbanan ut på passagen befinner sig då på körbanan. Bilisten har alltså även enligt denna regel en väjningsplikt i förhållande till cyklisten om cyklisten befinner sig ute på körbanan. Denna väjningsplikt är straffsanktionerad.”
- "Båda trafikanterna har alltså skyldigheter att iaktta. Det kan argumenteras för att bilistens skyldighet att ge cyklisten möjlighet att passera är den primära bestämmelsen om väjningsplikt. Situationen är specifikt reglerad för bilisten genom 3 kap. 61 § tredje stycket TraF medan cyklistens väjningsplikt är mer generellt gällande. Det är också naturligt att bilisten har en väjningsplikt mot bakgrund av att cyklisten är den mest oskyddade trafikanten."
- Detta är det vanligaste,
- Cykelöverfarterär ett undantag som består av en
- lite lätt upphöjd bana över en bilväg,
- inramad med samma M16-fyrkanter som en cykelpassage!,
- med väjningsplikt-trekanter (hajtänder) mot biltrafiken M14
, men ingen väjningsskylt, - skyltad med cykel (skylt B8) och ofta även övergångsställe som sådant finns.
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
- Vägen ska vara byggd så att en bilist inte kan köra förbi överfarten i en högre hastighet än 30 km/h, t.ex. genom fartgupp.
- Korsande trafik har väjningsplikt mot cyklister som kör över cykelöverfarten. Detta är ett undantag då det är det enda tillfället då bilister som kör rakt har väjningsplikt.
- Man kan alltså cykla på en cykelbana och där den passerar en annan väg (bilväg eller cykelbana) så kan den övergå till en cykelöverfart.
- Cyklister har dock skyldighet att ta hänsyn till biltrafiken.
- Cykelöverfart infördes 2014. Om det fanns något liknande före det är oklart.
- lite lätt upphöjd bana över en bilväg,
- Övergångsställe får man cykla på, men man har väjningsplikt mot alla, nästan. Bilar som svänger in över ett övergångsställe har alltid väjningsplikt.
- På vägar där bilar och cyklar samsas gäller samma regler för båda, inklusive högerregeln.
- En cykelgata är en väg där bilar och cyklar samsas, men där cyklar ska prioriteras. Det innebär att bilarna ska anpassa hastigheten efter cyklarna. Max 30 km/h gäller.
- För att sammanfatta sammanfattningen: En (bil)väg kan korsas av en
- Cykelbana där bilisten har väjningsplikt (inga skyltar eller vägmarkering, men cykelbanan bör vara utformad så att den framstår som en obruten bana som bryter av mot bilvägen).
- Cykelpassage
där cyklisten har väjningsplikt, och där även bilisten har väjningsplikt om denna
skylt finns före passagen. - Cykelövergång
+
+ farthinder där bilisten har väjningsplikt.
- Övriga regler av intresse
- Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
- Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
- Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
- Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.
- Fordon får inte stannas eller parkeras i cykelfält.
- Tumregler. Reglerna är snåriga, men finns det inga enkla tumregler? Jo kanske, i fallande prioritet.
- Man får inte köra över folk som bryter mot reglerna, dvs avsaknad av väjningsplikt innebär inte att man kan blåsa på i olämplig fart. Mer konkret så säger lagen att alla ska anpassa hastigheten.
- Trafikljus och trafikpolis gäller över allt annat.
- Skylten för väjningsplikt gäller för allt, gående, cyklar och fordon. Det spelar ingen roll om vägen korsas av en cykelbana, cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe, inklusive cykel som färdas på övergångsställe.
- I allmänhet har man väjningsplikt när man kör ut på en annan slags väg eller körbana.
- Cyklister har väjningsplikt när de korsar eller kör ut på en väg (bilväg eller annan cykelbana).
- Bilister har väjningsplikt när de korsar en cykelbana.
- Båda har väjningsplikt när de korsar en körfältslinje.
- Svängande cyklar och fordon har alltid väjningsplikt, även om det kanske inte alltid är en plikt(?). Man säger ibland att "bilisten ska ge cyklisten möjlighet att passera.". En ytterligare fråga är vad som straffsanktionerat.
- Detta inkluderar
- sväng ut från en cirkulationsplats, och
- sväng mot cykel på övergångsställe.
