141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Nej, övergångställen i sig ger bara företräde för gående. Men nu var det tydligt skyltat väjningsplikt.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Som bilist hävdar jag aldrig min rätt enligt trafikreglerna gentemot oskyddade trafikanter. Och som cyklist gör jag likadant, kollar noga så att medtrafikanter är med på noterna. Regler litar jag *aldrig* på att de följs.
Just cykelmiljöer är ju ofta otydliga eller direkt felaktiga.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ja det är extremt otydligt på många ställen. Cykelöverfarter, övergångsställen, de verkar användas exakt lika av de flesta cyklister man bara kör rätt ut.
Som bilist får man vara beredd på det. Skulle det hända något så är det en klen tröst om man rent regelmässigt inte var vållande till olyckan. Bilisten sitter i en skyddad stålbur i alla lägen, detta ska både bilister och oskyddade trafikanter vara medvetna om alltid.
Som bilist får man vara beredd på det. Skulle det hända något så är det en klen tröst om man rent regelmässigt inte var vållande till olyckan. Bilisten sitter i en skyddad stålbur i alla lägen, detta ska både bilister och oskyddade trafikanter vara medvetna om alltid.
Finns både cykelpassage och cykelöverfart.A AG A skrev:
Cykelpassage
En cykelpassage är en plats som är till för att underlätta för dig som cyklar att korsa gatan. Den är utformad med markering i marken.
Du som cyklar har väjningsplikt mot fordonsförare.
Fordonsförare ska anpassa hastigheten så att du som cyklar kan korsa gatan säkert.
Här är samspelet mellan dig som cyklar och bilisten extra viktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykelöverfart
Cykelöverfarter har funnits sedan 2014 och kan likställas som ett övergångsställe fast för cyklister.
Fordonsförare har väjningsplikt mot dig som cyklar och är på eller på väg ut på en cykelöverfart.
Även om du som cyklist har företräde är det viktigt att ta hänsyn till fordon som närmar sig cykelöverfarten.
Logga in
Skapa konto
Ovanstående innebär inte per automatik att bilisten har rätt att köra på cyklisten om den är ute på cykelpassagen, även om cyklisten har väjningsplikt.
Bra att det i det stora hela gått bra för @SueCia ❤️ materiella ting löser sig.
Cykelbana längs huvudled räknas också som huvudled. Här var det extra tydligt med skyltningen innan cykelbanan.
Kompetensen ute i kommunerna som i allmänhet bygger dessa trafikmiljöer är inte sällan bristfällig.
Kompetensen ute i kommunerna som i allmänhet bygger dessa trafikmiljöer är inte sällan bristfällig.
Då skulle jag tolka det som att bilen har väjningsplikt mot cykelbanan.D Daniel 109 skrev:
Men jag vet inte. Jag är en cyklist jag stannar hellre i onödan än riskerar cykla när det kommer bilar.
Oftast stannar bilar och släpper över en ändå, förutom om det medelålders kvinnor som kör.
Eftersom det uppenbarligen är fråga om en cykelpassage så kan vi väl hålla oss till att reda ut reglerna kring dom?
Som jag tolkar det är det cyklisten som har väjningsplikt så länge inte bilen korsar cykelöverfarten direkt efter att ha svängt i en korsning? Men det är inte glasklart... Frågan är väl om TS var ute på överfarten när bilisten närmade sig?
https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=8782
Som jag tolkar det är det cyklisten som har väjningsplikt så länge inte bilen korsar cykelöverfarten direkt efter att ha svängt i en korsning? Men det är inte glasklart... Frågan är väl om TS var ute på överfarten när bilisten närmade sig?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=8782
Redigerat: