141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Du hade förövrigt rätt här. 24an är tillämplig vid sväng (efter svängen då).pacman42 skrev:
Är passagen upphöjd är det en annan körbana som korsas och om den inte är det befinner sig cyklisten på den körbana du svänger in på, och det får konsekvenser. Och du har rätt i att det fall som inte fångas upp av reglerna för passager, övergångsställen och överfarter, är när en cyklist cyklar på ett övergångsställe.
Jo tack, jag har fått sätta en fot i sidan på bilar ett par gånger för att kunna hålla balansen när jag väjer för bilar som kör när jag har grönt och de svänger höger. Inga skador på bilarna dock. De ser de gående och kör bakom dessa innan de ens hunnit över (man måste vänta till de har hunnit helt över, hur många gör det?). Cyklisterna ser de inte alls för de lägger allt fokus på de gående och hur snart de skall kunna passera dessa.MathiasS skrev:
Att de som kör ur en cirkulationsplats skall väja för en cyklist, det kan man aldrig räkna med. Var tredje bilist ungefär kör trots väjningsplikten. Jag vågar inte köra om inte bilen tydligt stannar för mig.
Bejz det är i te många trafikanter i allmänhet som har koll på reglerna, tur att de flesta ändock är försiktiga. Om 99% av trafikanterna är försiktiga och det går bra vid 99% av alla incidenter så blir ju sannolikheten för en olycka väldigt låg, typ 0,0001%. Bara för att exemplifiera varför det ändå inte blir så mycket olyckor. Även om siffrorna är tagna ur luften...
Detta är också en av orsakerna till att man har regler där alla skall känna sig lite osäker, konsekvenserna blir inte så stora då. Rondeller är ett annat exempel, fler olyckor men mindre allvarliga skador. Bra statistik i slutänden alltså, färre dör.
Haha ja. I sådana här trådar vore det bra att kunna redigera trådens första post för att lägga in en sammanfattning av vad som diskuterats och ev konsensus etc, då skulle den där typen av inlägg förmodligen bli färre.kashieda skrev:
Varför tror du att man måste vänta tills de är helt över? Att se en cyklist som kommer med fart i döda vinkeln när de som väntade hunnit över är inte lätt. Det får man tänka på som cyklist.pacman42 skrev:
Jo tack, jag har fått sätta en fot i sidan på bilar ett par gånger för att kunna hålla balansen när jag väjer för bilar som kör när jag har grönt och de svänger höger. Inga skador på bilarna dock. De ser de gående och kör bakom dessa innan de ens hunnit över (man måste vänta till de har hunnit helt över, hur många gör det?). Cyklisterna ser de inte alls för de lägger allt fokus på de gående och hur snart de skall kunna passera dessa.
Att de som kör ur en cirkulationsplats skall väja för en cyklist, det kan man aldrig räkna med. Var tredje bilist ungefär kör trots väjningsplikten. Jag vågar inte köra om inte bilen tydligt stannar för mig.
Bejz det är i te många trafikanter i allmänhet som har koll på reglerna, tur att de flesta ändock är försiktiga. Om 99% av trafikanterna är försiktiga och det går bra vid 99% av alla incidenter så blir ju sannolikheten för en olycka väldigt låg, typ 0,0001%. Bara för att exemplifiera varför det ändå inte blir så mycket olyckor. Även om siffrorna är tagna ur luften...
Detta är också en av orsakerna till att man har regler där alla skall känna sig lite osäker, konsekvenserna blir inte så stora då. Rondeller är ett annat exempel, fler olyckor men mindre allvarliga skador. Bra statistik i slutänden alltså, färre dör.
Cyklisten cyklar bara.D Daniel 109 skrev:
Bilisten måste tänka.
Då det är dem be hörige.
Döda vinkel var några år sen det för svann.
www.skrivihopp.seE El-Löken66 skrev:Tydligen är majoriteten på detta forum kör korts lösa.
Det finns en enkel regel alla får lära. Kör lektion 1. Kör aldrig på cyklisten. Hjälm eller ej.
Den som kör har ut ut bildning.
Cyklist kanske går på mellan stadiet.
Enda undan taget är om cyklist kommer ut från en buske i hög fart. Då kan bilist komma undan med böter.