- Samtidigt har cyklisten väjningsplikt när denne cyklar ut på en cykelpassage. Delat ansvar alltså. Åklagaren lutar åt att bilister har en större skyldighet.
- Detta inkluderar
- I botten gäller högerregeln.
- cyklistbloggen: Vi måste prata om korsningar
- cyklistbloggen: Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt
- Trafikförordning (1998:1276)
- Umeå stad: Regler för cyklister
- Åklagare: Vägledning för cyklar
- Trafikkurs: Förslag till bättre cykeltrafikregler - ger en känga till dagens regler och vill ge högre prioritet till cyklister.
Ja tolkar det som
Ja bilen har väjningsplikt mot gående och andra bilar ute på vägen ,men inte nödvändigtvis mot cyklist på övergångstället pga saknas höjd vägbana osv för att tydligöra att ev cykelbana faktiskt går över korsningen utan det kan vara ett fall av att ev cykelbana slutar vid vägen och börjar på andra sidan. OM cyklisterna också skulle hafr företräde så skulle cykelbanan varit upphöjd eller tydligare markerad och /eller annorlunda skyltad än övergångställe
Sen får man såklart aldrig köra på cyklisten men båda har brustit för att lyckas krocka och sen är frågan vem som brustit mest.. ja pga att bilföraren alltid har mer ansvar är det troligt att den får skämshatten även om båda har vart med och orsakat olyckan eller nån form av delat ansvar
Så hade cyklisten företräde NEJ inte förens man leder cykeln på övergångstället
Hajtändernas placering ger inte företräde till cyklisten utan berättar bara vart man bör stanna med bilen
Ja bilen har väjningsplikt mot gående och andra bilar ute på vägen ,men inte nödvändigtvis mot cyklist på övergångstället pga saknas höjd vägbana osv för att tydligöra att ev cykelbana faktiskt går över korsningen utan det kan vara ett fall av att ev cykelbana slutar vid vägen och börjar på andra sidan. OM cyklisterna också skulle hafr företräde så skulle cykelbanan varit upphöjd eller tydligare markerad och /eller annorlunda skyltad än övergångställe
Sen får man såklart aldrig köra på cyklisten men båda har brustit för att lyckas krocka och sen är frågan vem som brustit mest.. ja pga att bilföraren alltid har mer ansvar är det troligt att den får skämshatten även om båda har vart med och orsakat olyckan eller nån form av delat ansvar
Så hade cyklisten företräde NEJ inte förens man leder cykeln på övergångstället
Hajtändernas placering ger inte företräde till cyklisten utan berättar bara vart man bör stanna med bilen
Hur kom du fram till att bilföraren ALLTID har mer ansvar? Så kan det rimligtvis inte vara.P polaris78 skrev:Ja tolkar det som
Ja bilen har väjningsplikt mot gående och andra bilar ute på vägen ,men inte nödvändigtvis mot cyklist på övergångstället pga saknas höjd vägbana osv för att tydligöra att ev cykelbana faktiskt går över korsningen utan det kan vara ett fall av att ev cykelbana slutar vid vägen och börjar på andra sidan. OM cyklisterna också skulle hafr företräde så skulle cykelbanan varit upphöjd eller tydligare markerad och /eller annorlunda skyltad än övergångställe
Sen får man såklart aldrig köra på cyklisten men båda har brustit för att lyckas krocka och sen är frågan vem som brustit mest.. ja pga att bilföraren alltid har mer ansvar är det troligt att den får skämshatten även om båda har vart med och orsakat olyckan eller nån form av delat ansvar
Så hade cyklisten företräde NEJ inte förens man leder cykeln på övergångstället
Hajtändernas placering ger inte företräde till cyklisten utan berättar bara vart man bör stanna med bilen
Vid krockar mellan cyklister /gående med motorfordon så pga att fordon har krav på försäkringar så bedömer man alltid större ansvar där. Det är kanske inte alltid så tydligt men ofta läggs ett större ansvar på motorfordonsförare så även där man gjort lika fel / brustit lika mycket så kommer man ofta att då att lägga skulden på föraren av motorfordon.Nissens skrev:
Så det är väl inte straffrättsligt utan mer i hur försäkringsbolagen fördelar vem som i deras ögon orsakat olyckan och därmed vilket försäkringsbolag som ska betala.
Den tråkiga baksidan av det är ju att cyklister ofta tycker sig då ha fått "rätt" och att det "var nån annans fel" även om man egentligen har lika stor skuld till olyckan..
Det finns väl ett strikt ansvar för motorfordon så att dom oskyddade trafikanterna inte behöver skylla sig själv ens när det egentligen är dom som orsakat olyckan
Du svarar utifrån att detta är en cykelpassage men missar att bilen har en väjningsplikt att titta på. Vad som gäller när bilen har väjningsplikt vis skylt är beskrivet många gånger i tråden och inte ens när du citerar ett sådant inlägg tar du in den informationen. Det tyder på att du inte har läst.BastuBerra skrev:
Cykeln är inte på ett övergångsställe.P polaris78 skrev:Ja tolkar det som
Ja bilen har väjningsplikt mot gående och andra bilar ute på vägen ,men inte nödvändigtvis mot cyklist på övergångstället pga saknas höjd vägbana osv för att tydligöra att ev cykelbana faktiskt går över korsningen utan det kan vara ett fall av att ev cykelbana slutar vid vägen och börjar på andra sidan. OM cyklisterna också skulle hafr företräde så skulle cykelbanan varit upphöjd eller tydligare markerad och /eller annorlunda skyltad än övergångställe
Sen får man såklart aldrig köra på cyklisten men båda har brustit för att lyckas krocka och sen är frågan vem som brustit mest.. ja pga att bilföraren alltid har mer ansvar är det troligt att den får skämshatten även om båda har vart med och orsakat olyckan eller nån form av delat ansvar
Så hade cyklisten företräde NEJ inte förens man leder cykeln på övergångstället
Hajtändernas placering ger inte företräde till cyklisten utan berättar bara vart man bör stanna med bilen
När lagstiftning inte är så genomtänkt och snygg utan är resultatet av att lappa ett system byggt för andra fordon och fotfolk. Dags för en cykelutredning som städar rejält i trafikförordningen. Rimligen ska reglerna vara så enkla så att barn snabbt kan lära sig dem.Bo.Siltberg skrev:
Ja jösses. Jag har varit nära att sparka in baklyktan på ett antal bilar…men jag inser nu att jag inte alltid haft rätten på min sida… Så nu har jag tagit mig tid som jag inte har för att studera reglerna.
Det var minst sagt svårt att lära sig något av tråden, men @martin.sveg gör ett undantag i #215. Annars är det anmärkningsvärt mycket brus av antaganden och gissningar. Men de referenser som gavs i tråden var värdefulla.
Jag trodde länge att fallet var solklart till TS fördel, men det går inte riktigt att slå fast tyvärr pga av några fall av moment 22.
Så detta är min sammanfattning av dessa referenser (det är så jag lär mig nåt, sammanfatta med huvudsakligen egna ord). Sammanfattningen är inte nödvändigtvis helt korrekt för det…
För att förstå reglerna för väjningsplikt kring cyklister i trafiken måste man förstå de begrepp som används.
References:
- Cykelbanaär en separat "väg" speciellt avsedd för cyklar (och till viss mån gående).
- Detta är vad man oftast cyklar på när det inte är en bilväg.
- Den har många skepnader, för många! Någon riktig definition finns inte.
- Den måste inte, men kan vara märkt med en blå rund skylt med cykel, ett påbud.
[bild]- Cykelfältär en variant av cykelbana som är del av en bilväg avgränsad med fyrkanter (kallad M5).
- Det är egentligen som vilken fil/körbana/körfält som helst och man ska iakta normala regler för fordon och förflyttning mellan filer. Det står därför nästan ingenting om cykelfält i trafikförordningen.
- Om en cykelled löper längs med en väg avgränsad med kantsten eller löper uppe på trottoaren, då är det inte ett cykelfält utan en cykelbana.
- Ett sådant cykelfält kan ibland svänga snett över vägen. Bilister ska då lämna företräde, för det är från deras synvinkel ett körfältsbyte. Detta känns vanskligt…
[bild] [bild]- Vägrenär snarlik cykelfältet, avgränsad med heldragen eller streckad linje.
