141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Du har fel och är en trafikfara, är där en cykelbana på andra sidan väjningsplikten så gäller det definitivt för den ocksåP Peter787 skrev:
Där är det inte skyltat väjningsplikt vad jag kan se.O [old rusty] skrev:Väldigt intressant att det finns två snarlika överfarter (cykelpassage/överfart) med två helt olika regler vars "stora" skillnad är en skylt. Har jag lyckats missa trots två nya körkortsbehörigheter det senaste decenniet. *skäms*
Här är en kommentar till domen där bilföraren blev frikänd för att skylten saknades.
[länk]
Baserat på den domen så är TS klart vållande.
Känns inte så genomtänkt (läs:helt hål i huvudet) och gör att jag än mer förstår städerna söderut som tar bort fler och fler skyltar..
Jag kan ju glatt säga att jag hade stannat för cykel vid denna korsningen om jag kört bil baserat på tänderna (och att jag försöker släppa förbi oskyddade trafikanter i de flesta lägen), meeeen, om jag hade missat en cykel och råkat klippa den, och i efterhand förstått att det inte var en "cykelöverfart" utan en "passage" så hade jag överklagat för att bli frikänd i rent egenintresse.
Nu korrigerade ts sig själv och sa att det var en kombinerad gång och cykelbana.
Oavsett har bilister ett strikt ansvar och fanns det med skyltning och vägmarkering tillräckligt många tecken att hon skulle ta det försiktigt där.
I praktiken är det inte alltid tydligt hur vajningsplikten var menad när man byggde vägen, men jag har för mig att det finns en dom från eu-domstolen att en gc-bana hör till en väg och att man inte kan ändra reglerna flr vissa delen av vägen
Oavsett har bilister ett strikt ansvar och fanns det med skyltning och vägmarkering tillräckligt många tecken att hon skulle ta det försiktigt där.
I praktiken är det inte alltid tydligt hur vajningsplikten var menad när man byggde vägen, men jag har för mig att det finns en dom från eu-domstolen att en gc-bana hör till en väg och att man inte kan ändra reglerna flr vissa delen av vägen
Dina kommentarer är korta koncisa och helt oförståeliga i 80% av fallen.D Daniel 109 skrev:
Ska jag svara på något?
Ska jag gissa vad du menar?
Då gissar jag att du vill ha ett förtydligande av vilken skylt som saknas vid olyckan där bilföraren blev frikänd?
Det är skylt B8 "Cykelöverfart" som saknas, inte väjningspliktsskylten. Hade B8 funnits vid överfarten hade det varit en cykelöverfart och bilföraren blivit vållande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Mig veterligen gäller väjningsplikt där hajtänderna och skylten är, oavsett vad som kommer efter dem.P Peter787 skrev:
Men om jag har fel så hänvisa gärna till relevant lagstiftning.
Ingen har företräde i trafiken. Däremot har många väjningsplikt. Brukar vara bland det första man lär sig när man tar körkort?P Peter787 skrev:
Sen som andra nämnt, läs lite mer än första inlägget innan du postar tvärsäkra domar!
Intressant länk i sammanhanget, har dock inte kontrollerat den mer noga (så ta den med en nypa salt och/eller sök mer info, borde ju inte bara svårt att hitta mer)
https://paragrafhjalpen.se/inte-ens-myndigheterna-vet-skillnad-pa-cykelpassage-och-cykeloverfart/
https://paragrafhjalpen.se/inte-ens-myndigheterna-vet-skillnad-pa-cykelpassage-och-cykeloverfart/
En cirkulationsplats är i princip en egen väg, bara det att den svänger och leder till sig själv. Samma regler gäller som om du kör ut på en rak väg som frågeställaren.P Peter787 skrev:
Din olycksfallsförsäkring gäller. Och är du vållande har du en ansvarsförsäkring i din hemförsäkring.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Du har troligtvis allriskförsäkring i hemförsäkringen också som kommer ersätta en helt ny cykel, om inte bilens trafikförsäkring gör det.
Där var ju en mer relevant situation än den jag länkade till.Snigla skrev:
Enligt den har ju båda väjningsplikt och ingen kan anses vållande? Kul.
Hur skulle det bli tydligare med en massa ytterligare ord. I den korsning där det bedömdes att bilisten inte var vållande saknas skyltning om väjningsplikt för bilisten. Det finns i den korsning tråden handlar om. Förstår du nu?O [old rusty] skrev:Dina kommentarer är korta koncisa och helt oförståeliga i 80% av fallen.
Ska jag svara på något?
Ska jag gissa vad du menar?
Då gissar jag att du vill ha ett förtydligande av vilken skylt som saknas vid olyckan där bilföraren blev frikänd?
Det är skylt B8 "Cykelöverfart" som saknas, inte väjningspliktsskylten. Hade B8 funnits vid överfarten hade det varit en cykelöverfart och bilföraren blivit vållande.