pacman42 pacman42 skrev:
Mm cykelpassage är byte av vägbana.
Du hade förövrigt rätt här. 24an är tillämplig vid sväng (efter svängen då).

Är passagen upphöjd är det en annan körbana som korsas och om den inte är det befinner sig cyklisten på den körbana du svänger in på, och det får konsekvenser. Och du har rätt i att det fall som inte fångas upp av reglerna för passager, övergångsställen och överfarter, är när en cyklist cyklar på ett övergångsställe.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att du inte vet betyder inte att ingen annan gör det.
Va klok du är. Det tänkte vi såklart inte på. Tack!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är cykelvägen enkelriktad?
Hur menar du, hon körde väl på gatan? Jag uppfattar att det är skillnad om man kör på en gata mot trafiken eller om man kör på en cykelväg där cyklister möter varandra.
useless useless skrev:
Är cykelvägen enkelriktad?

E
T TuVu skrev:
Hur menar du, hon körde väl på gatan? Jag uppfattar att det är skillnad om man kör på en gata mot trafiken eller om man kör på en cykelväg där cyklister möter varandra.
Vilken hon?
Bilen kör på gatan.
Cykel kör troligen på en upp höjd markering i gatan.

T TuVu skrev:
Jag tolkar det som att hon körde på en GC-bana som korsar bilvägen vid ett övergångsställe

kashieda kashieda skrev:
"Jag har inte läst något mer än de första orden av tråden men jag vet faktiskt precis vad som gäller. Lita på mig!"
Vad menar du?

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet för mig är att det inte går att förstå vad det är du svarar på eller hur det är relevant för det inlägg du svarar på.
Jag talade om att det var en stopplinje och vid den stoppar man, antingen man är cyklist el bil. Det kan väl inte vara så svårt.

K kortis skrev:
Jag talade om att det var en stopplinje och vid den stoppar man, antingen man är cyklist el bil. Det kan väl inte vara så svårt.
Ok, det är inte en stopplinje i detta fall. Men ändå, vi släpper det kanske....

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BastuBerra BastuBerra skrev:
Vad menar du?
Du läste inte tråden och första inlägget ordentligt innan du gav ett självsäkert svar som var fel.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja få.

Och hur många vet att man ska släppa fram cyklister på en cykelpassage i samband med sväng men inte på en rak väg......noll. Folk gör det bara för att vara "snälla".
Jo tack, jag har fått sätta en fot i sidan på bilar ett par gånger för att kunna hålla balansen när jag väjer för bilar som kör när jag har grönt och de svänger höger. Inga skador på bilarna dock. De ser de gående och kör bakom dessa innan de ens hunnit över (man måste vänta till de har hunnit helt över, hur många gör det?). Cyklisterna ser de inte alls för de lägger allt fokus på de gående och hur snart de skall kunna passera dessa.

Att de som kör ur en cirkulationsplats skall väja för en cyklist, det kan man aldrig räkna med. Var tredje bilist ungefär kör trots väjningsplikten. Jag vågar inte köra om inte bilen tydligt stannar för mig.

Bejz det är i te många trafikanter i allmänhet som har koll på reglerna, tur att de flesta ändock är försiktiga. Om 99% av trafikanterna är försiktiga och det går bra vid 99% av alla incidenter så blir ju sannolikheten för en olycka väldigt låg, typ 0,0001%. Bara för att exemplifiera varför det ändå inte blir så mycket olyckor. Även om siffrorna är tagna ur luften...

Detta är också en av orsakerna till att man har regler där alla skall känna sig lite osäker, konsekvenserna blir inte så stora då. Rondeller är ett annat exempel, fler olyckor men mindre allvarliga skador. Bra statistik i slutänden alltså, färre dör.

kashieda kashieda skrev:
"Jag har inte läst något mer än de första orden av tråden men jag vet faktiskt precis vad som gäller. Lita på mig!"
Haha ja. I sådana här trådar vore det bra att kunna redigera trådens första post för att lägga in en sammanfattning av vad som diskuterats och ev konsensus etc, då skulle den där typen av inlägg förmodligen bli färre.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo tack, jag har fått sätta en fot i sidan på bilar ett par gånger för att kunna hålla balansen när jag väjer för bilar som kör när jag har grönt och de svänger höger. Inga skador på bilarna dock. De ser de gående och kör bakom dessa innan de ens hunnit över (man måste vänta till de har hunnit helt över, hur många gör det?). Cyklisterna ser de inte alls för de lägger allt fokus på de gående och hur snart de skall kunna passera dessa.

Att de som kör ur en cirkulationsplats skall väja för en cyklist, det kan man aldrig räkna med. Var tredje bilist ungefär kör trots väjningsplikten. Jag vågar inte köra om inte bilen tydligt stannar för mig.

Bejz det är i te många trafikanter i allmänhet som har koll på reglerna, tur att de flesta ändock är försiktiga. Om 99% av trafikanterna är försiktiga och det går bra vid 99% av alla incidenter så blir ju sannolikheten för en olycka väldigt låg, typ 0,0001%. Bara för att exemplifiera varför det ändå inte blir så mycket olyckor. Även om siffrorna är tagna ur luften...

Detta är också en av orsakerna till att man har regler där alla skall känna sig lite osäker, konsekvenserna blir inte så stora då. Rondeller är ett annat exempel, fler olyckor men mindre allvarliga skador. Bra statistik i slutänden alltså, färre dör.
Varför tror du att man måste vänta tills de är helt över? Att se en cyklist som kommer med fart i döda vinkeln när de som väntade hunnit över är inte lätt. Det får man tänka på som cyklist.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att man måste vänta tills de är helt över? Att se en cyklist som kommer med fart i döda vinkeln när de som väntade hunnit över är inte lätt. Det får man tänka på som cyklist.
Cyklisten cyklar bara.
Bilisten måste tänka.
Då det är dem be hörige.

Döda vinkel var några år sen det för svann.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du läste inte tråden och första inlägget ordentligt innan du gav ett självsäkert svar som var fel.
Berätta gärna vad det är som är fel. Och jag ser fram emot bedömningen av hur du vet att jag inte har läst hela tråden.

E El-Löken66 skrev:
Tydligen är majoriteten på detta forum kör korts lösa.

Det finns en enkel regel alla får lära. Kör lektion 1. Kör aldrig på cyklisten. Hjälm eller ej.

Den som kör har ut ut bildning.
Cyklist kanske går på mellan stadiet.

Enda undan taget är om cyklist kommer ut från en buske i hög fart. Då kan bilist komma undan med böter.
www.skrivihopp.se

• Älska
  • Gilla
  • Ledsen
pingis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.