- Skillnaden är att här är man skyldig att cykla istället för på vägen enligt trafikförordningen.
- Cyklisten är också lite mer skyddad då bilister inte får köra över heldragen linje.
- Får cyklister korsa den heldragna linjen till vänster? Oklart, men rimligen inte.
- Skillnaden mot ett cykelfält är att steckad linje heter "kantlinje M2".
[bild] [bild]- Cykelbanor korsar vanligen inte andra vägar, dvs de slutar vanligen när man kommer fram till en annan väg. Man kommer alltså från cykelbanan, via en utfart, ut på en väg, cykelpassage (som också är en väg), eller undantagsvis en cykelöverfart.
- Det spelar ingen roll om cykelbanan är en bred pendlingsväg med tusentals cyklister och den korsande vägen är en liten biväg, men det kan spela roll.
- "På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
- Vad nu? Jo det finns tydligen cykelbanor som inte tar slut vid en bilväg, utan det är bilvägen som tar slut… Det är inte tydligt vilket väg som korsar vilken. Den som överlever en kollision får svaret i domstol.
- Åklagaren skriver: "Definitionen av cykelbana säger att det är en väg som är avsedd för cykeltrafik. Vid en korsning kan därför avsikten vara att cykelbanan ska fortsätta över korsningen eller också upphöra, vilket har stor betydelse för vem som har väjningsplikt. För att i ett enskilt fall avgöra om en cykelbana fortsätter över korsningen får utformningen tas i beaktande.
- När avsikten är att en cykelbana ska fortsätta över en korsning kan detta visas exempelvis genom att cykelbanan fortsätter på samma - lite högre - höjd över gatan, att cykelbanans beläggning är likadan genom hela korsningen och att gatsten läggs på ett sådant sätt att det visar cykelbanan."
- Bilden nedan anser Hovrätten är en genomgående cykelbana främst eftersom det saknas fyrkanter som indikerar cykelpassage. Fordon från anslutningsgatan har därmed väjningsplikt.
[bild]- Ref 6 antyder att cykelbanor aldrig genomgående korsar tillfarten till en cirkulationsplats även om det ser så ut. Det är alltid antingen cykelpassager eller cykelöverfarter där. Det spelar inte så stor roll då bilar från båda hållen normalt har väjningsplikt i alla fall (se nedan om svängar).
- Cykelbanor, cykelfält och vägrenar som löper längs med en huvudled borde innebära att både bilar och cyklar har företräde mot anslutningsvägar. Men är det så? När ingår cykelbanan i huvudleden? Här finns potential till förbättning av reglerna. Om cykelbana saknas så att man cyklar på vägen så måste det vara så att man har företräde liksom bilarna. Det fungerar så länge som skylten lämna företräde finns på tillfartsvägarna, placerad för cykelbanan.
- Cykelbanor får användas av mopeder klass II (eller trimmad elcykel!).
- Cykelutfart är alltså när man kommer från en cykelbana och cyklar ut på en väg.
- Detta är inte alltid tydligt, men i princip har man väjningsplikt mot alla korsande vägar av alla slag, med vissa undantag beskrivna under cykelpassage.
- Cykelpassage är den del som korsar en annan väg och som inte är en cykelöverfart eller cykelbana.
- Detta är det vanligaste,
- en cykelbana längs med en bilväg närmar sig en korsning.
- vid korsningen uppstår en cykelutfart, och
- passagen över vägen kallas cykelpassage.
- En cykelpassage ser ut som en cykelbana. Den ska vara inramad med vita fyrkanter kallad M16: [bild]
- Ofta är den lagd bredvid ett övergångsställe. Från vägen är den skyltad med ett övergångsställe om det finns ett sådant, men inget cykelmärke av något slag.
[bild]
[bild]- Det kan finnas farthinder före en cykelpassage, men det är fortfarande en cykelpassage. Man ska titta efter skylten som anger cykelöverfart.
- En cykelpassage är inte en cykelbana, det är en (bil)väg(eller möjligen en annan cykelbana).
- Så enklaste sättet att förstå vad en cykelpassage är är att glömma detta begrepp utan tänka att man kör ut på eller korsar en bilväg. En cykelpassage innehåller inga rättigheter som underlättar.
