useless useless skrev:
Cykelöverfarter anges med markeringar på vägen. Inga skyltar.
Reglerna kanske har ändrats sen du tog körkort?
ok.
Det borde som sagt vara skyltar också "här cyklar man".
Att förlita sig på markeringar i asfalten som täcks av snö halva året och är bortnött år 2 efter det blivigt målat känns inte som hållbar lösning och som gjort för feltolkningar olyckor och felaktiga dommar.

• Gilla
AAkermo och 4 till
  • Laddar…
Om det är skyltar så är det en cykelöverfart. Det är inte samma sak som cykelpassage (även om namnen är förvillande lika) utan andra regler gäller.

• Gilla
AMR74 och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skylten är också innan cykelbanan.
Ja, markeringen på vägen syns dåligt på vintern i stora delar av landet.
Så skylten placeras på samma ställe.

Likväl ingen cykelöverfart utan ett övergångsställe.

• Gilla
Masonite och 2 till
  • Laddar…
D
S SueCia skrev:
Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr :(

De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...

Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?

Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.
Du ska väl börja med att undersöka benet så det inte är trasigt?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
En viktigare del i det hela oavsett vilka regler som gäller tycker jag är att bilisten klippte ditt bakhjul, då var du nästan ur vägen och hade i princip redan korsat dennes färdväg. Hade den mosat framhjulet eller om du kört in i sidan på bilen kunde man börja diskutera vilka trafikregler som är relevanta men här tycker jag att det är uppenbart.

• Gilla
jhvl och 12 till
  • Laddar…
Bilperspektiv, vägskylt, cykelpassage, byggnader, blå himmel, förare, väjningsplikt, stadsmiljö, gatubelysning, fotgängare, markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker denna situation ser identisk ut och att bilen därmed har väjningsplikt.

• Gilla
Arne_Planka och 21 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Det är svårt att se på bilden men jag cyklade på trotoaren som är i anslutning till korsningen. Trotoaren är nedsänkt just vid övergången jämfört med ordinarie höjd så det blir naturligt att man följer den sträckan. Så jag cyklade precis bortanför strecken för övergångsstället så att säga.
Det borde du väl veta att det är förbjudet att cykla på en trottoar, undantaget barn tom. det år de fyller 8 år, du är väl lite äldre än 8 år.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det borde du väl veta att det är förbjudet att cykla på en trottoar, undantaget barn tom. det år de fyller 8 år, du är väl lite äldre än 8 år.
Och du borde läsa åtminstone alla TS egna svar innan du kommenterar. Det var en cykelbana+gångbana, inte trottoar med enbart gångbana.

• Gilla
ylven och 10 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Tycker denna situation ser identisk ut och att bilen därmed har väjningsplikt.
Bilden visar ett övergångställe omedelbart före en rondell, (cirkulationsplats).
Skylten om väjningsplikt gäller för rondellen, gående på övergångsställe har ALLTID företräde.
Cyklister har inte på gångbanor eller övergångsställen att göra (förutom barn upp till 8)

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Tycker nog du ska överklaga, borde inte väjningsplikten gälla efter hajtänderna? Spelar det då någon roll vart du cyklar?
Vad är det som överklagas? Han vurpade ju med cykeln igår så något att överklaga finns väll inte

• Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
Den här tråden visar tydligt att många bilister trår att cyklister har väjningsplikt när de inte har det. Är det en del av orsaken till att bilister blir irriterade på cyklister som inte lämnar företräde? Jag ser det här fallet som ovanligt tydligt, ändå hävdar många att bilisten har företräde.

• Gilla
Tornugglan och 14 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, övergångställen i sig ger bara företräde för gående. Men nu var det tydligt skyltat väjningsplikt.
Väjningsplikten gäller för trafiken på gatan omedelbart efter övergångstället.
Övergångsstället är avsett ENBART för gående som alltid har företräde, det behövs inte både en skylt om övergångsställe och en skylt om väjningsplikt för ett övergångsställe.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Väldigt intressant att det finns två snarlika överfarter (cykelpassage/överfart) med två helt olika regler vars "stora" skillnad är en skylt. Har jag lyckats missa trots två nya körkortsbehörigheter det senaste decenniet. *skäms*

Här är en kommentar till domen där bilföraren blev frikänd för att skylten saknades.
https://www.cyklistbloggen.se/2017/03/oskyddade-cyklister-betalar-hogt-pris-for-usla-trafikregler/
Baserat på den domen så är TS klart vållande.

Känns inte så genomtänkt (läs:helt hål i huvudet) och gör att jag än mer förstår städerna söderut som tar bort fler och fler skyltar..

Jag kan ju glatt säga att jag hade stannat för cykel vid denna korsningen om jag kört bil baserat på tänderna (och att jag försöker släppa förbi oskyddade trafikanter i de flesta lägen), meeeen, om jag hade missat en cykel och råkat klippa den, och i efterhand förstått att det inte var en "cykelöverfart" utan en "passage" så hade jag överklagat för att bli frikänd i rent egenintresse.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du borde veta ordets betydelse innan du kommenterar, en trottoar är en GÅNGBANA vid sidan av en väg.
Läste du TS alla svar? Specifikt #38?

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.