T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.
Nej, övergångställen i sig ger bara företräde för gående. Men nu var det tydligt skyltat väjningsplikt.

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Som bilist hävdar jag aldrig min rätt enligt trafikreglerna gentemot oskyddade trafikanter. Och som cyklist gör jag likadant, kollar noga så att medtrafikanter är med på noterna. Regler litar jag *aldrig* på att de följs.

• Gilla
Turbo_Tail och 8 till
  • Laddar…
Just cykelmiljöer är ju ofta otydliga eller direkt felaktiga.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Ja det är extremt otydligt på många ställen. Cykelöverfarter, övergångsställen, de verkar användas exakt lika av de flesta cyklister man bara kör rätt ut.

Som bilist får man vara beredd på det. Skulle det hända något så är det en klen tröst om man rent regelmässigt inte var vållande till olyckan. Bilisten sitter i en skyddad stålbur i alla lägen, detta ska både bilister och oskyddade trafikanter vara medvetna om alltid.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då har du ditt på det torra. Är det cykelbana, så har bilister alltid väjningsplikt. Oavsett om det är en korsning, eller långsam väg. Precis på samma sätt som övergångställe.
Finns både cykelpassage och cykelöverfart.

Cykelpassage
En cykelpassage är en plats som är till för att underlätta för dig som cyklar att korsa gatan. Den är utformad med markering i marken.

Du som cyklar har väjningsplikt mot fordonsförare.
Fordonsförare ska anpassa hastigheten så att du som cyklar kan korsa gatan säkert.
Här är samspelet mellan dig som cyklar och bilisten extra viktigt.
Illustration av en korsning med bil, cykelbanor, trafiksignaler och en cyklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cykelöverfart
Cykelöverfarter har funnits sedan 2014 och kan likställas som ett övergångsställe fast för cyklister.

Fordonsförare har väjningsplikt mot dig som cyklar och är på eller på väg ut på en cykelöverfart.
Även om du som cyklist har företräde är det viktigt att ta hänsyn till fordon som närmar sig cykelöverfarten.
Schematisk korsning, cyklistväg, bil, övergångsställen, trafikljus, träd, pilar, vägmarkeringar.
Skapa konto

Ovanstående innebär inte per automatik att bilisten har rätt att köra på cyklisten om den är ute på cykelpassagen, även om cyklisten har väjningsplikt.

Bra att det i det stora hela gått bra för @SueCia ❤️ materiella ting löser sig.

• Gilla
Lullejulle och 18 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, övergångställen i sig ger bara företräde för gående. Men nu var det tydligt skyltat väjningsplikt.
Väjningsplikten avser vägen efter övergångsstället.
Hajtänderna är placerade där dom är för att man inte ska råka bli stående på övergångsstället.

• Gilla
Lacksomfan och 5 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Så frågan är väl, cyklade TS över ett övergångsställe?
Om du tittar i bilden TS la upp så syns markeringarna för cykelpassage direkt efter strecken för övergångsstället.

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Cykelbana längs huvudled räknas också som huvudled. Här var det extra tydligt med skyltningen innan cykelbanan.
Kompetensen ute i kommunerna som i allmänhet bygger dessa trafikmiljöer är inte sällan bristfällig.

• Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Folk pratar om hajtänder på marken.
Markeringar på marken har inga regler det är skyltar som gäller.
ska inte skylten vara framför cykelbanan om bilen har väjningsplikt?
Cyklar har man alltid väjningsplikt över väg.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Lacksomfan och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den här guiden är bra och går igenom bla denna frågeställning; [länk]
Av den länken tolkar jag det som att cyklisten är vållande.
Framförallt förundras jag över att ts inte hade koll på bilen. Av korsningen att döma borde bilen ha varit det primär att ha fokus på.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.

Men cyklisten ska ju hoppa av cykeln och leda den över isåfall.

• Gilla
MrTurbo_No1 och 10 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Folk pratar om hajtänder på marken.
ska inte skylten vara framför cykelbanan om bilen har väjningsplikt?
Cyklar har man alltid väjningsplikt över väg.
Skylten är också innan cykelbanan.

• Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skylten är också innan cykelbanan.
Då skulle jag tolka det som att bilen har väjningsplikt mot cykelbanan.
Men jag vet inte. Jag är en cyklist jag stannar hellre i onödan än riskerar cykla när det kommer bilar.
Oftast stannar bilar och släpper över en ändå, förutom om det medelålders kvinnor som kör.

• Gilla
HåkanAnnika
  • Laddar…
Eftersom det uppenbarligen är fråga om en cykelpassage så kan vi väl hålla oss till att reda ut reglerna kring dom?

Som jag tolkar det är det cyklisten som har väjningsplikt så länge inte bilen korsar cykelöverfarten direkt efter att ha svängt i en korsning? Men det är inte glasklart... Frågan är väl om TS var ute på överfarten när bilisten närmade sig?

En illustration av en vägkorsning med cykelpassage och vajningsplikt, grönområden, bil och cyklister.
Skapa konto

Illustration av väg med bil, cykelpassage och text om hastighetsanpassning vid obevakad cykelpassage.
Skapa konto

Svensk text om väjningsplikt och trafiksäkerhet mellan cyklister och bilförare.

https://www.transportstyrelsen.se/FileDownload.ashx?downloadId=8782

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Cykelpassager anges med markeringar på vägen. Inga skyltar.
Reglerna kanske har ändrats sen du tog körkort?

Text om cykelpassage: definition, vägmarkering, upphöjd design, bevakad eller obevakad trafikreglering.

Redigerat:
  • Gilla
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.