- Man ska alltså lämna företräde innan man cyklar in på en cykelpassage, vilket också gäller när man befinner sig på cykelpassagen. Man har alltså inte företräde bara för att man var "först ut".
- En bilist ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för den cyklist som är ute på passagen, men behöver inte ta hänsyn till cyklister som närmar sig en passage.
- Bilister som har en väjningsskylt före cykelpassagen och hajtänder i vägen ska lämna företräde.
- Den trekantiga skylten för att lämna företräde gäller alltså alla fordon, även cyklister som korsar.
- Och det är skylten som gäller, inte hajtänderna.
- Cyklisten har dock fortfarande väjningsplikt då lämna företräde-skylten inte ändrar på definitionen av en cykelpassage, dvs del av en väg!
- Detta fall gäller för TS i denna tråd. Då båda har skyldigheter är det inte hugget i sten vem som är skyldigast, men troligen är det bilföraren.
[bild]- I likhet med förra punkten har förare väjningsplikt när de kör ut från en utfart- parkering, bostad, bensinstation etc, detta utan att det alltid finns en lämna företrädesskylt!
- Vad som är en utfart är inte tydligt. HD säger att utfarter som inte tydligt ser ut som en utfart inte är en utfart…
- En cykelbana kan fortfarande avslutas och övergå till en cykelpassage som bilden visar. Återigen har då båda väjningsplikt.
[bild]- Om cykelbanan istället hade markerats som en genomgående cykelbana så hade endast bilisten haft väjningsplikt.
- Ovanstående gäller obevakade cykelpassager. Det finns även bevakade cykelpassager, dvs trafikljus, och då följer man dem. Bilister har väjningsplikt vid sväng över en sådan cykelpassage där cyklisten har grönt.
- Bilisternas skyldigheter är
- Bilister som närmar sig en cykelpassage ska anpassa farten och ta hänsyn till cyklister som befinner på cykelpassagen.
- En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut påcykelpassagen tillfälle att passera.
- Detta gäller även cyklister på ett övergångsställe. Det är dock inte jättetydligt i 3 kap 24 §, men cyklande skulle i så fall vara det enda undantaget och det är orimligt.
- Eftersom det alltid är väjningsplikt när man kör in i en cirkulationsplats så är det också väjningsplikt mot korsande cykelpassage, om skylten för lämna företräde är placerad framför cykelpassagen.
- Åklagarmyndigheten säger
- ”En bilist får inte heller svänga i en korsning om det inte kan ske utan hinder för den trafik som finns på den körbana bilisten kör in på (3 kap. 24 § TraF). En cyklist som cyklar från cykelbanan ut på passagen befinner sig då på körbanan. Bilisten har alltså även enligt denna regel en väjningsplikt i förhållande till cyklisten om cyklisten befinner sig ute på körbanan. Denna väjningsplikt är straffsanktionerad.”
- "Båda trafikanterna har alltså skyldigheter att iaktta. Det kan argumenteras för att bilistens skyldighet att ge cyklisten möjlighet att passera är den primära bestämmelsen om väjningsplikt. Situationen är specifikt reglerad för bilisten genom 3 kap. 61 § tredje stycket TraF medan cyklistens väjningsplikt är mer generellt gällande. Det är också naturligt att bilisten har en väjningsplikt mot bakgrund av att cyklisten är den mest oskyddade trafikanten."
- Cykelöverfarterär ett undantag som består av en
- lite lätt upphöjd bana över en bilväg,
- inramad med samma M16-fyrkanter som en cykelpassage!,
- med väjningsplikt-trekanter (hajtänder) mot biltrafiken M14 [bild], men ingen väjningsskylt,
- skyltad med cykel (skylt B8) och ofta även övergångsställe som sådant finns.
[bild]- Vägen ska vara byggd så att en bilist inte kan köra förbi överfarten i en högre hastighet än 30 km/h, t.ex. genom fartgupp.
- Korsande trafik har väjningsplikt mot cyklister som kör över cykelöverfarten. Detta är ett undantag då det är det enda tillfället då bilister som kör rakt har väjningsplikt.
- Man kan alltså cykla på en cykelbana och där den passerar en annan väg (bilväg eller cykelbana) så kan den övergå till en cykelöverfart.
- Cyklister har dock skyldighet att ta hänsyn till biltrafiken.
- Cykelöverfart infördes 2014. Om det fanns något liknande före det är oklart.
- Övergångsställe får man cykla på, men man har väjningsplikt mot alla, nästan. Bilar som svänger in över ett övergångsställe har alltid väjningsplikt.
- På vägar där bilar och cyklar samsas gäller samma regler för båda, inklusive högerregeln.
- En cykelgata är en väg där bilar och cyklar samsas, men där cyklar ska prioriteras. Det innebär att bilarna ska anpassa hastigheten efter cyklarna. Max 30 km/h gäller.
[bild]- För att sammanfatta sammanfattningen: En (bil)väg kan korsas av en
- Cykelbana där bilisten har väjningsplikt (inga skyltar eller vägmarkering, men cykelbanan bör vara utformad så att den framstår som en obruten bana som bryter av mot bilvägen).
- Cykelpassage [bild] där cyklisten har väjningsplikt, och där även bilisten har väjningsplikt om denna [bild] skylt finns före passagen.
- Cykelövergång [bild] + [bild]+ farthinder där bilisten har väjningsplikt.
- Övriga regler av intresse
- Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
- Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
- Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
- Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.
- Fordon får inte stannas eller parkeras i cykelfält.
- Tumregler. Reglerna är snåriga, men finns det inga enkla tumregler? Jo kanske, i fallande prioritet.
- Man får inte köra över folk som bryter mot reglerna, dvs avsaknad av väjningsplikt innebär inte att man kan blåsa på i olämplig fart. Mer konkret så säger lagen att alla ska anpassa hastigheten.
- Trafikljus och trafikpolis gäller över allt annat.
- Skylten för väjningsplikt gäller för allt, gående, cyklar och fordon. Det spelar ingen roll om vägen korsas av en cykelbana, cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe, inklusive cykel som färdas på övergångsställe.
[bild]- I allmänhet har man väjningsplikt när man kör ut på en annan slags väg eller körbana.
- Cyklister har väjningsplikt när de korsar eller kör ut på en väg (bilväg eller annan cykelbana).
- Bilister har väjningsplikt när de korsar en cykelbana.
- Båda har väjningsplikt när de korsar en körfältslinje.
- Svängande cyklar och fordon har alltid väjningsplikt, även om det kanske inte alltid är en plikt(?). Man säger ibland att "bilisten ska ge cyklisten möjlighet att passera.". En ytterligare fråga är vad som straffsanktionerat.
- Detta inkluderar
- sväng ut från en cirkulationsplats, och
- sväng mot cykel på övergångsställe.
- Samtidigt har cyklisten väjningsplikt när denne cyklar ut på en cykelpassage. Delat ansvar alltså. Åklagaren lutar åt att bilister har en större skyldighet.
- I botten gäller högerregeln.
Det finns troligen fler paragrafer som kan vända på de flesta regler ovan…
- cyklistbloggen: Vi måste prata om korsningar
- cyklistbloggen: Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt
- Trafikförordning (1998:1276)
- Umeå stad: Regler för cyklister
- Åklagare: Vägledning för cyklar
- Trafikkurs: Förslag till bättre cykeltrafikregler - ger en känga till dagens regler och vill ge högre prioritet till cyklister.
En härlig tråd som avslöja rätt mycket om det svenska lynnet och ordningssinnet, vi vill verkligen veta och vår önskan om att det ska vara rättvist och logiskt är öronbedövande.Claes Sörmland skrev:
Som jämförelse kan vi ta våra kära grannar danskarna, jag kör mycket bil i Danmark och man kan inte låta bli att notera hur inkonsekvent dansken kör i cirkulationsplatser, eftersom vi har gott om danska vänner så har jag roat mig med att förhöra mig om deras uppfattningar om detta. Deras reaktion är väldigt olik denna tråden, i kort så vet de inte vad som är rätt och de ser det heller inte som speciellt intressant. Det finns säkert regler, som i Sverige, men i verkligheten så tar man bara för sig och tänker inte mer på det.
så kommer endast att hända när en lastbil kört över en halvklass med åk2 i sthlm regionenClaes Sörmland skrev:

